۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۵۴۱۵۴
16 و 17 اسفند‌ماه؛

کنگره بزرگداشت حاجی کلباسی با پیام رهبر انقلاب برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی گفت: تاکنون 23 مقاله از پژوهشگران داخلی و چند مقاله خارجی نیز از حوزه نجف جهت ارائه به این کنگره تدوین شده است.
حاجي کلباسي

علی کرباسی زاده، دبیر علمی نخستین کنگره علامه حاج محمد ابراهیم کلباسی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان گفت: یکی از اهداف برگزاری این همایش، معرفی و احیای علمای نامی شیعه است که بر حوزه های علمیه تاثیرگذار بوده و امروزه مورد غفلت واقع شده اند و در ضمن معرفی مشاهیر و بزرگان خاندان کلباسی که تعداد آنها نیز  کم نیست، از دیگر اهداف برگزاری همایش و تشکیل دبیرخانه همایش در سازمان صدا و سیمای اصفهان است.  

 

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان در خصوص همایش حاجی کلباسی اظهار داشت: تقریباً چهار سال قبل برگزاری همایشی به منظور پاسداشت مقام علمی و عرفانی این عالم برجسته مد نظر خاندان کلباسی قرار گرفت و در دیداری که اعضای برگزاری همایش با مقام معظم رهبری داشتند، استقبال خوب و تاکید ایشان بر برگزاری این همایش، اعضا را مصمم کرد تا به برگزاری این همایش همت بگارند.

 

وی در خصوص بهره گیری اعضای برگزار کننده همایش از نظرات علما و استادان و صاحب نظران خاطرنشان کرد: اعضای برگزار کننده همایش با حضرات آیات سبحانی، صافی گلپایگانی، مظاهری و با آیت الله طباطبایی نژاد و مقتدایی دیدار کردند و همگی ضمن اشاره به ابعاد شخصیتی حاجی کلباسی، بر ضرورت برگزاری همایش تاکید کردند، همچنین برای اطلاع رسانی بهتر نیز تا کنون چند ویژه نامه و خبرنامه تهیه شده است. 

 

دبیر علمی اولین کنگره بزرگداشت حاجی کلباسی با اشاره به زمان برگزاری و برنامه های همایش عنوان کرد:  این همایش برای اولین بار در روزهای 16 و 17 اسفند ماه با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب در مسجد حکیم اصفهان برگزار می شود. همایش در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می شود و جمع زیادی از استادان حوزه و دانشگاه در این همایش سخنرانی می‌کنند.

 

پژوهشگر تاریخ دانشگاه اصفهان در خصوص میهمانان ویژه و سخنرانان همایش اظهار داشت: دو نفر از سخنرانان از کشور عراق هستند؛ آیت الله شیخ عباس کاشف الغطا از فضلای حوزه نجف و دیگری از علمای خاندان کلباسی که به کشور عراق مهاجرت کرده اند به عنوان سخنرانان خارج از کشور سخنرانی می کنند. همچنین شیخ احمد کلباسی، شیخ مجتبی کلباسی از خاندان حاجی کلباسی، آیت الله شیخ هادی نجفی، هادی زاده، مختاری و مهریزی از استادان حوزه علمیه سخنرانی می کنند. همچنین در این همایش دکتر منتظر القائم، دکتر موسی نجفی، دکتر مسجدی، دکتر ریاحی از اساتید دانشگاه به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

 

وی با اشاره به موضوعات و تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش خاطرنشان کرد: 23 مقاله از پژوهشگران داخلی و چند مقاله خارجی نیز از حوزه نجف  است که هنوز همگی به دبیرخانه ارسال نشده اند. موضوعات مقالات نیز بر 3 محور آرای علمــی حاجــی کلباســـی، حاجـــی کلباســی و معاصــران و حاجــی کلباسـی تصوف و عرفـان  است که در هفته آینده چاپ می شود.

