۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۴۹۷۰۴
استاد حوزه علمیه:

موفقیت پایدار انقلاب اسلامی نتیجه الگوبرداری عقلانی از عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم دلیل الگو شدن عاشورا در طول تاریخ را عقلانی بودن این واقعه دانست و گفت: موفقیت ما در برقراری انقلاب حفظ آن از انحرافات است و این امر یکی از ثمرات عاشورا است.
حجت الاسلام مصطفي پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا مصطفی پور از اساتید حوزه علمیه قم، در یازدهمین نشست از دوره آموزشی کوتاه مدت عاشورا شناسی که عصر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهرحضرت معصومه(س) برگزار شد به تبیین بحث عقل گرایی در عاشورا پرداخت و اظهار داشت: با توجه به سخنان امام حسین (ع) و بررسی نحوه عملکرد ایشان در می یابیم که واقعه عاشورا کاملا برنامه ریزی شده و عقلانی است.


وی عقلانی بودن عاشورا را بهترین دلیل برای الگو شدن این حرکت درطول تاریخ بشریت دانست و گفت: ما در انقلاب خود این را تجربه کردیم به همین دلیل انقلاب را فرزند عاشورا می دانند؛ مبارزه با استبداد از درس های قرآن است که امام حسین(ع) با قیام خود آن را به تمام بشریت تدریس کرد.

 

مدیر گروه کلام پژوهشگاه علوم وحیانی معارج دلیل استواری انقلاب اسلامی ایران را ولایت فقیه که نقطه ثقل انقلاب اسلامی است عنوان کرد و ابراز داشت: دلیل این که انقلاب ما استوار مانده و ذره ای از مسیر خود منحرف نشده همین است؛ مشکل اصلی مصر و تونس نداشتن رهبری روشن ضمیر و با برنامه است، به همین دلیل نتوانسته اند به شکل کامل به هدف خود برسند.

 

رسالت زینب(س) در زنده نگاه داشتن فرهنگ عاشورا، از برنامه های امام حسین(ع) بود


حجت الاسلام مصطفی پور عملکرد امام حسین(ع) را حتی با شیوه های مدیریت عقلانی در عصر کنونی سازگار دانست و گفت: در مدیریت عقلانی یک مجموعه معمولا یک مدیر ابتدا هدف را مشخص کرده و سپس با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود برنامه ریزی کرده و بهترین روش برای رسیدن به نقطه مطلوب را انتخاب می کند.


وی افزود: امام حسین(ع) نیز ابتدا هدف خود را اصلاح امت جدش عنوان کرد و روش خود را امر به معروف ونهی از منکر معرفی می کند؛ در این راه هم از همه ظرفیت های موجود استفاده می کند به همین دلیل همسر و فرزندان خود را نیز همراه کرد زیرا حضرت می داند بر اساس سنت موجود در عرب لشکریان یزید با ایشان کاری نخواهند داشت و از این ظرفیت می توان برای به ثمر رساندن هدف قیام استفاده کرد.

 

مدیرگروه کلام پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در بیان نقش حضرت زینب(س) در تحقق اهداف عاشورا، گفت: اگر خطبه های زینب(س) در کوفه و شام نبود حادثه عاشورا در همان کربلا دفن می شد بنابراین حضرت راه نیمه تمام امام حسین(ع) را ادامه می دهد و زمینه پیروزی این قیام را فراهم می آورد.


جایگاه واقعی امر به معروف ونهی از منکر در جامعه ما گم شده است


حجت الاسلام مصطفی پور با ابراز گلایه از این که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما جایگاه واقعی خود را ندارد، ابراز داشت: متأسفانه برخی موارد به حالت نا مناسبی با این واجب برخورد می کنیم؛ امام صادق(ع) فرمودند اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ای اجرا شود جاده ها امن، درآمدها حلال و شهرها آباد می شود.


وی وجوب امر به معروف و نهی از منکر را عقلانی دانست و گفت: نظارت بر انحرافات اجتماعی و جلوگیری از آن موجب رشد جامعه و مصونیت آن در برابر آسیب ها می شود بنابراین باید پیرامون این موضوع کار عمیق علمی انجام شود.


این استاد حوزه علمیه قم در ادامه به انگیزه یک نویسنده آمریکایی از نوشتن کتاب پیرامون امر به معرف و نهی از منکر پرداخت و اظهار کرد: ایشان می گوید روزی در مترو شاهد بودم خانمی مورد اذیت و آزار و سوء استفاده قرار گرفت و به دلیل وجود آزادی بی حد و حصر در فرهنگی اومانیستی غرب هیچ کس کاری نکرد و همه تماشاگر بودند.


مدیر گروه کلام پژوهشگاه علوم وحیانی معارج افزود: آن شخص می گوید من بعد از این ماجرای دلخراش با خود فکر کردم که آیا در قبال این واقعه مسؤولیتی داشته ام؛ در همین راستا در تمام ادیان و مکاتب فکری و سیاسی تحقیق کردم و دیدم تنها دینی که این مسؤولیت را به عهده همه پیروانش گذاشته اسلام است به همین دلیل زبان عربی را فراگرفته و حدود 15 سال تلاش کردم تا این کتاب را بنویسم.

 

طرفداری از عدالت و مبارزه با ظلم امری عقلانی است


حجت الاسلام مصطفی پور خاطرنشان کرد: عدل حسن ذاتی و ظلم قبح ذاتی دارد، به همین دلیل عقل می گوید دنبال برقراری عدالت باش و زیر بار ظلم نرو؛ زندگی کردن با ظالم امری عقلانی نیست.


وی در تبیین عقلانی بودن قیام امام حسین(ع) به فرمایشات حضرت پیرامون این موضوع استناد کرد و گفت: حضرت می فرماید تنها راه کامل شدن عقل این است که از حق تبعیت کنی؛ همچنین در مقابل لشکریان حُر فرمود آنچه که موجب کمال عقل می شود در جامعه ما موجود نیست به همین دلیل باید کاری کنیم که جامعه به وضعیت اصلی اش باز گردد در شرایط موجود راهی جز شهادت نداریم.


استاد حوزه علمیه قم در نقد یکی از مطالبی که به تحریف در انجیل آمده است، اظهار کرد: مسیحیان می گوینداگر کسی سیلی به تو زد طرف دیگر صورت خود را بگیر تا بزند، اگر کسی عبایت را دزدید ردایت را هم بده؛ این تفکر یعنی انسان باید ظلم پذیر باشد، این حرف نه تنها با معارف اسلامی ناسازگار است بلکه با مبانی عقلی هم هیچ تناسبی ندارد.


گریه کردن برای امام حسین(ع) هدف عزا داری نیست


حجت السلام مصطفی پور با استناد به کلام معصومان(ع) گفت: هدف از عزاداری برای سیدالشهدا(ع) گریه کردن نیست بلکه مهم احیای امر است؛ اگر نسبت به واقعه عاشورا معرفت داشته باشیم گریه هم همراهش می آید اما گریه بدون معرفت تنها اثرش تا زمانی است که ما در آن مجلس حضور داریم.


وی در انتقاد از عملکرد برخی مداحان، ابراز داشت: همه مداحی های سال 57 به گونه ای بود که روحیه حماسی را در مردم زنده می کرد اما امروز گاهی می بینیم هدف اصلی عزاداری فراموش شده است؛ در عزاداری ها باید عقلانیت به احساس ضمیمه شود در غیر این صورت آثار لازم را نخواهد داشت.


مدیر گروه کلام پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با اشاره به خطبه 26 نهج البلاغه، گفت: حضرت به لشکریان خود فرمود معاویه پیروز خواهد شد به این دلیل که پیروان من متحد نیستند اما آنها در باطل خود وحدت دارند، شما خائن هستید اما پیروان معاویه این چنین نیستند، شما فاسد هستید اما آنها در مسیر خود فساد ندارند، شما از من به عنوان رهبر پیروی نمی کنید اما پیراون معاویه وی را رهبر می دانند و پیروی اش می کنند.


استاد حوزه علمیه قم، ادامه داد: نهضت عاشورا با آن رسالت عظیمی که در خود نهفته دارد می تواند جامعه را از آسیب ها اجتماعی حفظ کند./928/پ201/پ

ارسال نظرات