۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۱۵۰۸۲۰

ویژه‌نامه پاییزی«انجمن های تخصصی تبیان» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه پاییزی«انجمن های تخصصی تبیان» با هدف آشنایی جوانان با مسائل علمی، اعتقادی وشرعی در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه انمن‌هاي تخصصي تبيان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه پاییزی«انجمن های تخصصی تبیان» شامل سبک زندگی، حرام و حلال مجازی، انتظار رهبر از دانشجویان، چرا کتاب نمی خوانیم، رفتار و منش امام حسین(ع) و امام مهدی(عج) از لحاظ اجتماعی در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد
امر به معروف شما هدیه به من، ایمان و اخلاق لازمه ازدواج، دانشنامه امام زین العابدین(ع)، چرا کتاب نمی خوانیم، پیش به سوی به سوی جامعه مهدوی، هدیه امام حسین(ع) به امیرکبیر، مردم و جامعه در حکومت حضرت مهدی(عج)، راهیان نور، چرا 21 دسامبر پایان دنیا نبود، به یاد شهید تهرانی مقدم و ... از موضوعات مختلف این ویژه‌نامه است.
چرا کتاب نمی خوانیم؟
در این موضوع امام حسن(ع) نسبت به آثار علمی چنین سفارش فرموده اند: کتاب وسیله‏ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می‏ماند و به آیندگان منتقل می‏شود، از این‏رو پیشوایان معصوم علیه‏السلام توجه ویژه‏ای به فرهنگ مکتوب داشتند و همواره پیروان خویش را به حفظ دانش و نوشتن آن سفارش می‏فرمودند.
 در حدیث می‏خوانیم که امام حسن مجتبی علیه‏السلام فرزندان و برادرزادگان خویش را جمع کردند و در زمینه دانش‏اندوزی و نگارش آثار علمی چنین توصیه فرمودند: «شما کوچک‏ترهای قوم هستید و به زودی بزرگانِ قوم خواهید شد، پس دانش بیاموزید، هرکس از شما نتواند علم را حفظ کند به خاطربسپارد، آن را بنویسد و در خانه‏اش قرار دهد».
توجه اسلام به حفظ و گسترش میراث علمی، جایگاه والای دانش و کتاب را از دیدگاه این دین مبین نشان می‏دهد، از رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم روایت شده است که فرمود: «هرگاه که مؤمنی از دنیا برود و یک ورق از خود بر جای گذارد که در آن دانشی مکتوب است، همان برگه در روز قیامت، میان او و آتش، پوشش و مانعی خواهد بود».
پیش به سوی جامعه مهدوی
در این ویژه نامه در ذیل موضوعی با عنوان پیش به سوی جامعه مهدوی آمده است: خدا بصیر است در قرآن بارها گفته: «إِنَّ اللَّهَ بَصیر»، پیغمبرش بصیر است. «أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصیرَة»، قرآنش مایه بصیرت است، «هذا بَصائِر»، یعنی خدا به انسان دید می‌دهد، پیغمبر دید می‌دهد، قرآن هم دید می‌دهد، دید نه یعنی نگاه، یعنی حکمت، پشت نگاه یعنی درست فهمیدن، قرآن می‌فرماید:«ْلَهُمْ أَعْیُنٌ» چشم دارد اما «لا یُبْصِرُونَ بِها»، چشم دارد، بصیرت ندارد.
رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «در زندگى پیچیده‌ اجتماعى امروز، بدون بصیرت نمی شود حرکت کرد، جوان ها باید فکر کنند، بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بدهند، معلمان روحانى، متعهدان موجود در جامعه‌ ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگاهى و حوزوى، باید به مسأله‌ بصیرت اهمیت بدهند، بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راه‌هاى جلوگیرى از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرتها لازم است، وقتى بصیرت بود، آنوقت شما می دانید با چه کسى طرفید، ابزار لازم را با خودتان برمی دارید، یک روز شما می خواهید تو خیابان قدم بزنید، خوب، با لباس معمولى، با یک دمپائى هم می شود رفت تو خیابان قدم زدف اما یک روز می خواهید بروید قله‌ دماوند را فتح کنید، او دیگر تجهیزات خودش را می خواهد، بصیرت یعنى این که بدانید چه می خواهید، تا بدانید چه باید با خودتان داشته باشید.»
