۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۵۱۰۸۱
آیت الله شبستری:

اسناد مربوط به نهضت مشروطه در اختیار پژوهشگران قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری بر جمع آوری و تدوین اسناد و تاریخ شفاهی مربوط به حوزه های علمیه و علمای منطقه آذربایجان و تبریز تأکید کرد.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در دیدار رییس سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور اظهار داشت: نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی به ویژه منطقه آذربایجان نشان می دهد که مردم این خطه از کشورمان نقشی ارزنده در احیای ارزش‌ها و فضیلت‌های دینی بر عهده داشته اند.

 

وی تاریخ مشروطه و مبارزات علمای مجاهد آذربایجان را مصداقی بر دین‌مداری مردم تبریز دانست و خاطرنشان کرد: مرکز اسناد رسالت خطیری در گردآوری و تدوین اسناد و تاریخ شفاهی مربوط به علمای منطقه آذربایجان و تبریز بر عهده دارد، ضمن این‌که اسناد مربوط به نهضت مشروطه بایستی در اختیار عموم محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

 

امام جمعه تبریز با اشاره به صبغه دینی و فرهنگی آذربایجان و تبریز گفت: بسیاری از اسناد موجود در مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور بیانگر آزادی اندیشی و عدالت خواهی علمای اسلام است، که برای تحقیق و مطالعه محققان و پژوهشگران مفید هستند.

 

آیت الله شبستری با تأکید بر این‌که مطالعه اسناد و تصاویر تاریخی باید با هدف عبرت آموزی باشد، تصریح کرد: تحقیق در اوضاع و احوال سیاسی ایران در سال‌های قبل از انقلاب، به خوبی شیطنت دشمنان داخلی و خارجی مردم ایران را نشان خواهد داد، امروز به برکت انقلاب اسلامی، به دستاوردهای بزرگی دست یافته‌ایم که به گواه اسناد در تاریخ کشور بی‌سابقه هستند.

 

وی در پایان با تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی سیدمسعود نقیب، مدیر سابق مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال غرب گفت: این محقق، شاعر، پژوهشگر و نویسنده ارزنده مصداق بارز مدیر ولایی بوده‌اند که قدرشناسی از خدمات وی در دو دهه گذشته کمتر کاری است که باید صورت گیرد.

 

همچنین اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی به ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز پرداخت و از راه اندازی دفاتر این مرکز در 21 استان کشور خبر داد و اظهار داشت: به دنبال گسترش فعالیت‌های مرکز اسناد منطقه شمال غرب کشور هستیم، چراکه اعتقاد داریم ظرفیت موجود در منطقه آذربایجان بیش از این‌هاست.

 

وی با بیان این‌که تاکنون بیش از شش هزار ساعت تاریخ شفاهی در این سازمان ضبط و ثبت شده است، تصریح کرد: 320 هزار جلد نسخه خطی در کشور وجود دارد که متاسفانه در حدود سه برابر این نسخ خطی فارسی در کشور هندوستان نگهداری می شود، افزون بر این بهترین و با ارزش ترین اسناد تاریخی ملت ایران در موزه کشورهای آمریکایی و اروپایی است./935/پ202/س

ارسال نظرات