۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۶۵۷۲۴

اجلاس بین‌المللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ اجلاس بین‌المللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم(ص) با حضورمقامات جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان و سفرای کشور‌‌های اسلامی به‌همت مجمع جهانی صلح اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
مجمع جهاني صلح اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاس بین‌المللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم(ص) هجدهم اردیبهشت‌ماه در دو نوبت صبح و عصر با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان و سفرای کشور‌‌های اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که در فرهنگ دینی ما وجود مقدس نبی‌اکرم به عنوان حبیب خدا معرفی شده است، ابراز داشت: خاصیت امت اسلامی اطاعت از رسول اکرم(ص) و سر سپر‌دگی به اوست و وجود مقدس امیر‌مؤمنان(ع) در راس این امت قرار دارد.

وی سیره نبی اکرم(ص) را یکی از مهم ترین و برجسته‌ترین رشته‌های فقه اسلامی که هنوز به آن توجه نشده عنوان کرد و با تاکید بر این‌که این رشته باید در حوزه‌های علمیه تأسیس شود، ابراز داشت سیره پیامبر‌اکرم در باب جنگ، صلح، اخلاق، بازار و جامعه باید با روش فقهی و پژوهشی مورد بررسی قرار بگیرد.

هچنین دکتر علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه با اشاره به فتنه‌های سرازیر شده به سوی امت اسلامی به‌ویژه فتنه اخیر شیعه و سنی تأکید کرد: باید با هوشیاری تمام از ابزارهای نرم دیپلماسی استفاده کنیم و هم‌اکنون رسانه‌ها به‌قدری مهم شده‌اند که پیروز یا شکست خورده میدان را رسانه‌ها تعیین می‌کنند.

وی عنوان کرد: نظریه پردازان راهبردی به‌خوبی از کارایی و توانمندی مکتب اسلام آگاه هستند و به‌شدت از عملیاتی شدن آن توسط مسلمانان در جهان نگرانند. ایجاد اختلاف و درگیری‌های دینی بین رهبران و پیروان ادیان یکی از محورهای برنامه راهبردی قدرت نرم سلطه در مواجه با ادیان، به‌ویژه اسلام است که در این رابطه باید هوشیار باشیم.

در ادامه دکتر داود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی ابراز داشت: نخبگان و اندیشمندان جهان امروز با وجود پیشرفت‌های بزرگی که در عرصه علوم مختلف بدست آورده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند با ترسیم رابطه انسانی و احترام آمیز راه به سوی صلح و آرامش واقعی پیدا کند و این ناکامی به جهت شرایط نا مناسب است.

پرفسور روشن نوروز اوغلو رییس انجمن دوستی ایران و آذربایجان با اشاره به این‌که در منطقه قره‌باغ 1400 زن را به‌صورت اسیر از دست دادیم و هنوز از سرنوشت آنها خبری نداریم و درحال تحقیق هستیم، گفت: پس از انجام تحقیقات متوجه شدیم که دشمنان بین‌المللی اسلام، قسمتی از اروپای شرقی، آمریکا و اسراییل، فرانسه و مرکز مطالعات استراتژیک آنها، زنان و دختران ما را به‌صورت آزمایشی برده‌اند و ژنتیک آنها را دستکاری کرده تا دیگر چیزی به‌عنوان اسلام نشناسند.

لازم به ذکر است در این همایش از کتاب «دیپلماسی صلح عادلانه در سیره پیامبر اعظم(ص)» اثر ظفر بنگاش، رئیس مرکز اسلامی تورنتو که در سال 2011 به زبان‌های مختلف منتشر شده است، رو نمایی شد.

شایان ذکر است در این همایش از آیت‌الله علامه سید جعفر مرتضی عاملی از علمای جبل عامل لبنان و مبلغ و مروج فرهنگ اسلام ناب محمدی، حجت الاسلام والمسلمین اختری رئیس مجمع جهانی اهل بیت، و مجید مجیدی به‌عنوان کسانی که در حوزه‌های مختلف به محوریت پیامبر‌اعظم( ص) آثاری را خلق کرده‌اند، تقدیر و تجلیل شد./9598/پ202/ع

ارسال نظرات