۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۱۶۶۸۲۸

شناسایی و احیای دو مدرسه علمیه وقفی در اصفهان

خبرگزاری رسا ـ مسؤول امور حقوقی و اوقافی حوزه اصفهان گفت: درباره اخذ سند مالکیت مدرسه علمیه فیضیه که به تازگی مورد شناسایی و احیا قرار گرفته، مراتب در حال پیگیری است که با همکاری مسؤولان مربوطه سایر موقوفات حوزوی نیز احیا، به روز رسانی شده و حفظ و صیانت از آنها به عمل می آید.
مدرسه علميه

حجت الاسلام هادی احمدی، مسؤول واحد امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه استان اصفهان، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت: با مطالعه و بررسی اسناد موقوفات مدارس علمیه اصفهان، پس از آگاهی از سوابق مدرسه علمیه شاهزاده ها معروف به «مدرسه حکیم» و همچنین مدرسه علمیه فیضیه نسبت به وقفی بودن آنها، این واحد اقدامات خود را در خصوص احیای این موقوفات آغاز کرد.

وی  در ادامه افزود: با توجه به اینکه مدارس علمیه در طول تاریخ به ویژه در زمان پهلوی اول و دوم، مورد تصرف و دست اندازی دولتها و افراد سودجو قرار گرفته و تخریب و تغییر کاربری شدند، پیگیری های فراوانی درباره رفع تصرف واحیا آنها به عمل آمده که منجر به شناسایی مدرسه علمیه شاهزاده ها و صدور سند مالکیت آن شد و مقدمات عمل به وقف و نیات واقفان فراهم شده است.

حجت الاسلام احمدی ابراز داشت: درباره اخذ سند مالکیت مدرسه علمیه فیضیه که به تازگی مورد شناسایی و احیا قرار گرفته، مراتب در حال پیگیری است که با همکاری مسؤولان مربوطه سایر موقوفات حوزوی نیز احیا، به روز رسانی شده  و حفظ و صیانت از آنها به عمل آید.

مسؤول امور حقوقی و اوقافی حوزه علمیه اصفهان، خاطر نشان کرد: از تاریخچه مدرسه فیضیه تاکنون اطلاع چندانی به دست نیامده است؛ از این رو مدرسه شاهزاده ها از سوی یکی از شاهزاده های صفوی بنا شده و در انتهای بازار رنگرزان، نزدیک مسجد حکیم اصفهان قرار دارد و علمای بزرگی همچون «آخوند ملا عبدالجواد حکیم خراسانی متوفای 1281» و «حاج میرزا محمد باقر حکیم باشی، متوفای 1327قمری» در آن تدریس داشته اند و به همین مناسبت به مدرسه حکیم نیز معروف بوده است.

وی در پایان از حمایت ها و راهنمایی های نماینده ولی فقیه و مدیر حوزه علمیه استان اصفهان، نسبت به احیای موقوفات حوزوی  قدردانی و ابراز امیدواری کرد: با استمرار همکاری و مساعدت اداره اوقاف و امورخیریه  شهرستان اصفهان و اداره ثبت اسناد و املاک اصفهان شاهد احیای هر چه بیشتر موقوفات حوزوی و تقویت مادی و معنوی مدارس علمیه استان اصفهان باشیم.

گفتنی است، دفتر حقوقی، اوقافی حوزه علمیه اصفهان از سال 1388 با هدف احیا و به روز رسانی اجارات، بازرسی و سرکشی از رقبات، پیگیری تخلفات صورت گرفته از سوی مستأجران، دفاع از حقوق موقوفات در مراجع قضایی و حفظ و صیانت از املاک و مستغلات حوزه علمیه تأسیس شده است./939/302/غ

ارسال نظرات