۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۱۵۸۴۸۹
با حضور علما و روحانیان؛

مراسم بزرگداشت حجت الاسلام و المسلمین محقق کاشانی در ساری برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت ارتحال حجت الاسلام و المسلمین محقق کاشانی در امامزاده یحیی(ع) ساری برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمين محقق کاشاني (ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، مراسم بزرگداشت ارتحال حجت الاسلام و المسلمین عباس محقق کاشانی شب پنج شنبه با حضور آیت الله نظری خادم الشریعه، مسؤولان استانی، علما و روحانیان و جمع کثیری از اقشار مختلف مردم از سوی بیت آیت الله صالحی(ره)، حوزه علمیه سعادتیه ساری و جمعی از علما و استادان حوزه علمیه ساری در امامزاده یحیی(ع) مرکز استان برگزار شد.

 

حجت الاسلام قلی پور، امام جمعه شهرستان جویبار در این مراسم با بیان این که حضور در مراسم بزرگداشت عالمان دینی تجلیل از مقام علم و عالم است، گفت: علما چراغ فروزان جامعه اسلامی هستند و وجودشان سرشار از برکت است.

 

وی  با بیان این که در اسلام مهم ترین مسؤولیت ها متوجه علما و امرا است، افزود: نقش علمان دینی در هدایت و راهنمایی جوامع همواره پر رنگ و حساس بوده است.

 

امام جمعه جویبار با اشاره به این که در میان همه موجودات عالم تنها انسان است که بار امانت را به دوش می کشد، گفت: انسان تکلیف را پذیرفت و خود را در برابر خدا مسؤول می داند.

 

حجت الاسلام قلی پور ادامه داد: اگر جامعه ای بخواهد به رشد و تعالی دست یابد باید قدرت در خدمت آگاهی و علم باشد.

 

وی با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) فرمودند علما امانت داران پیامبران هستند تا زمانی که داخل دنیا نشوند، افزود: عالمی که به دنبال امرا و قدرت طلبان قرار گیرد دیگر نمی تواند جامعه را هدایت و ارشاد کند.

 

امام جمعه جویبار با تأکید براین که علما همانند چراغی هستند که با نورافشانی خود جامعه را روشن می کنند، ادامه داد: جامعه نیز باید از چراغ علم عالم بهره مناسب را ببرند.

 

حجت الاسلام قلی پور با بیان این که دشمن همواره درصدد منزوی کردن عالمان دینی بوده است، گفت: یکی از مهم ترین راه های سلطه بر مردم ایجاد فاصله میان مردم و روحانیت است که دشمنان اسلام و انقلاب همواره از این نقشه استفاده می کرده اند.

 

وی با بیان این که دشمنان تلاش می کنند هر جا ضعف و مشکلی دیده می شود روحانیت را مقصر جلوه دهند، خاطرنشان کرد: این یکی از مهم ترین ترفندهای دشمن برای تضعیف جایگاه عالمان دینی درجامعه اسلامی است.

 

امام جمعه جویبار با اشاره به تلاش رسانه های غربی در خدشه دار کردن جایگاه علما وروحانیان گفت: بنگاه های رسانه ای غرب که ریشه صهیونیستی دارند از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از هر فرصتی برای خدشه دار کردن جایگاه علمای اصیل و انقلابی استفاده کرده اند، اما به لطف خداوند متعال و هوشیاری ملت ولایی ایران توطئه های آنها خنثی شد.

 

حجت الاسلام قلی پور با بیان این که رسانه های صهیونیستی تلاش می کند صدای علمای اصیل شیعه به گوش جهانیان نرسد، گفت: آنها رهنمودهای عالمان دینی را برای دیگر ملت های مضر می دانند.

 

وی، وارونه جلوه دادن سخنان و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید را از دیگر تلاش های رسانه ای غرب دانست و خاطرنشان کرد: آنها نمی خواهند گفتمان نظام و انقلاب اسلامی جهانی شود، اما امروز به برکت علمای دین گفتمان انقلاب بسترساز انقلاب های گسترده ای در سطح جهان شده است.

 

امام جمعه جویبار با اشاره به این که مسؤولیت علمای دینی در این شرایط بسیار سنگین تر از گذشته است، بیان داشت: دشمن از نقش مهم و ارزنده علما و روحانیت همواره در هراس بوده است.

 

حجت الاسلام قلی پور در ادامه سخنان خود به برخی وظایف علمای دین اشاره کرد وبا بیان این که تفقه در دین نخستین وظیفه یک عالم دینی است، گفت: کسی که می خواهد رهبری کند باید همواره در مسیر فراگیری علم و دانش ثابت قدم باشد.

 

وی تعلیم علم و دانش را دومین رسالت روحانیت دانست و ادامه داد: علمای دینی باید پس از کسب علم آن را به جامعه منتقل کنند.

 

امام جمعه جویبار ارشاد و انذار را سومین رسالت علمای دینی دانست و افزود: عالمان دینی باید با ارشاد های خود جامعه را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهند.

 

حجت الاسلام قلی پور نگهبانی از مرزهای فرهنگی را چهارمین وظیفه علمای دینی دانست و با بیان این که علما مرزبانان فکر، اندیشه و فرهنگ جامعه محسوب می شوند، تصریح کرد: امروز دشمنان همه توان خود را در جهت فرهنگی و نرم به کار گرفته اند وتلاش می کنند با گسترش شبکه های ماهواره ای و پایگاه های اینترنتی غیر اخلاقی جامعه را در مسیر ابتذال قرار دهند.

 

وی همچنین به شبهه افکنی های دشمنان اشاره کرد و افزود: روحانیت به عنوان مرزبانان عرصه فرهنگی جامعه باید با همه توان خود در میدان پاسخگویی به این شبهات حاضر شوند وجامعه از خطر شبهات دشمنان نجات دهند.

 

امام جمعه جویبار مسؤولیت در برابر بدعت ها را آخرین رسالت روحانیت و علمای دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: علما باید مانع از ورود هر گونه بدعت در دین شود و این امر با تبلیغ صحیح معارف ناب دینی از سوی روحانیت محقق می شود.

 

حجت الاسلام قلی پور در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه علمی و اخلاقی حجت الاسلام  و المسلمین محقق کاشانی (ره) اشاره کرد و با بیان این که این عالم ربانی عمر بابرکت خود را در مسیر ترویج اسلام ناب صرف کرد، افزود: این شخصیت بزرگ همه خصوصیات بارز یک عالم دینی را دارا بود.

 

وی با اشاره به این که مرحوم محقق کاشانی از یک اصالت خانوادگی بسیار خوبی برخوردار بود، ادامه داد: این روحانی وارسته از نظر اجداد از نوادگان آیت الله محقق اردبیلی به شمار می آیند./950/پ202/س

ارسال نظرات