در واقع عاشورا، حماسه ‏آفرینان عاشورا، بى‏هدف و کورکورانه به کربلا نیامده بودند، آنان اهل بصیرت بودند، هم نسبت به درستى و حقانیت راه و رهبرشان، هم به این که وظیفه‏شان جهاد و یارى امام است، عاشورا به ما مى‏آموزد که در صحنه‏هاى زندگى، در پیروى ها و حمایت ها، در دوستى ها و دشمنى ها و موضع گیرى ها، بر اساس شناخت عمیق و بصیرت عمل کنیم و با یقین و اطمینان به درستى کار و حقانیت مسیر و شناخت خودى و بیگانه و حق و باطل، گام در راه بگذاریم.
هدیه امام حسین(ع) به امیر کبیر
در این بخش که با عنوان هدیه امام حسین(ع) در ویژه نامه پاییزی انجمن های تخصصی تبیان به چشم می خورد  آیت الله اراکی(ره)فرمودند: شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت
پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید، با لبخند گفت:خیر، سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی، گفت نه، با تعجب پرسیدم پس راز این مقام چیست، جواب داد هدیه مولایم حسین است، گفتم چطور؟
با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند، چون خون از بدنم می رفت تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید، ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان، 2 تا رگ بریدند این همه تشنگی، پس چه کشید پسر فاطمه، او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود، از عطش حسین حیا کردم ، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد آن لحظه که صورتم را بر خاک گذاشتم امام حسین آمد و گفت: به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم.
امام مهدى(عج) از لحاظ اجتماعى
در این بخش از ویژه نامه می خوانیم: امام مهدى(عج) مانند سایر فرستادگان الهى و ائمه معصوم(علیهم السلام)همه ویژگى ها و خصوصیات عالى را دارا است، از این رو از لحاظ رفتار اجتماعى، بعضى خصوصیات را دارد که خداوند متعال به آن حضرت عطا کرده است.
امام مهدى(عج) هیچ حکومتى را حتى از روى تقیه، به رسمیت نشناخته و نمى شناسد، او مأمور به تقیه از هیچ حاکم و سلطانى نیست و تحت سلطنت هیچ ستمگرى در نیامده و در نخواهد آمد، امام صادق(ع)مى فرماید: «قائم(ع) قیام مى کند در حالى که بیعت هیچ کس را بر گردن ندارد».
آن حضرت، در قضاوت، از علم الهى استفاده کرده و نیازى به بینه و شاهد ندارد و همانند حضرت داوود و سلیمان قضاوت خواهد کرد، امام باقر(ع) مى فرماید:«سپس امام مهدى (عج) به منادى امر خواهد کرد تا ندا دهد که این مهدى است و همانند قضاوت داوود(ع) و سلیمان(ع)قضاوت مى کند و در این امر بینه اى نمى خواهد».
هر چند برخى از پیامبران و امامان، تشکیل حکومت دادند، ولى حکومت آنان فراگیر نبود، بلکه محدود به مناطق خاص و قسمت هایى از سرزمین هاى عالم خاکى مى شد،اما امام مهدى حکومتى فراگیر تشکیل مى دهد که تمام کره خاکى را در بر مى گیرد، پیامبر اسلام(ص)در این مورد مى فرماید:«حکومت امام مهدى(ع) غرب و شرق را فرا مى گیرد».
حکومت حضرت مهدى(عج) حکومت عدل و داد است و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد، تقریبا، در اکثر احادیث مربوط به امام زمان(ع) آمده است که خداوند به وسیله آن حضرت، جهان را پر از عدل و قسط خواهد کرد چون حکومت امام زمان، حکومت عدل است، همه از حکومت آن حضرت راضى خواهند بود،پیامبر(ص) مى فرماید: «در خلافت مهدى(ع)اهل زمین و اهل آسمان راضى خواهند بود».
ویژه‌نامه پاییزی«انجمن های تخصصی تبیان» با هدف آشنایی جوانان با مسائل علمی، اعتقادی وشرعی از سوی باشگاه کاربران تبیان با همراهی کاربران انجمن‌های تخصصی در پایگاه اینترنتی تبیان به نشانی  www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات