۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۱۶۱۹۰۲
گزارشی از یک مناظره انتخاباتی در دانشگاه تهران؛

سلیمی نمین: احمدی نژاد هیچ مشکل اساسی با هاشمی ندارد/ زیباکلام: مشایی بیاید هاشمی و خاتمی هم می آیند

خبرگزاری رسا ـ جلسه مناظره بین صادق زیبا کلام، عباس سلیمی نمین و عبدالرضا داوری با موضوع خواسته‌های مردم از رییس جمهور آینده در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه مناظره بین صادق زیبا کلام، عباس سلیمی نمین و عبدالرضا داوری با موضوع خواسته‌های مردم از رییس جمهور آینده عصر دوشنبه بیست و ششم فروردین ماه در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مناظره زیبا کلام، نماینده اصلاح‌طلبان گفت: انتحابات این دوره ریاست جمهوری از یک جهت پیچیده شده است، به‌این‌دلیل که من تصور می‌کنم در بین حاکمیت شکاف عمیقی به‌وجود آمده که در دوم خرداد 76، سوم تیر 84 و سال 88 وجود نداشت.

وی با اشاره به این‌که این پیچیدگی به‌دلیل شکافی است که بین اصول‌‌گرایان به‌وجود آمده و به دو جریان اصول‌گرایان سنتی و دولت تقسیم شده‌اند و هرچقدر جلو می‌رویم، بیشتر می‌شود، ابراز داشت: محل منازعه اصلی بین اصلاح‌طلبان یا هاشمی و اصول‌گرایان نیست بلکه عرصه اصلی رقابت در این دوره تا امروز بین خود اصول‌گرایان است.

زیبا کلام عنوان داشت: اگر جریان دولت بتواند مشایی را وارد صحنه انتخابات کند، به احتمال قوی هاشمی و اصلاح‌طلبان هم وارد عرصه می‌شوند اما اگر اصول‌گرایان از ورود مشایی جلوگیری کنند، جریان دولت تمام می‌شود.

در ادامه مناظره داوری، نماینده جریان دولت انتخابات را بهار سیاست خواند و با اشاره به این‌که انتخابات مهم‌ترین عرصه برای دستیابی اقشار و آحاد جامعه به منابع کم‌یاب قدرت، ثروت و منزلت است، اظهار داشت: امیدواریم شرایطی مهیا شود که انتخابات 92 یک بهار دیگر را رقم بزند.

وی با بیان این‌که من انتخابات 92 را یک پدیده متمایز از تحولات صد سال اخیر نمی‌دانم، عنوان داشت: در شرایط امروز کشور که به‌دلیل تحریم‌های وحشیانه که در طول تاریخ تحریم‌ها بی‌سابقه بوده است، آنچه می‌تواند بن بست فعلی را بشکند و خون تازه‌ای را به جریان بیندازد، مشارکت کم‌نظیر مردم ما و انتخاب یک رییس جمهور با یک رأی کم‌نظیر است.

در ادامه این مناظره مهندس سلیمی نمین با انتقاد از دست‌اندرکاران برگزاری این مناظره به‌دلیل آرایش سیاسی دعوت شدگان که فضای انتخاباتی را قطبی می‌کند، اظهار داشت: وقتی فضای انتخابات قطبی شود، تعقل خیلی جایگاهی ندارد و صف‌بندی‌ ها براساس دشمنی با قطب مقابل شکل می‌گیرد.

وی با بیان این‌که من فضای حاضر را بیشتر فضای هاشمی ـ احمدی نژاد می‌دانم، گفت: من نماینده اصول‌گرایان نیستم و این نمایندگی به من اهدا نشده است.

 سلیمی نمین عنوان داشت: در دور دوم انتخابات تکثرها کنار رفته و انتخاب کنندگان حول دو کاندیدا متمرکز می‌شوند، اصول‌گرایان هم‌اکنون تقریبا چهار جریان هستند و تلاش احمدی نژاد برای منصرف کردن عارف جواب نداد.

