۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۵۶۳۴۶
معرفی پایان‌نامه‌های حوزوی؛

بررسی تطبیقی جایگاه خانواده و تفاوت‌های جنسیتی در اندیشه اسلامی و دیدگاه فمینیستی

خبرگزاری رسا ـ پایان نامه «بررسی تطبیقی جایگاه خانواده و تفاوت‌های جنسیتی در اندیشه اسلامی و دیدگاه فمینیستی» از « سمیرا بیرامی» ‌به بررسی جایگاه والای خانواده در اندیشه اسلامی می‌پردازد.
پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه «بررسی تطبیقی جایگاه خانواده و تفاوت‌های جنسیتی در اندیشه اسلامی و دیدگاه فمینیستی» پژوهشی از«سمیرا بیرامی»‌ به بررسی جایگاه والای خانواده در اندیشه اسلامی پرداخته و سپس به بررسی تفاوت‌های جنسیتی در اسلام با مباحث دیدگاه فمینیستی اهتمام ورزیده است.

بر اساس این گزارش، در چکیده این پایان نامه می‌خوانیم:


چکیده:

فمینیسم جنبش یا نظریه ای در عصر مدرن است که در غرب پس از رنسانس و عصر روشنگری بر مبنای اومانیسم، لیبرالیسم، و سکولاریسم شکل گرفته و هدف خود را احقاق حقوق ضایع شده زنان می‌داند. بررسی نظریات فمینیسم‌ها درباره خانواده و اهمیت آنان به زن نقش‌های تربیتی وی در محیط خانواده و جامعه یکی از مسائل مهم جوامع امروزی می‌باشد. جوامعی که از ادعای آزادی با برابری حقوق برای زن را می‌کنند، اکثریت دچار انحطاط شده و با فروپاشی و از هم گسیختگی خانواده مواجه می‌باشد که فمینیسم همانند یک اپیدمی در دنیا در حال انتشار افکار موهم و پوچ خود و عضوگیری زنان می‌باشد. درباره حقوق زن و خانواده تحقیقات بسیاری شده، کتب و مقالات به رشته تحریر درآمده اما بررسی تطبیقی این گونه مسائل (حقوق زن و جایگاه خانواده) با دین مبین اسلام و فمینیسم کمتر صورت گرفته است که در این پژوهش سعی شده است این مسائل را مورد بررسی قرار داده و محوریت آن را خانواده و زن قرار داده است. بعد از مطالعه کتب و مقالات و بررسی کتب روایی و آیات مختلف در رابطه با خانواده و همچنین بررسی نظریه های فمینیسم‌های مختلف به این رسیدیم که مقدس اسلام بهترین و سعادتمندترین راه را برای زن و مرد در نظر گرفته و نه تنها حق زن را ضایع نکرده بلکه برای آن جایگاهی بس والا و منزلتی مقدس در نظر گرفته و با عمل به دستورات اسلام زن به تمامی حقوق خود می‌رسد ولی فمینیسم که در ابتدا با شعار احقاق حقوق زن به پا خاست، بنیان ازدواج و خانواده را به اضمحلال کشید و چیزی جز یک شکست روحی و روانی را برای زن به ارمغان نیاورد.

تعریف و تبیین موضوع:

فمینیسم را می‌توان واکنش زن غربی مدرن در برابر فرهنگ به جای مانده از عصر سنت اروپایی دانست. فمینیسم با هدف احقاق حقوق زن شکل گرفت ولی به نابودی زنانگی رسید. اسلام ازدواج را پایه و بنیان جامعه ای سالم می‌داند و خانواده را محلی برای پرورش و رشد فرزندان سالم اما فمینیسم خانه و خانه داری را برای زن محل زندان و برده داری می‌داند.


