۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۵۱۳۰۰
مدیر امور پژوهشگران جامعة المصطفی:

پژوهش‌های حوزوی نباید آلوده به تفکرات غربی شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر امور پژوهشگران و انجمن‌های علمی جامعة‌المصطفی گفت: پژوهش و تحقیق زیربنای تمام حرکت‌های آزادی بخش است و باید توجه داشته باشیم که تحقیقات ما از تفکرات غربی تأثیر نگیرد.
پژوهش‌های حوزوی نباید آلوده به تفکرات غربی شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن انصاری، مدیر امور پژوهشگران و انجمن‌های علمی جامعة المصطفی العالمیة(ص) پیش از ظهر امروز در همایش تقدیر از پژوهشگران انجمن‌های علمی برتر که در مجتمع آموزش عالی امام‌خمینی(ره) برگزار شد از فعالیت سه هزار طلبه خارجی در عرصه تحقیق و پژوهش خبر داد و گفت: تاکنون بیست هزار مقاله علمی از سوی این پژوهشگران به صورت کتاب و مقاله تألیف شده است.

وی اضافه کرد: همچنین مؤسسه جامعة المصطفی‌العالمیة(ص) دارای بیست و چهار تشکل فعال در کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان است.

مدیر امور پژوهشگران و انجمن‌های علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه(ص) در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره چگونگی تحقیق و پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند باید پژوهشگران تحقیقات خود را بر سه اصل تفکر، تولید علم و توزیع انجام بدهند.

وی در ادامه به تعریف مفهوم پژوهش پرداخت و گفت: پژوهش به فعالیت مسنجمی که در راستای رسیدن به هدف مشخص باشد می‌گویند و تفکر برخی افراد که هر ایده، نوشتن و مطالعه تحقیق است درست نیست.

حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به این‌که پژوهشگر موفق به پژوهشگری گفته می‌شود که از روش علمی کار آمد استفاده کند، بیان داشت: باید پژوهشگران تحقیقات خود را در جهت نیاز جامعه بشری و با استفاده از ابزارت گوناگون انجام بدهند، همچنین به عمق پدیده‌ها نظارت داشته باشند.

وی افزود: نیاز بشر و حدس قوی از ویژگی پژوهشگر خوب است و باید پژوهشگران ما از افرادی مانند امام‌خمینی(ره)، شهید مطهری و آیت‌الله موسوی لاری الگو بگیرند چرا که این افراد بزرگوار نیازهای زمان خود را شناخته و بر اساس آن تحقیقات خود را انجام دادند.

این استاد حوزه تصریح کرد: آثار فاخر و ارزشمند امام راحل چنان عمیق و مؤثر است که بسیاری از پژوهشگران جهت تحقیق و پژوهش از این تحقیقات استفاده می‌کنند، همچنین تألیفات آیت‌الله موسوی لاری به بیست زبان مختلف در دنیا منتشر می‌شود.

مدیر امور پژوهشگران و انجمن‌های علمی جامعة‌المصطفی العالمیه(ص) با بیان این‌که اصل در پژوهش تفکر، تولید علم و توزیع آن است، گفت: خوشبختانه در میان مراکز علمی و دانشگاه‌ها،  محققان جامعةالمصطفی سرآمد هستند، چرا که این افراد با توجه به نیازهای بین‌المللی به تفکر تولید علم و توزیع آن می‌پردازند.

حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری گفت: پژوهش و تحقیق زیربنای تمام حرکت‌های آزادی بخش است و باید توجه داشته باشیم که تحقیقات ما آلوده به تفکرات غربی نباشد.

وی اضافه کرد: باید ما در تحقیقاتی که انجام می‌دهیم از منبع قرآن و روایت استفاده کنیم، البته می‌توانیم روش‌های تحقیق را از علوم غربی فرا بگیریم اما نباید در متن تحقیقات از تفکرات غربی استفاده کنیم.

مدیر امور پژوهشگران و انجمن‌های علمی جامعةالمصطفی العالمیه(ص) در پایان داشتن انگیزه قوی، ایمان به نوآوری، اخلاص در کار، برنامه ریزی، اعتماد به نفس و استفاده از تمام توان و امکانات موجود را از ویژگی‌های فرد محقق دانست./993/پ202/ن

ارسال نظرات