۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۱۶۶۰۰۵
آیت‌الله خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران:

افرادی که به دشمن گرا می دهند بدبخت هستند/ 24 خرداد روز بهت دشمنان انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بر حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی تأکید کرد و گفت: دشمن با القای تحریم انتخابات، بی‌فایده بودن و آزاد نبودن انتخابات می‌خواهد تا فضای انتخابات پرشور نباشد اما مردم بصیر و حماسه‌ساز ایران، روز 24 خرداد حماسه بزرگ دیگری که دشمن را مبهوت و خیره می‌کند، خواهند آفرید.
نماز جمعه تهران به امامت آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به در پیش بودن یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به تبیین سه مرحله حساس در این عرصه پرداخت و گفت: نخستین مرحله انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با نام‌نویسی از کاندیداها کلید خورد و با آرامش و نشاط در حال انجام است.

 

وی با بیان اینکه براساس گزارش دقیقی که چند دقیقه پیش مسؤولان داده‌اند تاکنون 322 نفر برای ریاست جمهوری کاندیدا شده‌اند، گفت: افرادی که نام‌نویسی می‌کنند باید ملتزم به قانون باشند، معنای التزام به قانون آن است که قانون شورای نگهبان را فصل الخطاب در این عرصه قرار داده، صلاحیت کسانی تأیید و صلاحیت افرادی هم تأیید نمی‌شود.

 

عضو هیأت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در همه جای دنیا رسم است که هرکسی را که از راه رسید برای مسؤولیت‌های کلیدی کاندیدا نمی‌کنند و فیلتری دارند، اظهار کرد: ‌از شورای نگهبان انتظار می‌رود قانونی عمل کند، و تأیید و رد کاندیداها براساس قانون باشد.

 

وی سه حالت را برای نام‌نویسی کاندیداها متصور دانست و گفت: حالت اول آن است که شورای نگبهان صلاحیت آنان را احراز می‌کند، در حالت دوم صلاحیت آنها احراز نمی‌شود نه نفی و نه اثباتش و حالت سوم اینکه احراز می‌کنند این آقا برای ریاست جمهوری طبق قانون صلاحیت دارد.

 

رد صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری به معنای مطلق نیست

 

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه در دو حالت آخر، یعنی عدم احراز و احراز عدم صلاحیت، قهرا شورای نگهبان صلاحیت طرف را رد می‌کند، افزود: مردم توجه دارند که این رد صلاحیت ریاست جمهوری است چه بسا این آقا برای وزارت، وکالت و مسؤولیت‌های دیگر صلاحیت دارد، پس رد صلاحیت در عرصه ریاست جمهوری به معنای رد صلاحیت مطلق نیست.

 

وی مرحله دوم در عرصه انتخابات را مسأله تبلیغات ریاست جمهوری عنوان کرد و با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید در این عرصه فکری بکنند، گفت: آقایان به گونه‌ای قانون بنویسند که قابل عمل باشد، می‌گویند تبلیغات پس از تأیید صلاحیت‌ها، اما عملا دو سه ماه است تبلیغات و حتی سفرهای تبلیغی هم شروع شده است.

 

تبلیغات کاندیداها از جنس جمهوری اسلامی باشد

 

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر تبلیغات قانونی پس از اعلام همه صلاحیت‌ها، ادامه داد: انتظار آن است که کاندیداها تبلیغاتشان از جنس جمهوری اسلامی باشد، اینکه بیایند در تبلیغات اصول نظام را زیر سؤال ببرند در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست.

 

افراط و تبذیر در شأن کاندیداهای ریاست جمهوری نیست

 

وی با بیان اینکه افراط و تبذیر در شأن کاندیداهای ریاست جمهوری نیست، کاندیداهای انتخاباتی را به هوشیاری مردم متوجه کرد و گفت: وقتی پول‌های میلیاردی خرج می‌کنید مردم حق دارند بپرسند در وضعیت مشکل اقتصادی کنونی از کجا آورده‌اید؛ هزینه میلیاردی با این تبلیغات رسانه‌ای که هر کاندیدایی 10 ساعت فرصت دارد نیاز نیست، نیازی به بنر و عکس‌ها و افراط و تبذیرهای اینچنینی نیست.

 

آیت‌الله خاتمی همچنین سیاه‌نمایی را به طوری که بگویند 35 سال کشور ویرانه شده و می‌خواهیم آن را آباد کنیم، دروغ و بی‌انصافی دانست و گفت: کسانی که در نطق‌های تبلیغاتی خود به بیگانگان گرا دهند که هوای ما را داشته باشند، بدبخت هستند، آنها که می‌خواهند با اعتماد به بیگانگان رأی بیاورند بدانند هر کاندیدایی که بیگانگان از او حمایت کنند از چشم ملت خواهد افتاد.

 

وی به کاندیداهایی که احیانا مورد حمایت بیگانگان قرار می‌گیرند توصیه کرد: اگر کاندیدایی دید که بیگانگان از او حمایت می‌کنند بیانیه دهد و بگوید من ربطی به شما ندارم و هیچ کاری هم به شما ندارم من هستم و مردم تا مردم بدانند که این کاندیدا ضد بیگانگان است.

 

امام جمعه موقت تهران بر حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی تأکید کرد و افزود: هر رأیی که به صندوق ریخته می‌شود رأی به اصل نظام اسلامی است، همه تلاش دشمن آن است که انتخابات برگزار نشود اگر هم برگزار می‌شود شور انتخاباتی نباشد.

 

حماسه انتخابات 24 خرداد دشمن را مبهوت و خیره می‌کند

 

وی تصریح کرد: دشمن با القای تحریم انتخابات، بی‌فایده بودن و آزاد نبودن انتخابات می‌خواهد تا فضای انتخابات پرشور نباشد اما مردم بصیر و حماسه‌ساز هستند و به یاری خداوند روز 24 خرداد حماسه بزرگ دیگری که دشمن را مبهوت و خیره می‌کند، خواهند آفرید.

 

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط انتخاب اصلح اشاره کرد و گفت: انتخاب اصل مبنای عقلی و شرعی دارد و شورای نگهبان کف صلاحیت‌ها را می‌بیند، انتخاب حداکثر با مردم است که باید دارای چهار ویژگی باشد، کاندید انتخاباتی از بن جان خداباور باشد و در شعاع خداباوری نظام اسلامی و انقلاب اسلامی را در عمل قبول داشته باشد.

 

قانون اساسی خط قرمز نظام است

 

وی قانونمداری را از دیگر شرایط اصلح برشمرد و گفت: کاندیدای ریاست جمهوری قانون اساسی را مطالعه کند و نیاید بگوید ما اختیار نداریم، یا قانون اساسی را مطالعه نکرده‌ای و یا اگر مطالعه کرده‌ای اختیارات همان است؛ خود را فراتر از قانون نبیند و چنان برخورد نکند که من خط قرمز دارم، ما خط قرمزی در قانون نداریم، خط قرمز ما خود قانون اساسی است. کسی که چنین بینش و منش و رفتاری دارد معلوم می‌شود نمی‌خواهد به قانون پایبند باشد.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از ولایتمداری به عنوان شاخصه دیگر انتخاب اصلح نام برد و اظهار کرد: عنصر ولایتمداری التزام عملی به ولایت است نه التزام شعاری، کاندیدای محترمی که می‌تواند زیر نظر ولایت مطلقه امر عمل کند، کاندید شود و اگر نمی‌تواند اسم ننویسد و اگر اسم هم نوشته است انصراف دهد؛ کسانی که التزام عملی به ولایت دارند وارد میدان شوند.

