۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۵۰

مخالفت میانمار با صدور حکم تابعیت برای اقلیت مسلمان

خبرگزاری رسا ـ یک کمیسیون منصوب شده از سوی دولت میانمار، درخواست‌های جامعه جهانی برای اصلاح قانون بحث‌انگیز تابعیت برای پذیرش اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار را رد کرد.
ميانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یین یین نو از اعضای این کمیسیون دولتی اعلام کرد: سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند تا قوانین تابعیت میانمار در مورد «بنگالی‌ها» (خطاب به مسلمانان روهینگیا) را زیر سؤال ببرند، اما این قوانین برای ما بسیار مناسب است.

 

اقلیت مسلمان میانمار موسوم به روهینگیا از زمان اصلاح قوانین تابعیت این کشور در سال 1982 تاکنون از حق تابعیت میانمار محروم شده‌اند و با آن‌ها در سرزمینشان همانند مهاجران غیرقانونی رفتار می‌شود.

 

دولت برمه و همچنین اکثریت بودایی این کشور از به رسمیت شناختن واژه «روهینگیا» امتناع می‌کنند و این اقلیت مسلمان را بنگالی‌ها می‌نامند.

 

هزاران مسلمان روهینگیا در جریان این کشمکش‌ها از خانه‌هایشان آواره شده‌اند و بسیاری نیز جان خود را از دست داده‌اند.

 

فریادهای جامعه جهانی در مورد نحوه رفتار مسلمانان روهینگیا، دولت میانمار را مجبور به تشکیل یک کمیسیون برای اصلاح قوانین تابعیت و شهروندی این کشور کرد.

 

اما این کمیسیون به جای تلاش برای اصلاح قوانین تابعیت در این کشور که ریشه اصلی خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا است، تنها به سخن گفتن از لزوم بهبود اجرای قوانین حمایت از حقوق بشر و ممنوعیت نشر آموزه‌های افراط‌گرایانه بسنده کرده است.

 

این کمیسیون در آخرین بیانیه از عدم موافقت با صدور حکم تابعیت برای اقلیت مسلمان سخن گفت و ترس از واکنش‌های شدید را بهانه آن عنوان کرد.

 

مسلمانان میانمار که غالباً هندی، چینی و بنگلادشی‌تبار هستند، 4 درصد جمعیت 60 میلیون نفری میانمار را تشکیل می‌دهند که با وجود سابقه طولانی سکونت در این کشور هنوز از سوی اکثریت بودایی مهاجران غیرقانونی محسوب می‌شوند./982/ب102/د

ارسال نظرات