۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۵۳۴۲۱

مراسم بزرگداشت شهید حکیم در بغداد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت شهید محمد مهدی حکیم، فرزند و نماینده حضرت آیت الله سید محسن حکیم، صبح امروز با حضور علما، سیاستمداران و شخصیت‎های مختلف در بغداد برگزار شد.
شهيد محمد مهدي حکيم نماينده حضرت آيت الله سيد محسن حکيم

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد شهادت حجت الاسلام سید محمد مهدی حکیم، فرزند و نماینده حضرت آیت الله سید محسن حکیم مرجع فقید جهان تشیع، صبح امروز در دفتر رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد برگزار شد.

 

حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی، سید محمد بحر العلوم از علمای عراق، هادی العامری، رییس سازمان بدر، احمد الچلبی، رییس کنفرانس ملی و جمعی از علما، سیاستمداران و شخصیت‎های اجتماعی در این مراسم حضور یافتند.

 

شهید محمد مهدی حکیم در سال 1935 میلادی در نجف اشرف چشم به دنیا گشود و در سن 10 سالگی به فراگیری علوم دینی در حوزه علمیه این شهر پرداخت.

 

این شهید دروس خارج را در محضر علمای بزرگی نظیر آیت الله خوئی و آیت الله حسین حلی گذراند و درس اصول فقه را نزد شهید محمد باقر صدر آموخت. وی به شدت در مسائل اجتماعی فعال بود و با بزرگانی نظیر شهید صدر ارتباط مستمری داشت.

 

حجت الاسلام حکیم در سال 1964 میلادی به عنوان نماینده حضرت آیت الله سید محسن حکیم در بغداد و کاظمین انتخاب و پس از آن نیزهیچگاه از فعالیت‎های تبلیغی، سیاسی و فکری و همچنین ساخت مساجد و حسینیه ها غافل نشد.


وی که عضو فعالی در هیأت جماعت علمای بغداد و کاظمین داشت و در بیداری مردم علیه نظام دیکتاتوری صدام تلاش فراوانی می کرد از سوی حزب بعث به ارتباط با بیگانگان متهم، همه اموال و دارایی‎های وی مصادره و به اعدام محکوم شد و جایزه ای را برای بازداشت وی تعیین کردند.

 

این شهید به صورت مخفیانه از عراق خارج و به ابتدا به پاکستان و سپس به دبی سفر و خدمات بسیار ارزشمندی نظیر تاسیس اداره اوقاف جعفریه و شورای شرعی جعفریه به ارمغان گذاشت.

 

وی به درخواست شهید محمد باقر صدر عازم لندن شد و مرکز فرهنگی ـ عقیدتی اهل بیت(ع) و همچنین جنبش اسلامی علیه نظام دیکتاتوری صدام را پایه گذاری کرد و نقش عمده ای را در تاسیس سازمان حقوق بشر عراق و کمیسیون مهاجران عراقی داشت.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی حکیم هنگامی که برای حضور در دومین کنفرانس جبهه ملی اسلامی در سال 1988 در سودان حضور داشت با تیراندازی مزدوران نظام صدام به شهادت رسید./980/ب902/ک

ارسال نظرات