 

برخی خود را در طول این چند سال عقل کل می‌دیدند

 

وی توانایی اداره کشور را از شاخصه‌های دیگر انتخاب اصلح برشمرد و اظهار کرد: اداره بیش از هفتاد میلیون جمعیت با این همه دشمن کار آسانی نیست، کاندیدا باید مدیر و مدبر باشد، افق آینده را ببیند، بداند که روزمره‌گی سم یک رییس جمهور است؛ روزمره‌گی در عرصه مسائل اقتصادی، تصمیم‌های ‌آنی گرفتن و تغییر دائم در سیاست‌های اقتصادی، فلج کردن کشور است.

 

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه رییس جمهور باید پایبند به عقل جمعی و اهل کار جمعی باشد، گفت: پیامبر اکرم‌‌(ص) که عقل کل بود «وشاورهم فی الامر»، اما برخی در طول این چند سال خودشان را عقل کل می‌دیدند و فکر می‌کردند تا رییس جمهور شدند هم تخصص سیاسی، هم فرهنگی، هم اقتصادی و هم تخصص دینی پیدا می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه تنها یک نفر به عنوان رییس جمهور انتخاب خواهد شد، ابراز کرد: پس از پایان انتخابات، کاندیداهایی که رأی نیاورده‌اند باید قانون را تمکین کنند و اگر می‌بینند در یک موردی خلافی صورت گرفته است قانونی اقدام کنند؛ کاندیداها فضای رقابت را به فضای رفاقت تبدیل کنند.

 

علمای اهل سنت به صراحت بگویند وهابیت هیچ ربطی به اسلام ندارد

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با اشاره به حوادث کشور سوریه، اهانت به ساحت مقدس حجر شهید این صحابی با وفای نبی اکرم‌‌(ص) و یار وفادار امیرمؤمنان‌‌(ع) را محکوم کرد و محکومیت این جسارت را توسط علمای شیعه و اهل سنت به صورت یک صدا، طلیعه‌ای مبارک دانست.

 

وی با بیان اینکه علمای اسلام نشان دادند که حسابشان از حساب وهابیت خبیث تکفیری جدا است، تصریح کرد: پاسخ و واکنش خانواده بزرگ شیعه به تعبیر رهبر معظم انقلاب بسیار هوشمندانه بود، چراکه طراح این جریان با صهیونیست‌ها بود، تعداد زیادی از سنی‌ها را کشتند و می‌خواستند قصه تعمیق فتنه مذهبی به راه بیندازند، اما جریان تشیع در میدان دشمن بازی نکرد.

 

امام جمعه موقت تهران از وهابیت به عنوان جریانی ساخته و پرداخته انگلیسی‌ها نام برد و با اشاره به اینکه این جریان را انگلیسی‌ها از صد سال پیش ساختند، از علمای اهل سنت خواست، همان‌طور که معلول را محکوم کردند علت را هم محکوم کنند و به صراحت بگویند جریان وهابیت هیچ ربطی به اسلام ندارد آنچنانکه علمای شیعه درباره بهائیت گفته‌اند.

 

وی با بیان اینکه حمله اسرائیل به سوریه دو پیامد مثبت داشت، گفت: پیامد مثبت اول این بود که عالم و آدم فهمیدند که رژیم صهیونیستی جریان مخالف دولت بشار است، بیش از دو سال است 40 هزار تروریست را به جان این دولت انداخته‌اند و کاری از پیش نبرده‌اند؛ حتی عربستانی که تروریست به سوریه صادر می‌کند مجبور شد این حمله را محکوم کند.

 

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و به ویژه وزیر خارجه این کشور مدام می‌گفتند دولت بشار اسد علیه مخالفان از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند، پیامد دوم را در این عرصه عنوان و اظهار کرد: مقام‌های بین‌المللی به صراحت اعلام کردند که هیچ نشانه‌ای از استفاده دولت علیه مخالفان نداریم و نشانه‌هایی داریم که مخالفان از سلاح شیمایی اهدایی دنیای استکبار استفاده کرده‌اند. /920/پ201/ج

ارسال نظرات