۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۱۶۷۰۳۳
کارشناس حوزوی مطرح کرد:

صدقه جاریه و خیرات راه ارتباط اموات با این عالم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل اخلاقی گفت: پیامبر (ص) می‌فرماید «انسان که می‌میرد، ارتباطش با این عالم قطع می‌شود، مگر با صدقه یا خیرات جاریه»، صدقاتی مانند مدرسه، دانشکده یا مسجد، یا علمی که برای مردم نفع دارد، عمل انسان به برزخ متصل است، اگر رابطه قطع شد و توشه و صدقه‌ای نبود، در برزخ دست انسان خالی است.
آيت‌الله سيد رضي شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید رضی شیرازی، استاد درس اخلاق حوزه علمیه، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: امام رضا (ع) می‌فرماید: انسان وحشتش در سه جا خیلی زیاد است، اولین جایی که انسان درک وحشت می‌کند، زمانی است که از شکم مادر متولد می‌شود، جنین به شکم مادر عادت کرده و هنگامی که متولد می‌شود، مکان زندگی‌اش تغییر می‌کند، به جایی می‌رود که از آن هیچ اطلاعی ندارد.

وی ادامه داد: جای دوم که وحشت دارد، وقتی است که انسان از این دنیا چشم می‌پوشد و به عالم برزخ می‌رود، وقتی انسان از دنیا می‌رود، جایی قرار می‌گیرد که به آن انس ندارد، وقتی روح از بدن انسان جدا می‌شود، در عالم برزخ قرار می‌گیرد، برزخ جایی میان عالم دنیا و قیامت است، چقدر در برزخ خواهیم بود معلوم نیست.

آیت‌الله شیرازی بیان داشت: شب اول قبر که می‌گویند ترس دارد، منظورشان اولین لحظه‌ای است که در برزخ قرار می‌گیریم، چون زندگی عوض شده، مکان عوض شده، خانه و زندگی نیست، ثروت و فرزندان نیستند، وحشت به وجود می‌آید، باید برای آینده خود توشه‌ای داشته باشیم، چیزی که رتبه، درجه و مقام انسان را بالا می‌برد، حرکات و کارهایی است که خود انسان انجام می‌دهد، مثل خیرات، فرزند خوب یا کتابی که دیگران از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: پیامبر (ص) می‌فرماید «انسان که می‌میرد، ارتباطش با این عالم قطع می‌شود، مگر با صدقه یا خیرات جاریه»، صدقاتی مانند مدرسه، دانشکده یا مسجد، یا علمی که برای مردم نفع دارد، عمل انسان به برزخ متصل است، اگر رابطه قطع شد و توشه و صدقه‌ای نبود، در برزخ دست انسان خالی است، سومین جایی که برای انسان وحشت دارد، وقتی است که برای قیامت زنده می‌شویم، تا به حساب و کتابمان رسیدگی شود.

آیت‌الله شیرازی با مطرح کردن این سؤال که «آیا ما در دنیا دانشکده‌ای برای بهتر مردن داریم؟» گفت: دانشگاه‌های ما برای بهتر زیستن است، اما برای بهتر مردن کاری نمی‌کنیم، بهتر مردن معنایش این است که وقتی از این دنیا می‌رویم ایمانمان کامل و دستمان پر باشد.

این کارشناس مسائل اخلاقی اظهار داشت: در روایات داریم که پیامبر (ص) در جمعه آخر ماه شعبان منبر رفت و درباره ماه رمضان مطالب زیادی گفت، در میان جمعیت، حضرت علی (ع) برخاست و عرض کرد، یا رسول الله بهترین عمل در این ماه چیست؟ پیامبر (ص) پاسخ داد، بهترین عمل در این ماه، خودداری از گناه است، یعنی چشم، گوش، زبان و قلب انسان گناه نکند.

وی با بیان ادامه روایت، افزود: پیامبر (ص) به چهره حضرت علی (ع) نگاه کرده و شروع به گریستن کرد، حضرت علی (ع) فرمود یا رسول الله گریه شما برای چیست؟ پیامبر (ص) فرمود گریه‌ام از این است که می‌بینم شقی‌ترین مردم، پیشانی‌ات را می‌شکافد و محاسنت را از خون سرت رنگین می‌کند، حضرت علی (ع) می‌فرماید یا رسول الله، آیا من دینم در آن زمان در دستم است؟

آیت‌الله شیرازی در پایان گفت: حضرت علی (ع) با این سؤال،‌ در واقع می‌فرماید، بهتر مردن این است که با دین و ایمان کامل از اینجا برویم، چون در غیر این صورت عاقبت به خیر نخواهیم شد، حالا این‌که چگونه با ایمان کامل از دنیا برویم، راه اوّلش محکم کردن اصول عقاید است که با درس خواندن و آشنا شدن با این اصول،‌ محقق خواهد شد. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات