۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۵۵۳۹۲
آیت الله نظری در اسناد ساواک(2)

پریشانی ساواک از تعطیلی نماز جماعت

خبرگزاری رسا ـ ساواک درباره آیت الله نظری گزارش داد: شیخ عبدالله نظری سه روز از خواندن نماز جماعت در مسجد جامعه ساری خودداریی کرد و دیگر پشنمازان مساجد ساری نیز از وی تبعیت می نمایند.
آيت الله نظري در اسناد ساواک آيت الله نظري در اسناد ساواک

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات با بررسی اسناد منتشر شده ساواک و مراجعه به منابع تاریخی اقدام به نشر اسنادی از اقدامات انقلابی آیت الله نظری خادم الشریعه از علمای مازندران کرده است که گوشه ای از زوایای فعالیت های انقلابی این عالم را روشن می سازد.

 

تماس تلفنی آیت الله میرزا هاشم آملی با آیت الله نظری و ماجرای تعطیلی سه روزه نماز جماعت

سند شماره (56) 
به: 312                                                             تاریخ وقوع: 22/10/36
از:2ه1                                                              تاریخ گزارش: 28/10/36
شماره گزارش: 2947/2ه1

موضوع: عبدالله نظری فرزند عبدالنبی

 

آیت الله آملی از قم با شیخ عبدالله نظری تماس و دستور داده به خاطر وحدت جامعه روحانیت و نشان دادن عکس العمل در برابر وقایع اخیر قم از خواندن نماز جماعت خودداری شود که شیخ عبدالله نظری سه روز از خواندن نماز جماعت در مسجد جامعه ساری خودداریی کرد و دیگر پشنمازان مساجد ساری نیز از وی تبعیت می نمایند ضمناً مشارالیه شخصی به نام اندرخورا که گویا سرپرست کاروان حج نیز میباشد از طرف خود به نکا فرستاده تا روحانیون آن منطقه نیز از برگزاری نماز جماعت خودداری نمایند لذا شیخ حسین محمدی پشنماز مسجد جامع نکا و شیخ رضا صادقی پیشنماز مسجد توفیق نماز را سه روز برگزار نمی نمایند.

 

سخنرانی آیت الله نظری علیه اهانت کنندگان به ساحت روحانیت

سند شماره( 59)
به: 312                                                           تاریخ گزارش: 3/11/36
از: 2ه1                                                          شماره گزارش: 3048/2ه1
موضوع: شیخ عبدالله نظری

 

اطلاع واصه حاکی است ساعت 30/ 18 تاریخ 24/10/36 شیخ عبدالله نظری در مسجد جامع ساری ضمن وعظ در حضور 200 نفر مستمع اظهار داشت کسانی که در مجلات و روزنامه ها به جامعه روحانیت اهانت می نمایند سگهای رذل و کثیفی هستند. قبلا هم ائمه اطهار وقتی مردم را به راه راست هدایت می کردند در جواب سنگ و کلوخ دریافت می داشتند مثل پذیرایی که دولت اخیراً از جامعه روحانیت در قم به عمل آورد. هر چند  که وقت گذشته ولی ماه از هر جهت ماه عزاداری است بخصوص که در چند روز اخیر ما عزاداری زیاد داریم.


پیشنهاد آیت الله نظری به گارد شاهنشاهی
سند شماره(264)
به: تیمسار ریاست محترم سازمان اطلاعات و امنیت کشور
از: ضد اطلاعات گارد شاهنشاهی(دایره 2)
تاریخ گزارش: 29/1/37                        شماره گزارش: 1757- 100/03-501
موضوع: واعظی بنام شیخ عبدالله نظری روحانی

 

اطلاعیه واصه حاکی است: واعظی بنام شیخ عبدالله نظری روحانی ساکن ساری که امام جماعت مسجد جامع ساری می باشد از وضع حکومت شدیداً انتقاد نموده و با آگاهی از این که مأمور در گارد شاهنشاهی انجام وظیفه می نماید مخصوصاً از گارد شاهنشاهی فوق العاده منزجر و متنفر بوده و اظهار داشته من و دوستانم در نظر داریم اگر چنانچه شما در گارد شاهنشاهی خدمت نکنی از نظر مالی بی نیازت خواهیم نمود به مأمور اظهار داشته چطور راضی می شود که برای سربازان آن گارد قرآن بدست بگیری و این کار تو با اجازه کدام مرجع تقلید است.

 

گفتنی است، برخی دیگر از اسناد یادشده به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می شود./950/ت303/س

 

ارسال نظرات