در بخش دیگری از این مناظره زیبا کلام تصریح کرد: من معتقد هستم که آمدن هاشمی و خاتمی به عرصه انتخابات منوط به این است که آیا احمدی نژاد می‌تواند برای حضور مشایی تأییدیه بگیرد یا خیر که اگر مشایی بیاید رأی بالایی می‌آورد.

وی ابراز داشت: اگر کسی بخواهد به‌عنوان نامزد اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کند، ابتدا رهبر اصلاحات باید او را تأیید و به مردم معرفی کند و دلیل این‌که اصول‌گرایان نمی‌خواهند اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند این است که اگر هاشمی و یا خاتمی بیایند، بردشان قطعی خواهد بود و نمی‌خواهند به روزهای تلخ بعد از د وم خرداد 76 برگردند.

زیبا کلام گفت: اگر مشایی در انتخابات شرکت کند، اصول‌گرایان باید غرورشان را قورت داده و از هاشمی و خاتمی درخواست شرکت در انتخابات کنند زیرا با پنج، شش و یا هفت میلیون رأیی که دارند، نمی‌توانند جلوی مشایی بایستند.

در ادامه داوری عنوان داشت: حداقل از سال‌های اخیر مرزبندی گفتمانی بین جریان حامیان احمدی نژاد و جریان اصول‌گرایی شده است و شاید با فضای سیاسی سال‌های اخیر این شکاف آن‌قدر بزرگ شده که جریان امروز احمدی نژاد حاضر در اردوگاه اصول گرایی آ‌ن‌چنان که حزبی باشد، نیست.

وی با بیان این‌که پیش‌فرض ورود جریان امروز دولت به عرضه انتخابات صرفا در یک مجموعه گمانه زنی است ابراز داشت:‌‌‌برخی از دستانی که در جریان دولت مشغول به کارهای فکری هستند از مدت‌ها قبل این تحلیل را داشتند که ظرفیت برنامه و گفتمانی که احمدی نژاد پیگیری می‌کند،  از جامعه ایران فراتر است و باید ابتدا ظرفیت‌ ایجاد و سپس در عرصه دولت پیاده شود.

دکتر داوری افزود: بر اساس همین تحلیل عده ای معتقد هستند این دوره زمان حضور احمدی نژاد نیست پس برخلاف آنچه در رسانه‌ها و در سطح سیاسیون تحلیل می‌شود، در جریان حامیان احمدی نژاد هیچ جمع بندی تا امروز برای شرکت در انتخابات 92 به‌عنوان یک پلن یا نقشه راه نشده است.

در ادامه مناظره سلیمی نمین  با اشاره به این‌که اگر بگوییم مشای رأی بالایی دارد بزرگ ترین القا است گفت: ما به این‌جا نیامده‌ایم تا بگوییم فلانی رییس جمهور می‌شود زیرا ما نه نظرسنج هستیم و نه نبض جامعه را می‌دانیم.

وی عنوان داشت: این که می‌گویید رهبری اصلاحات، معنایش چیست؟ یک وقت اصلاحات یک حزب است که در آن‌جا اعضا تصمیم می‌گیرند و رهبر حزب را انتخاب می‌کنند اما آیا اصلاح طلبان یک حزب هستند یا یک طیف فکری؟ این‌که می‌گویید هرکس یا عنوان اصلاح طلبی کاندیدا می‌شود را باید رهبر اصلاح طلبان تأیید کند، پس عارف اگر آمد اصلاح طلب نیست مگر این که رهبر آنها او را تأیید کند یک استبداد است.

سلیمی نمین افزود: عارف دومین شخصیت تشکیلات اصلاح طلبی بوده و علی‌القاعده نمی‌توانید این حقوق شهروندی را از او بگیرید.

وی با بیان این‌که در صحبت‌های دکتر زیباکلام تناقض وجود دارد مبنی بر این که می‌گوید اگر هاشمی نمی‌آید مگر این‌که مشایی بیاید اظهار داشت: دعوایی که امروز بین هاشمی و احمدی نژاد وجود دارد، ظاهری است و پشت صحنه ارتباطات گسترده‌ای هست و اصول‌گرایان این را بازی سیاسی می‌دانند و معتقد هستند که انتخاب جامعه را نباید محدود کرد.