 

وی به محور های مقالات اشاره کرد و افزود: محور آرای علمــی حاجــی کلباســـی شامل مشـی علمـی حاجـی در برابر مکتـب اخبـاری، انتقـال تفکـر اصـولی وحیـد بهبهـانی به ایران، مختصات مکتب اصولی حاجی بر پایه اشارات الاصول، مختصـات فقـه استـدلالـی حاجـی، مقایسه آراء فقهی حاجی با معاصران،  ویژگی های آراء حاجی در خصوص اجتهاد و تقلید، بررسـی رسائـل مفـرده فقهـی و اصولی حاجی حاجـی و معنــا و جایگـاه استخـاره، وجــوب تعیینـی بـرای کسب علـم و شارحـان آثار حاجـی است.

 

دبیر علمی اولین کنگره حاجی کلباسی در ادامه گفت: محور حاجـــی کلباســی و معاصــران شامل موضوعات حاجــی و سیــد حجــت الاسلام، حاجی و میرازی قمی، حاجــی و شیــخ احمـد احسایــی، حاجــی و میــرزا محمــد اخبـاری، حاجی و شیخ محمد تقی نجفی (صاحب حاشیه)،حاجـی و شیخ جعفـر کاشف الغطـاء ، شاگردان حاجی و روایت کنندگان از او، مشایـخ روایی حاجی و مناسبــات اجتمـاعی حاجــی (رفتـار با حکومـت و ملــوک، نصایــح حاجــی بــه پادشــاه و...) می باشد و در نهایت محور حاجــی کلباسـی تصوف و عرفـان شامل موضوعات عــرفان شیعـی در عصـر حاجــی، دیدگــاه حاجــی نسبت به صوفیـه، حاجــی و ملاحسیــن نائینــــی ، حاجــی و سید رضــی لاریجانــی، سلوک عملی حاجی (نماز استسقاء، استجابت دعا، احتیاط و )، تربیــت حاجــی در مکتــب عرفانی بیدآبادی و حاجــــی و مکاتــب عرفــــانی است.

 

وی درباره حامیان و پشتیبانان همایش اذعان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیمای استان شورای اسلامی شهر اصفهان، شهرداری، دانشگاه اصفهان و مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان از پشتیبابانان این کنگره هستند.

 

قابل ذکر است، علامه حاجی محمد ابراهیم کلباسی مشهور به حاجی کلباسی عالم عابد زاهد، فقیه اصولی نامدار، مجاهد و احیاگر حوزه درخشان اصفهان و از مفاخر امامیه در قرن 13 هجری قمری، آیت الله علامه حاجی محمد ابراهیم کلباسی مشهور به حاجی کلباسی اعلی الله مقامه و از زمره مراجع شیعه قرن 13 قمری است.

 

وی در مراتب علمی و فقهی و سلوک عملی و اخلاقی سر آمد و زبان زد خاص و عام قرار داشته است. این عالم فقید در اصفهان، نجف، کربلا و کاشان در محضر اساتیدی چون آقا محمد بید آبادی، ملا محراب گیلانی، وحید بهبهانی، سید بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء، ملا علی نوری، ملا محمد مهدی نراقی، میرزای قومی و دیگر بزرگان علمی آن روزگار به تحصیل، تهذیب و تزکیه نفس پرداخت و سپس به احیای دارالعلم اصفهان پس از حمله افاغنه و رونق بخشیدن به این مرکز کهن علوم عقلی و نقلی کمر همت بست.

 

وی علاوه بر اینکه سهم عمده ای در گسترش اصول علم فقه در حوزه های علمیه شیعه داشت.در تربیت علمی و اخلاقی بزرگان و شاگردانی چون میر سید حسن مدرس اصفهانی ،حاج محمد جعفر آباده ای ،میرزای شیرازی،حاج ملا هادی سبزواری، شیخ محسن دزفولی، میر سید محمدبار خوانساری(چهارسوقی)،میرزا محمد تنکابنی و…توفیق داشت.

 

از زمره آثار این عالم بزرگ می توان به اشارات الاصول، شوارع الهدایه، منهاج الهدایت الی احکام الشریعه ،الارشاد، نقدالاصول و الایقاذات و نخبه اشاره کرد./939/پ201/س

 

ارسال نظرات