۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۱۶۳۲۹۷
آیت الله مصباح یزدی:

صبر در سختی های زندگی لازمه ایمان است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی صبر در برابر سختی های زندگی را از مقتضیات ایمان برشمرد و گفت: در مراتب بالاتر افرادی هستند که در برخورد با مسائل ناگوار خدا را شکر می کنند.
1/ آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم، صبر را لازمه ایمان دانست و اظهار داشت: مؤمن نسبت به تقدیرات خداوند که برایش نا خوشایند و سخت است صبر پیشه می کند و در مراتب بالاتر شکرگزار نیز خواهد بود.


وی افزود: تفاوت خلقیات افرادی که در حوادث تلخ زندگی راه صبر و یا راه شکر را بر می گزینند، بستگی به نگرش آنها دارد؛ برخی از اولیای خداوند وقتی فقیر می شدند به فقر خوشامد می گفتند زیرا می دانستند که به دنبال سختی های نداری چه خوشی هایی نهفته است.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برخی امور خارج از اختیار انسان است، گفت: اما می تواند با مقدماتی که در اختیار دارد آنها را تغییر دهد، مثلا فرد می تواند با تلقین ها و افکار خاصی غم و اندوه را برطرف کند؛ برخی هم همه چیز را با عینک سیاه و کدر بدبینی نگاه می کنند و هنگام رویدادن حوادث مختلف پیش داوری بدی دارند.


آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: برخی افکاری را به خود تلقین می کنند که در نتیجه آن در هنگام مشکلات و بلاها نسبت به خدا نوعی اعتراض و ناراحتی دارند که چرا این اتفاق افتاد؟ چنین افرادی در برابر ناملایمات زندگی بی تابی کرده و بر ناراحتی خود می افزایند.


وی در توضیح واژه صبر، گفت: یعنی زمانی که انسان خواسته ای دارد که برآورده نمی شود یا هنگامی که نگرانی و ناراحتی برایش پیش می آید، تحمل می کند، جزع و فزع نمی کند؛ در روایات صبر بر سه قسم است، صبر برطاعت، صبر بر معصیت و صبر در بلاها.


میزان تحمل رنج های زندگی با معرفت رابطه مستقیم دارد
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که انسان برای رسیدن به منافع خویش در برخی موارد از امور ناخوشایند استقبال می کند، ابراز داشت: این حالت زمانی پیدا می شود که شخص شناخت قوی تری نسبت به آن موضوع پیدا کند؛ مثلا زمانی که بیمار می شود حاضر است تلخی دارو و درد آمپول را تحمل کند تا این که سلامتی خود را باز یابد.


رییس مؤسسه امام خمینی(ره) اضافه کرد: اگر معرفت انسان زیاد باشد و بفهمد که این حادثه ناگوار به نفع وی است و در درازمدت نتایج خوبی برایش خواهد داشت، در این جا دیگر صبر مفهومی پیدا نمی کند بلکه در مقام حمد و شکر بر می آید.


آیت الله مصباح یزدی شکر را مرتبه ای بالاتر صبر دانست و گفت: اگر معرفت انسان رشد کند به گونه ای خواهد شد که در نه تنها در برابر مشکلات ناراحت نمی شود بلکه شکر خدا می کند؛ در سجده زیارت عاشورا می خوانیم «خدایا من تو را حمد می گویم و شکر می کنم به خاطر مصیبت هایی که بر من وارد شده است».


وی با اشاره به این که نیاز ها و خواسته های متعدد مادی و معنوی دارد که دوست دارد به آنها دست پیدا کند، اظهار کرد: افراد بی ایمان و یا دارای ضعف ایمان، برای دست یابی به این خواسته ها تنها به خود و اطرافیانش که می توانند وی را کمک کنند اعتماد دارند.


خوداتکایی و اعتماد به نفس بدون ایمان ارزش چندانی ندارد
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برخی از مربیان و معلمان دانش آموزان را تنها به خود اتکایی و اعتماد به نفس تشویق می کنند، گفت: اینها می گویند برای رسیدن به خواسته های خود باید خودت تلاش کنی، این نوع نگاه خوب است اما در آن ایمان نقشی ندارد یعنی افراد بی ایمان نیز می توانند این مسیر را طی کنند.


رییس مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: مؤمن برای رسیدن به خواسته هایش اصل امیدش به خدا است زیرا که می داند همه چیز در دست او است، این یعنی توکل؛ بنابراین انواع توکل بر اساس تفاوت میان خواسته های انسان پدید می آید.


آیت الله مصباح یزدی توکل برخی مؤمنان را منحصر در زندگی مادی دانست و گفت: اینها برای رسیدن به رفاه و شادی در زندگی به خدا توکل می کنند؛ اما کسانی که معرفتشان در حد بالایی است خواسته های مادی را خواسته های کودکانه و مراتب پیشرفته تر اسباب بازی های دوران کودکی می دانند.

 

بالاترین مرتبه رضا مقام تسلیم است
وی در تبیین مرتبه بالاتری از توکل، ابراز داشت: برخی از بزرگان هستند که برای حل مشکلات علمی به عبادت می کنند و توسل می جویند، به همین منظور عده ای به قم هجرت می کنند تا بتوانند از برکات وجود حضرت معصومه(س) در این زمینه بهره مند باشند.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم بالاترین مرتبه توکل را تفویض خواند و گفت: در مراتب بالاتر انسان به جایی می رسد که دیگر چیزی برای خود نمی خواهد و خواستی جز خواسته الهی ندارد، می گویند خدایا ما تنها آنچه را که تو دوست داری می خواهیم؛ صورت کامل این مرتبه رضا است؛ رضا هم دارای مراتبی است که بالاترین آن مقام تسلیم است./928/پ201/ج

ارسال نظرات