۰۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۶۸۲۶۰
امام جمعه مشهد:

سازش با استکبار برای حل مشکلات اقتصادی با گفتمان انقلاب همخوانی ندارد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که مطالبه کارآمدی و مدیریت نباید مردم را از مطالبه استکبارستیزی و ولایت مداری غافل کند، گفت: وقتی تنها مطالبه مردم، زندگی امن و آرام شد، امیرمؤمنان علی(ع) را در کنار معاویه قرار می دهند.
امام جمعه مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به تقارن سالروز حماسه فتح خرمشهر با روز میلاد امیرمؤمنان حضرت علی(ع)، گفت: فداکاری های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی و خصوصا فتح الفتوح خرمشهر، اوج مظلومیت امیرمؤمنان را تداعی می کند چرا که به فرموده امام خمینی(ره) اگر ایشان تنها 10 تن از این رزمندگان ما را داشت، غریب و مظلوم نمی ماندند.

 

وی افزود: هر گاه به یاد حضرت علی(ع) می افتیم، در کنار شجاعت، فضایل و عبادت های حضرت، تابلویی که مقابل چشم ما مجسم می شود، تابلوی مظلومیت ایشان است و در این میان آن مظلومیتی که ایشان را بیش از همه به درد آورده و از آن گله مند بودند، این بود که آنقدر سطح درک و بصیرت مردم پایین بود که حضرت را با معاویه قیاس کرده و مانده بودند کدام یک برحق هستند.

 

مطالبه معیشت منهای ارزش ها؛ خطری که جامعه را در انتخابات تهدید می کند

آیت الله علم الهدی در تشریح علل ایجاد این وضعیت در جامعه، اظهار داشت: علت این بود که مردم از قتل و غارت های اراذل و اوباش معاویه به تنگ امده و مطالبه امنیت و آرامش داشتند، در پی کسی بودند که معیشت و امنیتشان را مدیریت کند نه دین و حاکمیت قرآن را؛ وقتی تنها مطالبه مردم، زندگی امن و آرام شد، امیرمؤمنان علی(ع) را در کنار معاویه قرار می دهند و این مقایسه به جایی می رسد که در یک شب، هشتادهزار نفر از لشکر امام حسن(ع) به معاویه می پیوندند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در انتخابات پیش رو، متاسفانه ما با همین خطر روبه رو هستیم، تصریح کرد: در سال 76 مطالبه مردم، مقابله با اشرافیت گرایی و توسعه با الگوی غربی بود و در نتیجه فردی با شعار مردم سالاری و ساده زیستی بر این موج سوار شده و زمام امور اجرایی کشور را به دست گرفت. پس از هشت سال دولت اصلاحات که محرمات الهی، حلال شده بود، مردم با مطالبه ارزش های دینی و عدالتخواهی در انتخابات سال 84حضور یافته و فردی ارزشی را روی کار آوردند و اکنون نیز مطالبه آنان کارآمدی در مدیریت است و این حق آن هاست اما باید توجه داشت که مطالبه کارآمدی، مطالبه مسائل مهمتری چون استکبارستیزی و ولایت مداری را به حاشیه نبرد.

 

مدیر کارآمدی که به بهانه حل مشکلات اقتصادی با استکبار بسازد، ضدگفتمان انقلاب عمل کرده است

وی تأکید کرد: مدیر کارآمدی که به بهانه حل مشکلات اقتصادی با استکبار بسازد، نه تنها کارآمد نیست بلکه ضدگفتمان انقلاب عمل کرده است؛ خانواده شهدا و ایثارگران، عزیزان خود را برای توسعه اسلام و جنگ با دنیای کفر در راه امام زمان(عج) فدا کردند؛ درست نیست که امروز به بهانه به مخاطره افتادن معیشت و تحریم، یک دفعه همه چیز را نادیده بگیریم و کسی را روی کار بیاوریم که دست در دست استکبار بدهد.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: از سوی دیگر، باید دقت کرد که دست به دست استکبار دادن نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بیشتر به مشکلات دامن می زند زیرا استکبار، یک گرگ درنده است که هدفش نابودی ماست، اگر ببیند با اعمال تحریم و فشارهای اقتصادی، توانسته مردم را به انتخاب فردی متمایل به خود، وادار کند، به این نتیجه می رسد که فشارها کارساز بوده و آن را تشدید می کند.

