۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۵۶۵۷۰

مدیران حوزوی باید رویکرد تربیتی داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، گفت: مدیران حوزوی باید در سه عرصه دانشی، ارزشی و بینشی برای طلبه‌ها دارای برنامه‌ریزی و راهکار بوده و به صورت جدی تحقق این امور را پیگیری کنند.
حجت الاسلام مجتبي مهدوي

حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی، معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: مدیران حوزه‌های علمیه باید نگاهی الهی و آرمانی در رویکرد تربیتی‌شان داشته باشند، بدین معنا که مدیر مدرسه تمام دغدغه‌اش تربیت طلبه‌ جامع و کامل برای هدایت و رهبری مردم باشد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: مدیر مطلوب حوزوی، مدیری است که در سه عرصه دانشی (مباحث آموزشی، پژوهش و تحصیل)، ارزشی (ابعاد معنوی) و بینشی برای طلبه‌ها دارای برنامه‌ریزی و راهکار باشد و به صورت جدی تحقق این امور را پیگیری کند.

 

وی با بیان این‌که اگر اقدامات مدیران حوزه با رویکرد اسلامی صورت گیرد، نحوه تعامل مدیران با طلاب و برعکس، سازنده و مناسب خواهد شد، تصریح کرد: هنگامی که طلبه، طلبه‌ای معنوی و برتر آموزشی شود و از حیث فکری، سیاسی و بینشی ارتقای لازم را پیدا کند، قطعا ارتباط و تعامل بین طلبه و مدیر مدرسه، ارتباطی منطقی، عالمانه، با معنویت و همراه بصیرت خواهد بود.

 

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به این‌که برخی از عرصه‌های مدیریت حوزوی در سایر مدیریت‌ها لحاظ نمی‌شود، توضیح داد: نگاه مدیریت غیر حوزوی، نگاه اداری است اما مدیریت حوزه، با نگاه تربیتی و همه جانبه است.

 

وی بیان کرد: مدیر مدرسه علمیه باید نسبت به همه مسائل طلبه از قبیل آموزش، پژوهش، مباحث تربیتی، بینشی و تک تک زوایای فکری، رفتاری و علمی طلبه احاطه داشته و برنامه ریزی کند، ولی مدیر مراکز اداری دغدغه برخی از این مسائل را ندارند و بیشتر به دنبال پیش‌برد اهداف سازمانی خود هستند.

 

حجت‌الاسلام مهدوی با اشاره به این‌که تفاوت مدیریت حوزوی با سایر نهادها در نتیجه کارها مشهود است، گفت: مدیر حوزوی باید طلبه را به گونه‌ای تربیت کند که آن طلبه بتواند به طور صحیح جامعه اسلامی را تربیت کرده و به سمت کمال و سعادت (دنیوی و اخروی) هدایت کند.

 

وی، مبنای زندگی دینی و اسلامی را توجه به همه ابعاد دنیوی و اخروی دانست و تشریح کرد: لازمه تربیت چنین طلبه‌ای وجود مدیری با تمام ویژگی‌ها است، یعنی مدیر باید ابتدا خودش فردی کامل بوده و در همه عرصه‌های مربوط به طلبه توان‌مندی داشته باشد تا بتواند برای آن طلبه برنامه‌ریزی کند./932/ت303/ب

ارسال نظرات