۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۵۱۸۱۸
رییس دانشگاه پیام نور قم:

نداشتن نشاط سبب گناه و فساد در جامعه می‌شود

خبرگزاری رسا - رییس دانشگاه پیام نور قم با شمردن ویژگی‌های یک ناصح موفق گفت: نداشتن نشاط یکی از عوامل گناه و فساد در جامعه است،‌ فرد ناصح با رفع عوامل نشاط می‌تواند فساد و گناه را از فرد مورد نظر خود دور کند.
 رضا علي کرمي رييس دانشگاه پيام نور قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام رضا علی کرمی، رییس دانشگاه پیام نور قم، دوشنبه شب در در اولین نشست تخصصی اعضای جامعه اسلامی ناصحین استان قم که در جامعه مدرسین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: امر به معروف و نهی منکر وظیفه‌ای اجتماعی و یکی از جنبه‌های سبک زندگی اجتماعی است.

وی افزود: در جامعه اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر از سوی مسلمان نسبت به مسلمان دیگری انجام می‌شود،‌ همچنین ناصحان در قم که ام‌القرای جهان اسلام است، این فعالیت را انجام می‌دهند.

رییس دانشگاه پیام نور قم با اشاره به این‌که سبک اسلامی در انجام وظیفه یک ناصح باید انجام شود،‌ خاطرنشان کرد: چگونگی امر به معروف و نهی از منکر نیز باید بر اساس اسلام صورت بپذیرد، متأسفانه برخی از این امر به معروف‌ها و نهی از منکرها بر اساس نفسانیات است و اسلام آن را امضا نمی‌کند.

وی ادامه داد: گاه فرد برای خدا با روش غلطی به وظیفه امر به معروف روی می‌آورد اما با وجود صحیح بودن نیت وی، این امر تأثیر مثبتی در جامعه نمی‌گذارد.

حجت‌الاسلام کرمی تواضع را یکی از لوازم امر به معروف و نهی از منکر دانست و اضافه کرد: در ارتباطات اجتماعی ناصحان پیش از آن‌که ارتباط پدید آید باید با خوش‌رویی و تواضع به استقبال فرد مورد نظر رفت.

وی ابراز داشت: شخصیت و رفتار انسان پیش‌تر و بیش‌تر از گفتار او تأثیر‌گذار است،‌ روایات متعددی وجود دارد که برای امر به معروف و نهی از منکر نباید در هر جایی آغاز به سخن کرد.

رییس دانشگاه پیام نور قم با بیان این‌که نصیحت‌کننده گاه از سوی نصیحت‌شده مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، گفت: این غلط است که ابتدا ما سخن بگوییم، ابتدا باید در فرد خوش‌گمانی ایجاد کرد و سپس به نصیحت کردن فرد پرداخت.

وی ادامه داد:‌ ناصح تا عواطف فرد مقابلش را متأثر نکند نمی‌تواند در اعتقاد وی تغییر ایجاد کند، تواضع، صبر و خوش‌اخلاقی سه وسیله مهم ناصح در تأثیرگذاری عاطفی بر طرف مقابل است.

حجت‌الاسلام کرمی خاطرنشان کرد: از مصادیق خوش‌اخلاقی می‌توان به تبسم، شوخی باحیا،‌ بخشیدن گناه، انعطاف و خوش‌گفتاری اشاره کرد.

وی اضافه کرد: فرد ناصح توجه داشته باشد که رفتاری انجام دهد که اگر با خود او همین رفتار انجام می‌شد، می‌پسندید، نصیحت‌کننده نباید شخصیت فرد مقابل را در جمع خرد کند.

رییس دانشگاه پیام نور قم با بیان این‌که فرد ناصح باید از انجام کارهایی که منجر به ایجاد کینه می‌شود، بپرهیزد،‌ ابراز کرد: در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در صدا و سیما نشان داده می‌شود، کینه در میان شخصیت‌های اصلی داستان وجود دارد و این خود در میان افراد الگوی منفی ایجاد کرده است.

وی ابراز داشت: زبان شیرین و نرم عامل بسیاری مهمی در جذب و تأثیرگذاری است و همچنین فرد ناصح باید در برابر اذیت‌ و آزار احتمالی صبر لازم را داشته باشد.

حجت‌الاسلام کرمی فضاسازی صحیح و صمیمت عاملی مهمی در اسلامی کردن جامعه اسلامی خواند و افزود: متأسفانه این صمیمیت در جامعه امروز ما وجود ندارد و افراد ناصح نباید از این نبود صمیمیت تأثیر بپذیرند.

وی ابراز داشت: ناصحان با صمیمیت، شناسایی نیازهای فرد، تغافل از گذشته‌ها، صداقت، صراحت، خوب گوش دادن و انصاف به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بپردازند.

رییس دانشگاه پیام نور قم با بیان این‌که نداشتن نشاط یکی از عوامل گناه و فساد در جامعه است،‌ خاطرنشان کرد: فرد ناصح با رفع عوامل نشاط می‌تواند فساد و گناه را از فرد مورد نظر خود دور کند، کسی که دهانش تلخ است حتی اگر به او عسل بدهی نمی‌پذیرد./914/پ202/ن

ارسال نظرات