در بخش دیگری از مناظره زیبا کلام گفت:‌ این که تضاد و تقابل بین هاشمی و احمدی نژاد نبوده در سال 84 و 88 آن‌طور که سلیمی نمین القا می‌کند را بچه کلاس اول دبستان هم می‌داند و فکر می‌کنم خنده دار باشد که من مستبد و سلیمی نمین طرفدار حقوق شهروندی باشد.

در ادامه مناظره داوری با اشاره به این‌که توقعی که ما از آقای سلیمی نمین داریم این است که بر اساس سند صحبت کنند، اظهار داشت: این‌که بگوییم جلوی صحنه یک جنگ زرگری بین دونفر هست و در پشت صحنه خلاف آن وجود دارد، مناسب جمع دانشگاهی نیست.

وی با بیان این‌که از صدر مشروطه تا به امروز یک تضاد دائمی بر تحولات ایران حاکم بوده است گفت: تضاد اصلی در صدسال اخیر بین مدیریت مردمی و غیر مردمی بوده است.

داوری با اشاره به این‌که  آنچه خاتمی در سال 76 گفت، همان بود که احمدی نژاد در سال 84 گفت اما خاتمی به آن پای‌بند نماند و احمدی نژاد پای بند ماند، بیان داشت: مردم مدیریت مردمی می‌خواهند، تضاد بین اصول‌گرایان و اصلاح طلبان کاذب است و یا حداکثر فرعی است.

وی ابراز داشت: اصول‌گرایان نشان دادند که در صحنه، تصمیمات آخر را به شیخوخیت واگذار می‌کنند مانند نقش آیت الله یزدی، آیت الله مهدوی کنی و جامعه مدرسین در تصمیمات آنها.

در بخش دیگری از مناظره سلیمی نمین با ابراز تأسف از این‌که زیبا کلام به شیوه های تحقیر متوسل می‌شود، ابراز داشت: این ادبیات شایسته دانشگاه نیست؛ آقای زیبا کلام که می گوید کواکبیان و روحانی کاندیداهای اصلاح طلب نیستند؛ اقلا خودشان می‌گویند فلانی کاندیدای حداکثری و فلانی کاندیدای حداقلی ما است شما چرا کاسه داغ تر از آش شده‌اید؟ شما نمی‌توانید جمعی را نمایندگی کرده و از طرف آنها حرف بزنید شما شأنتان را خیلی بالا می دانید که از آرای مستبدانه دفاع می‌کنید.

وی گفت: هاشمی به‌دلیل این‌که خودش را در رأس این جریان می‌داند احساس می‌کند که خودش رأی بیشتری خواهد داشت و من معتقد هستم که هاشمی حتما کاندیدا می‌شود و ابتدا افراد دیگر را آورده که زمینه حضور خودش را فراهم کند و تشویق افراد به صحنه انتخابات به این معنی نیست که فردی که صحنه‌گردانی می‌کند برنامه ای برای حضور در انتخابات نداشته باشد.

سلیمی نمین با اشاره به این که من نگفتم احمدی نژاد از اول با هاشمی مشکل نداشته است ابراز داشت: احمدی نژاد کنونی هیچ مشکل اساسی با هاشمی ندارد و همان شیوه های هاشمی را بکار می‌گیرد و صنعت را به نعمت زاده که آدم هاشمی است می‌دهد.

در ادامه مناظره زیبا کلام با بیان این‌که یک نفر از بین دونفر هاشمی و خاتمی به انتخابات می‌آید، اظهار داشت:‌ به‌فرض هم اگر هاشمی یا خاتمی رأی آورده و به‌حول قوه الهی دولتش را تشکیل دهد، چه کار می‌تواند بکند؟ هیچ وقت به آنها اجازه نخواهند داد و برای همین است که من معتقد هستم که اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات تردید دارند و هاشمی هم خیلی تردید دارد.