 

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، روزی در این کشور، در حالی بالاترین قراردادهای تجاری با آلمان بسته می شد که در دادسرای آلمان با صدور کیفرخواست، رییس جمهور ایران به عنوان تروریست تحت تعقیب قرار داشت؛ بنابراین اینگونه نیست که اگر کسی مقابل استکبار کوتاه آمد، آن ها هم کوتاه بیایند.

 

کارآمدی به معنای لبخند زدن به استکبار نیست

وی با تأکید بر این که کارآمدی به معنای لبخند زدن به استکبار نیست، افزود: مطالبه کارآمدی، نباید مردم را از مطالبه دین، ارزش ها و ولایت مداری غافل کند وگرنه همان بر سر ما می آید که بر سر جامعه حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) آمد و به حادثه کربلا منجر شد.

 

آیت الله علم الهدی اضافه کرد: ما 34 سال مقابل استکبار ایستاده و دم از عدالت اجتماعی زده و جبهه بر ساحت ولایت اهل بیت(ع) و ولایت فقیه به عنوان حجت ایشان، ساییده ایم، امروز نیز هرگز به خاطر معیشت مان دست از این مطالبات برنمی داریم.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، بالاترین معیار یک رییس جمهور، معیار مقاومت است؛ در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری باید دنبال کسی باشیم که مطالبات استکبارستیزی ما را پاسخ دهد.

 

منفعت طلبی و شهوت پرستی؛ دو عامل سقوط جامعه دینی

وی همچنین در خطبه نخست نماز جمعه در تفسیر آیه پایانی سوره جمعه اظهار داشت: مفسران در معنای کلمه «أو» اختلاف نظر دارند؛ برخی آن را به معنای واو می دانند که در این صورت، تجارت و لهو هر دو با هم در هنگام نماز نهی شده است و برخی دیگر ان را به معنای واقعی خود «یا» می دانند که در این حالت، لهو، معنای مستقل از تجارت پیدا می کند و ضمیر «هم» در کلمه «الیها» نیز هم به لهو برمی گردد و هم به تجارت.

 

امام جمعه مشهد گفت: نکته لطیفی که در معنای کلمه «انفضوا» نهفته، این است که به معنای نوعی تفرق و پراکندگی است که در نتیجه شکست مردم ایجاد شده باشد، بر این اساس، یک معنی عام وکلی از این آیات استظهار می شود و آن این که عامل شکست جامعه دینی و انسجام امت اسلام، چیزی جز منفعت طلبی و شهوت پرستی نیست.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در سه آیه پایانی سوره جمعه خداوند در صدد تأکید بر لزوم محوریت دین در زندگی است و این که اگر عکس این مهم اتفاق بیفتد، پیامبر خدا(ص) تنها و دین در سراشیبی سقوط قرار می گیرد.

 

وی افزود: در طول تاریخ هم دشمنانی که در حوزه نفاق به مصاف دین آمده اند، سعی بر این داشتند که محور زندگی مردم را مسائل اقتصادی و معیشتی قرار دهند چرا که این یک مسأله واضح است که وقتی اصالت به پول و شهوت داده شد، دین به حاشیه رفته و در اثر آن، دشمن دیگر ترسی از یک ملت نخواهد داشت و به راحتی می تواند مسلط شود.

 

اعتکاف، بزرگ ترین نماد محوریت دین در زندگی است

امام جمعه مشهد با تأکید بر این که قرآن تنها برای خوانده شدن و ترجمه نیامده بلکه می خواهد به زندگی ما شکل و رنگ قرآنی ببخشد، افزود: رنگ قرآنی، محور قرار دادن دین در زندگی و حاشیه راندن مسائل نفسانی و رفاه طلبی است.

 

وی در ادامه، از اعتکاف به عنوان یکی از برنامه های تربیتی اسلام که نماد این حقیقت است، یاد کرد و گفت: اعتکاف، نماد پایبندی به خداست چرا که معتکف، در این سه روز از همه چیز خود دست کشیده و به سوی خدا آمده است./930/پ201/ج 

ارسال نظرات