۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۳
کد خبر: ۱۶۱۳۱۱
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی:

مهمترین عنصر انسجام بخش در جامعه دینی، ولایت است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی با اشاره به اصالت انسجام و وحدت در جامعه، گفت: از آثار پر خیر و برکت هنر متعهد و متعالی این است که به سوی امام دعوت می کند، اگر هنر و هنرمندان متعهد زیر پرچم ولایت عمل نکنند، جامعه دچار تشتت می شود.
حجت الاسلام نهاونديان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی نهاوندیان، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، شب گذشته در مراسم گرامیداشت روز بسیج هنرمندان در محل مجتمع امام رضا(ع) مشهد، شهیدان صیاد شیرازی و آوینی را جان برکفان عرصه هنر دانست و در تشریح نحوه تحقق این سخن شهید آوینی که باید به جای قالب و ساختار، محتوای هنر را تسخیر کنیم، به روایتی از حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: ایشان یکی از خاصیت ها و برکات پذیرش ولایت را در امان بودن از تفرقه و حرکت در مسیر توحید می دانند.

 

وی در ادامه به آیاتی از سوره طه در مورد سرگذشت قوم بنی اسرائیل در زمان حضرت موسی و فتنه افکنی سامری اشاره و تصریج کرد: مردم مصر که به حضرت یوسف(ع) ایمان آورده و یگانه پرست شده بودند، 400 سال بعد به دلیل فتنه افکنی فراعنه دوباره به بت پرستی بازگشتند.

 

هنر غیرمتعهد، جامعه تحت فرمان پیامبرخدا را هم منحرف می کند

حجت الاسلام نهاوندیان ادامه داد: زمانی که حضرت موسی(ع) به کوه طور رفت، قوم خود را به دست برادرش هامان سپرد اما در این بین، شخصی هنرمند، روانشناس، جامعه شناس و اگاه شیمی و دانش فنی ریخته گری که از یاران حضرت موسی هم بود با مشاهده گرایشات نهفته مردم به سمت خروج از اندیشه توحیدی، در غیاب ولی زمان، گوساله طلایی ساخت و مردم را به سوی خود خواند. به این ترتیب مردمی که سالیان سال، حضرت موسی(ع) برای هدایتشان زحمت کشیده بود، با غلبه هنر غیرمتعهد از وی کناره گرفتند.

 

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این مسأله نشان می دهد هنر غیرمتعهد قدرت دارد جامعه تحت فرمان پیامبرخدا را تنها در طی چند روز به جامعه ای کاملا منحرف و ضد خدا و دین تبدیل کند.

 

وی اظهار داشت: حضرت موسی(ع) پس از بازگشت، با سه عنصر سامری، هامان و مردم مواجه بود؛ سامری در پاسخ به سوال حضرت موسی از علت این اقدامش، گرفتاری به هوای نفس را بیان می کند، هارون نیز می گوید ترسیدم که اگر بیش از این مردم را انذار کنم، جامعه متحد شما دچار تشتت شود که حضرت موسی(ع) نیز دلیل او را پذیرفت و مردم هم در پاسخ تنها گفتند که فریب خوردیم.

 

هنر متعالی انسان را به ولایت دعوت می کند

حجت الاسلام نهاوندیان با بیان این که هنر اگر دست هنرمند منحرف بیفتد از قداست خارج شده و همه تعالیم انبیا را خدشه دار می کند، به اصالت انسجام و وحدت در جامعه اشاره کرد و گفت: حضرت موسی(ع) در برخورد با این انحراف امت، دستور داد گوساله(نماد انحراف) را ذوب و خاکستر کرده و به دریا ریختند و نگفتند این یک اثر هنری است باید حفظ شود زیرا هنری که منشأ انحراف و تزلزل در ایمان باشد باید نابود شود.

 

وی ابراز داشت: از عناصر پر خیر و برکت هنر متعهد و متعالی این است که به سوی امام دعوت می کند، امامی که طبق حدیث شریف سلسلة الذهب، شرط ورود به حصن توحید و حرکت به سوی خداوند است. اگر هنر و هنرمندان متعهد زیر پرچم ولایت عمل نکنند، ظرفیت سامری ها که در هر جامعه ای وجود دارند، تقویت شده و جامعه را دچار تشتت می کند.

 

هنرمند متعهد با هنر متعالی خود می تواند حقایق را زنده نگه دارد

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی با بیان این که امروزه انسجام اجتماعی یکی از کارکردهای رسانه محسوب می شود، تأکید کرد: مهمترین عنصر انسجام بخش در جامعه دینی، ولایت است؛ شهید صیادها و آوینی ها این حقیقت را دریافتند، حاکمیت ولایت را پذیرفتند و در راهش جان دادند. هنرمندان جوان می بایست این حقایق را در منظومه های هنری خود پیاده کنند.

 

وی با اشاره به این که هنرمند متعهد با هنر متعالی خود می تواند حقایق را زنده نگه دارد، اضافه کرد: در دفاع مقدس که افرادی چون اعضای گروه روایت فتح را دوربین به دست زیر آتش سنگین دشمن می دیدیم، ناراحت می شدیم که چرا به جای دوربین، سلاح برنمی دارند و نمی جنگند اما امروز که سلاح ها بر زمین گذاشته شده، آثار آنان تنها سندی است که این حقایق را برای نسل های بعد زنده نگه می دارد.

 

حجت الاسلام نهاوندیان یاداور شد: فیلم، نمایش است اما مستند، اصل و برگرفته از بطن واقعیت است، فیلم ها نیز وقتی اثرگذار و ماندگار می شوند که از یک واقعیت روایت کنند.

 

وی با بیان این که هنر متعالی به شهادت منتهی می شود، افزود: باب جهاد با تمام شدن جنگ تحمیلی بسته نشده است؛ اسلحه امروز ما قلم، دانش و هنر است باید با این سه به تقابل با سامری ها(نفاق درونی) و فراعنه(کفر بیرونی) برخاست و اندیشه های تابناک ولایی، علوی و فاطمی را در برابر اندیشه های الحادی در جهان منتشر کرد./930/پ202/ب 

ارسال نظرات