۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۱۵۵۱۲۲

مناسک عمره مفرده کتاب شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب مناسک عمره مفرده مطابق با فتوای حضرت امام خمینی رحمةالله علیه با حواشی مراجع معظم تقلید منتشر شد.
مناسک عمره مفرده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب مناسک عمره مفرده مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی رحمةالله علیه با حواشی مراجع معظم تقلید به همت نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و از سوی مؤسسه فرهنگی هنر مشعر راهی بازار نشر شد.

 

 

عمره مفرده، اعمال عمره مفرده، طواف، نماز طواف، سعی، تقصیر یا حلق، طواف نساء و نماز آن، محصور و مصدود و طواف وداع مهم‌ترین مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهد که ذیل هر یک عنوان‌های دیگری همچون محل احرام، استفتائات میقات، نیت، تلبیه، پوشیدن لباس احرام و ... به چشم می‌خورد.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «از نیازهای مهم و جدی روحانیان کاروان‌های عمره و حج، آگاهی از مسائل و فروع مناسک و نیز اختلاف‌ فتاوای مراجع عظام تقلید است و از آنجا که زائران بیت‌الله الحرام، از مراجع مختلف تقلید می‌کنند، بر روحانی کاروان است که با آرای فقهی مراجع آشنا شده، زائران را به آن راهنمایی کنند تا زائران بتوانند اعمال عمره و حج را بدون اضطراب و دغدغه خاطر به جا آورند».

 

این نوشتار می‌افزاید: «برای پاسخ‌گویی به این نیاز، چندین سال پیش فتاوای سایر مراجع نیز بر مناسک امام خمینی رحمةالله علیه افزوده شد و با حواشی مراجع معظم تقلید گذشته و حال منتشر گردید. این مناسک نیاز فقهی روحانیان را در حد زیادی پاسخ گفت و مورد استقبال آن عزیزان قرار گرفت».

 

متن این نوشته برگرفته از مناسک حج حضرت امام خمینی رحمةالله علیه و مطابق با فتاوای معظم له است که به جهت حفظ امانت، تغییری در مسائل و حتی عبارت‌ها داده نشده، جز حذف مواردی که مربوط به حج بوده یا تغییراتی که احکام عمره، آن را اقتضا می‌کرد.

 

برای اطمینان بیشتر و امکان مراجعه به مأخذ و منبع اصلی، شماره مسائل مناسک محشی نیز در پایان هر مسأله آمده است و نظر مراجع معظم تقلید که در پاورقی آن آمده، برگرفته از مناسک حج محشی است.

 

در بخشی از این کتاب و ذیل عنوان استفتائات نماز طواف در پاسخ این استفتاء که آیا طواف در عمره مفرده استحبابی حکم طواف واجب را دارد که باید نماز آن خلف مقام باشد یا حکم طواف استحبابی را دارد و در هر جای مسجدالحرام می‌توان نماز آن را خواند؟ آمده است: «حکم طواف واجب را دارد و باید نماز آن، خلف مقام باشد».

 

همچنین در پاورقی این پاسخ ذیل همان صفحه در فتوای مراجع تقلید در پاسخ به این سؤال آمده است: حضرت آیت‌الله نوری همدانی «خلف مقام لازم نیست هرچند در صورت امکان اولی است».

 

گفتنی است، کتاب مناسک عمره مفرده مطابق با فتوای حضرت امام خمینی رحمةالله‌علیه با حواشی مراجع معظم تقلید در قطع رقعی، 5000 نسخه، 284 صفحه و به قیمت سه هزار و پانصد تومان به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است. /920/ن601/ق

ارسال نظرات