۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۱۵۴۶۳۸

چند خبر کوتاه از شمال غرب

خبرگزاری رسا ـ برگزاری جشن 17 ربیع الاول در امامزاده های تبریز و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌های زنجان همزمان با دهه فجر از مهم ترین اخبار کوتاه شمال غرب است.
اخبار کوتاه

علیرضا رضایی بصیر، دبیر یادواره شهدای بدر اظهار داشت: در راستای تحقق بخشیدن به فرمایش گهر بار مقام معظم رهبری یادواره شهدای بدر در مسجد حاج کاظم تبریز در تاریخ هجدهم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.


رضایی بصیر برگزاری برنامه های مختلف در مدت زمان باقی مانده تا برگزاری این یادواره بزرگ شهدا خبر داد و گفت: برگزاری مسابقات فوتسال بین 25 تیم در سطح شهر تبریز، کوهپیمایی، مسابقات فرهنگی بین نوجوانان و جوانان، دیدار با خانواده معظم شاهد و چاپ زندگینامه و تهیه نرم افزار جامع شهدای بدر از سایر برنامه های تدوین شده برای این یادواره می باشد.


دبیر یادواره شهدای بدر ابراز امیدواری کرد علاقمندان هر رشته ورزشی علاوه بر انجام فعالیت بدنی و تلاش برای تندرستی فردی و خانوادگی در این طرح بتوانند با رشادت ها و از جان گذشتگی های دلیر مردان هشت سال دفاع مقدس آشنا شوند.


لازم به ذکر است، یادواره شهدای بدر برای اولین بار به عنوان یک برنامه فرهنگی ورزشی برنامه ریزی شده و طی چند ماه علاوه بر انجام فعالیت های مختلف ورزشی، برنامه های مختلف فرهنگی و بخش انتشارات نیز در آن پیش بینی شده است.


امامزاده های تبریز میزبان جشن ولادت پیامبر اکرم(ص) می شود


همزمان با فرا رسیدن 17 ربیع الاول به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) آستان مقدس امامزاده های سید حمزه(ع) و سید محمد کججانی(ع) تبریز میزبان جشن های میلاد نبی مکرم اسلام(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) می شود.


بنابر این گزارش، در این مراسم علاوه بر برنامه سخنرانان برجسته، مدیحه سرایان، گروه های تواشیح و گروه های همخوانی به مولودی خوانی و قرائت اشعاری در مدح پیامبر اعظم و اهلبیت(ع) خواهند پرداخت.


برگزاری مسابقه فرهنگی از دیگر برنامه های این مراسم خواهد بود که به مناسبت هفته وحدت انجام می شود. مراسم یاد شده در امامزاده سید حمزه(ع) دوشنبه 9 بهمن و در امامزاده سید محمد کججانی(ع) سه شنبه 10 بهمن همزمان با نماز مغرب و عشاء برگزار می شود.


برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌های زنجان


سعید حسینی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌های استان زنجان همزمان با دهه فجر خبر داد و اظهار داشت: برپایی نمایشگاه‌های دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان زنجان از جمله برنامه‌های مورد نظر برای ایام دهه فجر به شمار می‌رود.


وی برگزاری مسابقات مختلف ورزشی، اینترنتی و وبلاگ‌نویسی، خاطره‌گویی و قصه‌گویی، برگزاری ایستگاه نقاشی را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای دهه فجر دانست و گفت: همایش بزرگ جشنواره ویژه خواهران به مناسبت یادآوری نخستین راهپیمایی زنان در استان زنجان برگزار می‌شود.
 

 

نمایشگاه مشق عشق در موزه قرآن و کتابت تبریز

 

تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موزه قرآن و کتابت تبریز از دوازدهم بهمن ماه و به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی میزبان آثار خط هنرمندان خوشنویس آذربایجان‌شرقی است.

 

وی آثار نمایش داده شده در نمایشگاه مشق عشق را محصول هنر 32 هنرمند خطاط آذربایجان‌شرقی خواند که حدود یک ماه در این موزه ارائه می‌شوند.

 

محمدی یادآور شد: حسین رسام حقیقی، جمشید وجدنیا، محمدعلی فرزبود، غلامرضا تجویدی، محسن تقی‌زاده کرمانی، رسول جدیدالاسلام، علی دایم امید، میرحسین زنوزی، مسعود رعنایی، فیروز قربان پور، کاظم دوستی‌فرد، سیدرضی صدرالدینی، یونس نصیری، فرزاد کوزه‌گر غیاثی، کاظم کاظمی، سید حسن سیدیان و پرویز پاینده تعدادی از این هنرمندان را تشکیل می‌دهند.

 

وی احمد وهابی، رضا مقدم، ناصر عطاپور، تیمور خدابخش، سعیده اطهری، جعفر فرشباف لامع، لاله احمدزاده، صمدزاده، علی‌محمد کریم، داوود وکیلی، غلامرضا بیننده، حسن چوپانی، صدیقه خیرالهی، جلیل ولی‌زاده و زیبا جدیری را دیگر هنرمندان خطاط صاحب اثر در نمایشگاه مشق عشق عنوان کرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به موزه قرآن و کتابت به عنوان محل نمایش این آثار خوشنویسی یادآور شد: این موزه در صحن مسجد صاحب‌الامر تبریز واقع شده که در آن مجموعه نفیسی از نسخ قرآن مجید مربوط به ادوار مختلف تاریخ و قطعات زیبایی از آثار خوشنویسان به نام ایران به نمایش گذاشته شده است.

 

محمدی با بیان اینکه در موزه قرآن و کتابت نسخه‌هایی از قرآن مجید به خط ائمه و خوشنویسان معروف جمع آوری و در معرض تماشای علاقمندان گذاشته شده است، افزود: از جمله این نفایس می‌توان به یک صفحه از قرآن کریم منسوب به دستخط مبارک حضرت امام رضا (ع) اشاره کرد که بر روی تکه‌ای از پوست نوشته شده است.

 

وی آذربایجان‌شرقی را مهد هنرمندان خوشنویس همچون میرعماد حسنی و محمدحسین تبریزی خواند و گفت: در این موزه علاوه بر آثار این دو خطاط، آثاری از خوشنویسان بزرگ تبریزی دیگری مانند ملا عبدالباقی تبریز، میرزا طاهر خوشنویس از اساتید خط نسخ و آثاری از  علیرضا عباسی، علاءالدین بیک تبریزی و درویش عبدالمجید نگهداری می‌شود./935/د101/ب

ارسال نظرات