مبانی فمینیسم:
فمینیسم مبانی متناسب با خود را در پنج مؤلفه اساسی پیدا کرد:
1- خود گرایی: یعنی تفرّد و تقدم فرد بر هر نوع مهار و محک و در نهایت فرد از یک منِ تربیت نا شده تا متکبر و خودخواه سر در می‌آورد.
2- تجربه گرایی: لزوم آزمون پذیری هر چیز؛ یعنی اعتراف به این معنا که هیچ حقیقت ثابت، روشن و امیدوارکننده ای که بتواند قبل از تجربه و آزمون نقطه اتکاء انسان شود، وجود ندارد.
3- آزادی خواهی.
4- برابری خواهی.
5- عمل گرایی: یعنی حرکت به سمت عمل و رفتار.


فمینیسم اسلامی:
فمینیسم اسلامی پدیده ای نو در کشورهای اسلامی به ویژه ایران است. عمر آن در کشور ما به کمتر از دو دهه می‌رسد. برخی فمینیسم اسلامی را روش ما و رفتارهایی در زمینه اجرای مساوات و عدالت جنسی در قالب ارزش‌های اسلامی دانسته‌اند. این تعریف در بیان ماهیت این دیدگاه کاملاً نادرست است. بهتر آن است که فمینیسم اسلامی را به تفسیری زن مدارانه از اسلام تعریف کنیم.


فمینیسم و ازدواج:
فمینیسم‌های تندرو با صراحت تمام، ازدواج را نفی کرده، تشکیل خانواده را توطئه ای برای استثمار هر چه بیشتر زنان و در خدمت اخلاق سنتی مردانه می‌دانند. در عوض همجنس گرایی و گرایش جنسی زنان به خود را تجویز می‌نمایند.


فلسفه ازدواج و تشکیل خانواده از دیدگاه اسلام:
از دیدگاه اسلام غریزه جنسی امری منفور و مانع تکامل بشریت نیست. بلکه زمینه را برای زندگی مناسب انسانی و وصول به مرحله محبت و مودت خالص فراهم می‌آورد. با استفاده از غریزه است که خانواده پدید می‌آید و آن عامل اصلی و هسته اولیه حیات و سعادت اجتماع است.


نتیجه گیری:

بعد از کنکاش و مطالعه در زمینه فمینیسم و عقاید گروه های مختلف فمینیسمی و بررسی و تطبیق آن با اندیشه اسلامی به این واقعیت می‌رسیم که اگر فمینیسم واقعیت و اصالت داشت، در همان زمان که تبعیض علیه زنان از بین رفت او نیز می‌بایست نابود می‌شد؛اما به عنوان ابزاری برای اجرای برنامه ای حساب شده، ادامه حیات داد و برنامه ای با اهدافی نظیر کم کردن جمعیت بشر، بی ثبات ساختن جامعه، فروریختن تمدن غربی.


فمینیسم یک ایدئولوژی ضد اجتماعی، ضد زنانگی، ضد دگر خواهی جنسی که با تظاهر به قهرمانی در گرفتن حق زن‌ها به قدرت زیادی رسیده است. فمینیست‌های ساده لوحی توانستند قوانینی را وضع کنند که مردها را از مردانگی انداخته است و زن‌ها را مرد می‌کند. به عبارت دیگر زن‌ها هویت مردانه مردها را مرد می‌کند؛ به عبارت دیگر زن‌ها هویت مردانه مردها را غصب کرده و در این راه هر دو جنس هویت خود را از دست داده‌اند. نابودی دگر خواهی یکی از اهداف بارز فمینیسم است در حالی که در اندیشه اسلامی نقش‌های جنسی بر اساس توانایی‌های فردی تعریف شده است. دگر خواهی نه تنها جرم و گناه نیست، بلکه به صورت به صورت صحیح و تعریف شده آن راهی است برای به آرامش رسیدن دو جنس در کنار یکدیگر و بقای نسل بشریت.


شایان ذکر است، پایان‌نامه «بررسی تطبیقی جایگاه خانواده و تفاوت‌های جنسیتی در اندیشه اسلامی و دیدگاه فمینیستی» پژوهش پایانی«خانم سمیرا بیرامی»، برای اخذ مدرک سطح 2 مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) تهران در سال 1390 دفاع شده است و استاد راهنمای آن «خانم خدیجه بو ترابی» است./919/پ201/ن

ارسال نظرات