وی افزود: اگر هاشمی و خاتمی رییس جمهور شوند، مجلس، شورای نگهبان، بسیج، سپاه، روحانیت مبارز، آیت‌الله مصباح، جامعه مدرسین، یعنی تمام ارکان قدرت با آنها از روز اول مخالف هستند.

زیبا کلام عنوان داشت: اگر احمدی نژاد توانست مشایی را وارد انتخابات کند، اصول‌گرایان دو گزینه دارند یکی این که هاشمی و یا خاتمی بیایند که این گزینه بد است و گزینه بدتر این که مشایی رییس جمهور بشود که بین بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کنند زیرا می‌دانند هاشمی و خاتمی قابل کنترل هستند.

 در بخش دیگری از مناظره داوری اظهار داشت: اگر رییس جمهور متکی به رأی بالای مردمی باشد و بتواند رأی بالا را به ‌نحو مطلوب مدیریت کند، می‌تواند برای او منبع قدرت ایجاد کند.

وی عنوان داشت: مهندس نعمت‌زاده در دولت اول احمدی نژاد مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی بود که بازنشسته شد و آن فردی که سلیمی نمین می‌گوید مهندس شافعی است که سال گذشته به ریاست سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران منصوب شد.

داوری اظهار داشت: احمدی نژاد اعتقاد دارد که ما از طیف‌های مختلف استفاده کنیم به‌شرطی که در شبکه های خاص سیاسی نباشند که مهندس شافعی شاید در سال 88 به احمدی نژاد رأی نداده باشد اما از اول انقلاب کاری و خدوم بوده و در کابینه شهید رجایی حضور داشته است.

وی با تأکید بر این که اگر پیگیری‌های احمدی نژاد نبود جاسبی از دانشگاه آزاد بیرون نمی‌آمد گفت: این‌که احمدی نژاد از جاسبی در جلسات مشورتی خود استفاده کند یک نکته اخلاقی است.

در ادامه این مناظره سلیمی نمین با بیان این‌که در درون بحث‌ها تناقضات بسیاری وجود دارد، ابراز داشت: یک زمان اعلام می کنید که ریاست جمهوری هیچ قدرتی ندارد، قضاوتی که شما امروز درباره اصلاح طلبان می‌کنید بر اساس چیست؟ باید یک حدود، اختیارات و کارکردی داشته باشند.

وی افزود: این همه دارند دست و پا می‌شکنند و سرمایه گذاری می‌کنند برای هیچ است؟ خرج‌های میلیاردی می‌کنند برای هیچ است؟ این حرف بی‌مبنایی برای ایجاد استبداد و سابقه عملکرد برخی دوستانی که تحت نام ترقی‌خواهی قانون اساسی را زیرپا گذاشته و خواستند تا خودشان را ماندگار کنند است.

سلیمی نمین با گفت: آقای سازگارا کاندیدای اصلاح طلبان به‌عنوان شهردار بود اما رأی نیاورد به دلیل‌این‌که کارنامه ای از اصلاح طلبان وجود داشت که مردم ایراداتی را به آن متصور بودند.

در بخش دیگری از مناظره زیبا کلام با بیان این‌که من همچنان معتقد هستم که هاشمی وارد عرصه انتخابات نخواهد شد عنوان داشت: من با خیلی از عقائد آقای هاشمی مخالف و با خیلی از عقائد او موافقم.

وی افزود: تمام عقائدی که آقای هاشمی به‌صورت مبنایی دارد، با عقائد اصول‌گرایان در تضاد اساسی قرار می‌گیرد؛ هاشمی اعتقاد به اقتصاد آزاد، باز، و مدل اقتصاد غربی دارد و مدل توسعه اقتصادی او مدلی است که در ترکیه، مالزی، برزیل، آرژانتین و سنگاپور جواب داده است به طوری که برزیل اقتصاد بیست و یکم یا بیست و دوم در جهان بود اما در دو دهه پیش هفتم یا هشتم در جهان شده است.

زیبا کلام تصریح کرد: اگر هاشمی بتواند کلنگ بر می‌دارد و در اولین کار اقتصاد فاسد جمهوری اسلامی را ویران می‌کند.

