۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۶۶۷۲۳
وزیر امور خارجه در گفت‎و گو با روزنامه الحیات عربستانی:

تقسیم سوریه غیر قابل قبول است

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با روزنامه الحیات عربستان اعلام کرد تقسیم سوریه مردود است زیرا این مسأله بحران سوریه را به همه کشورهای منطقه خواهد کشاند.
علي اکبر صالحي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه الحیات عربستان ، در حاشیه نشست کنفرانس سران کشورهای اسلامی درباره بحران مالی که در جده برگزار شده بود تأکید کرد، تقسیم سوریه مردود است زیرا این مسأله سبب می‌شود که بحران این کشور به کشورهای منطقه سرایت کند.

 

صالحی افزود: اگر هرگونه خلاء سیاسی در سوریه ایجاد شود یا اینکه سوریه تجزیه شود بحران این کشور به همه منطقه سرایت خواهد کرد و مشکلات کشورهای منطقه را دو چندان خواهد کرد.

 

وی تأکید کرد که حکومت سوریه و معارضان باید بر سر میز مذاکره بنشینند و در مورد تشکیل حکومت انتقالی و انتخابات بر اساس قانون اساسی گفت‌وگو کنند.

 

وزیر خارجه ایران یادآور شد که آینده مردم سوریه باید به دست خودشان تعیین شود و این یکی از اصول بین المللی است که هر ملتی حق تعیین سرنوشت آینده خود را دارد و امکان ندارد که تصمیم گیرندگان خارج از کشور آینده ملتی بزرگ و صاحب تاریخ مانند ملت سوریه را تعیین کنند.

 

وی همچنین با اشاره به توافق مسکو و واشنگتن برای برگزاری نشستی درباره سوریه این گام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که توافق آمریکا و روسیه درباره پرونده سوریه به برون رفتی سیاسی برای این پرونده منجر شود.

 

صالحی ادامه داد: ایران از زمان آغاز بحران سوریه تا کنون اعلام کرده که موافق با راهکار سیاسی بدون دخالت طرف های خارجی برای بحران سوریه است و معتقد است که هنوز حاکمیت دمشق پابرجاست و مردم نیز خواسته‌هایی دارند و باید مانند هر ملت دیگری از آزادی بهره‌مند شود و اکنون زمان گفت‌وگو فرا رسیده است.

 

وزیر خارجه ایران با اشاره به وجود پاره‌ای اختلاف نظرها با ریاض گفت: موضع ایران و عربستان در برخی پرونده‌ها متفاوت است و ما با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان بیش از دو ساعت بحث و تبادل نظر کردیم و روابط دو کشور و تحولهای منطقه را بررسی کردیم.

 

صالحی این گفت‌وگوها را تعیین کننده خواند و افزود: توافق کردیم تا به صورت پیوسته در ارتباط باشیم و بر بخش‌های مثبت این روابط تأکید کنیم تا منطقه را در شرایط خطرناکی قرار ندهیم.

 

وی یادآور شد که با توجه به تفاوت مواضع ریاض و تهران تلاش خواهیم کرد که به مذاکرات ادامه دهیم و توافقی امنیتی بین ایران و عربستان وجود دارد که باید آن را فعال کنیم.

 

وزیر خارجه ایران و هیئت همراه  عصر روز یکشنبه برای مشارکت در نشست سران کشورهای اسلامی درباره بحران مالی به جده سفر کرده بود./9456/ب102/د

ارسال نظرات