وی تأکید کرد: هاشمی به هیچ وجه در عرصه سیاست خارجی اعتقاد ندارد که جمهوری اسلامی رسالت تاریخی مبارزه با استکبار، آمریکا و ظلم را دارد و پرچم دار مردم آزاده و مستقل در جهان است و او می‌خواست تا در دهه 60 بر سر قضیه مک فارلین با آمریکا کنار بیاید.

در ادامه این مناظره داوری ابراز داشت: بخش مهمی از اصول‌گرایان گفتمان هاشمی را قبول دارند؛ آقایان ولایتی و قالیباف به طورقطع این گفتمان را قبول دارند.

وی افزود: هاشمی در هفت ماه اخیر نشان داده است که وارد عرصه انتخابات می‌شود و رفتار رسانه‌ای او در قبل از انتخابات سال 84 و هم‌اکنون یک فراز و فرود مشابه دارد.

در ادامه مناظره سلیمی نمین عنوان داشت: هاشمی اصلا چنین ادعایی نکرده که من ان موقع می‌خواستم با آمریکا کنار بیایم و در تحلیلی که من نوشتم، این مطلب را تکذیب و مرا به بی عدالتی متهم کرد.

وی بیان داشت: در قانون اساسی مشخص است که جنگ و صلح در حدود و اختیارات چه کسی است؛ خوب یا بد بودن ارتباط با ‌آمریکا برای هاشمی و احمدی نژاد محل تأمل است و هاشمی تا حالا نگفته که من برخلاف قانون می‌خواهم این کار را بکنم.

سلیمی نمین عنوان داشت: اگر یک دولت مرد بگوید که با آمریکا رابطه داشته باشیم، موضع ضعف است زیرا آنها خودشان رابطه را قطع کردند.

تصریح کرد: سرمایه داری قابل بحث است؛ کسانی که الگوی سرمایه داری را اجرا کردند باید تا چند نسل برای سرمایه‌داران آمریکایی کار کنند تا سود پول‌هایی که کشورهای سرمایه‌داری به آنها تزریق کردند را بدهند.

داوری ابراز داشت: یک شبکه رسانه‌ای خاص شروع به تصویرسازی از دولت و فعالیت‌های آن کرده است و یک امپراطوری بزرگ است.

وی گفت: در شهریور سال 91 در یکی از جلسات، یکی از معدود افرادی که در برابر مذاکره با آمریکا ایستاد احمدی نژاد بود و احمدی نژاد چوب انگلیس ستیزی را می‌خورد.

داوری عنوان داشت: در سال 91 حداکثر 48 درصد درآمدهای پیش بینی شده در بودجه تأمین شد که آن هم نتوانست به عنوان ارز وارد شود.

وی تأکید کرد: اگر اراده شخص احمدی نژاد نبود، جاسبی با مصاحبه سلیمی نمین و زاکانی کنار نمی‌رفت و احمدی نژاد تشخیص داد که حکم رییس جدید دانشگاه آزاد را وزیر امضا کند.

زیبا کلام ابراز داشت: اصلاح طلبی یعنی دموکراسی، دموکراسی یعنی به‌دنبال آزادی بیان بودن و نسبت کواکبیان با دموکراسی خواهی چه بوده است؟

وی گفت: یکی از ایراداتی که به هاشمی دارم این است که هیچ وقت پای دموکراسی خواهی نایستاده‌اید.

داوری اظهار داشت: اتفاقات درباره مشایی حاصل فعالیت رسانه‌ای علیه او است که با تحریف اظهارات و کذب همراه است و این حباب خواهد ترکید.

وی درباره جشن صدهزارنفری در ورزشگاه آزادی ابراز داشت: دولت اعتقاد دارد که که مهندسی افکار عمومی امکان پذیر نیست و در ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی کار عظیم انجام شده است و این که ما بخواهیم با صدهزار نفر انتخابات 50 میلیونی را ببریم؟ که واقعیت ندارد.

زیبا کلام بیان داشت: یکی از دشوارترین کارهای رهبری اصلاحات مجاب کردن رأی دهندگان بالقوه است./956/ز502/ج

ارسال نظرات