۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۶۹۴۷۹
حجت الاسلام روحانی در نخستین مناظره انتخاباتی صداوسیما:

در مقام عمل اقتصاد مقاومتی اجرا نمی‌شود/ توزیع عدالت باید برای همه شرایط یکسان داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: شعارهای سیاسی ما با عملکردهای اقتصادی سازگار نیست چرا که در شعار سیاسی، شعار مقاومت می‌دهیم، اما در مقام عمل شعار اقتصاد مقاومتی برقرار نیست.
همايش حاميان حجت الاسلام حسن روحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن روحانی نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی صداوسیما در پاسخ به این سؤال که نگاه، برنامه و شاخص دولت شما برای گسترش و اندازه‌گیری عدالت اقتصادی چیست؟ گفت: عدالت اقتصادی به این معناست که هر چیزی در جایگاه خودش قرار بگیرد که اولین مسأله، مسأله تولید است و باید تولید را در جایگاه خود قرار دهیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که امروز به جای کمک به تولید داخل به مسیر واردات روی آورده‌ایم، خاطرنشان کرد: روی آوردن به مسیر واردات بزرگترین بی‌عدالتی است، یعنی عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و بر مقدار واردات بکاهیم.

وی گفت: شعارهای سیاسی ما با عملکردهای اقتصادی سازگار نیست چرا که در شعار سیاسی، شعار مقاومت می‌دهیم، اما در مقام عمل شعار اقتصاد مقاومتی برقرار نیست.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید در شرایطی که سیاست اقتصادی ما با سیاست سیاسی ما کاملا منطبق باشد برنامه‌ریزی صورت دهیم و در یک مسیر قرار بگیریم در حالی که امروز در دو مسیر کاملا جدا حرکت می‌کنیم، به گونه‌ای که در بخش اقتصاد و واردات با دست دراز کردن به سوی بیرون تقاضای نیاز می‌کنیم اما در سیاست اعلام می‌کنیم که بی‌نیاز هستیم.

حجت الاسلام روحانی بیکاری را شاخصی در جهت بی‌عدالتی قلمداد کرد و گفت: امروز شاهدیم که آخرین اعلامی که بانک مرکزی کرده این است که بعد از اجرای یارانه‌ها دو دهک بالا و دو دهک پایین تا حدودی سود برده‌‌اند اما شش دهک وسط در فشار بیشتر قرار دارد.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که کارخانه کفش ملی که روزی جزو افتخارات ما بود الان تبدیل به انبار ماشین سایپا شده و پارس الکتریک که روزی افتخار این منطقه بود، الان لانه کبوترها است که این نشان از این است که عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکردهای دولت وجود ندارد.

اما نکاتی که سایر نامزدها هریک در طول نود ثانیه در پاسخ به حجت الاسلام روحانی و یا در توضیح برنامه خودشان مطرح کردند به شرح ذیل است:

 

جلیلی:

 

ـ باید عدالت اصل باشد و حتی مقدمه‌ای بر پیشرفت.

ـ اگر بتوانیم عدالت را اجرا کرده و ظرفیت‌ همه مردم را آزاد کنیم شرایط برای بروز استعدادها فراهم خواهد شد.

ـ عدالت باید به طور ساختاری شکل بگیرد نه به صورت حرکت‌های مقطعی.

ـ عدالت را یکی از بحث‌های مهم اقتصاد است و در بخش تخصیص منابع نیز عدالت باید مورد توجه باشد.

ـ عدالت در توزیع منابع پولی و ارزی باید به صورت ساختاری شکل بگیرد.

ـ باید سعی شود سیاست‌گذاری‌ها مطابق عدالت باشد تا تولید در کشور شکل گیرد، عدالت ساختاری به تولید و رونق آن در کشور کمک می‌کند.

 

 

غرضی:

 

ـ نخستین بخش عدالت آن است که دولت دست خود را از جیب مردم در بیاورد، وقتی دولتی ارز موجود کشور را از 7 تومان به 100 تومان و یا به 3500 تومان می‌رساند در واقع در حال خالی کردن جیب فقرا است، عدالت در این است که اول دست کسی که در جیب فقرا است قطع شود.

ـ دولت متورم بیش از درآمدش هزینه می‌کند و با این کار فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌کند.

ـ ما باید از دیگران درس بگیریم و اول باید قیمت پول ملی را تثبیت کنیم و سپس به سراغ کارهای دیگر برویم.

ـ کسانی که می‌خواهند کشور را اداره کنند باید با مردم متعهد شوند که در زمان ترک دولت بگویند قیمت دلار چقدر است.

 

 

ولایتی:

 

ـ معنای لغوی عدالت همان بود که گفته شد اما در عمل عدالت عبارت از این است که امکانات موجود در کشور به طور یکسان در اختیار مردم قرار گیرد، اعم از امکانات تحصیلی، مالی، شغلی، مسکن.

ـ ما شهروند درجه یک، دو و سه نداریم، هر ایرانی در داخل یا خارج از کشور، ایرانی است و باید به طور یکسان از امکانات موجود در این کشور استفاده کند؛ این معنای عملی عدالت است.

ـ عدالت به تنهایی و بدون پیشرفت به معنای تقسیم عادلانه فقر است، بنابراین عدالت و پیشرفت باید توام با هم باشند و اگر چنین شد ما می‌توانیم هم عدالت را داشته باشیم و هم پیش رویم، اگر پیشرفت بدون عدالت هم باشد، فاصله طبقاتی زیاد می‌شود و این خلاف ارزش‌های اسلامی و ایرانی است.

 

 

عارف:

 

ـ برای تحقق گسترش عدالت اقتصادی که بخشی از شعارهای انقلاب اسلامی است باید تولید ثروت کرده و رشد اقتصادی داشته باشیم.

ـ در برنامه سوم رشد اقتصادی 6 درصد را داشتیم و شرایط را برای کاهش فاصله دهک اول و دوم فراهم کرده بودیم؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر به رشد بالاتری نیاز داریم، ما رشد هشت درصد را در برنامه خود تدارک دیده‌ایم و امیدواریم در راستای عدالت اسلامی آن را دنبال کرده و جلو برویم.

ـ اولویت را باید به نقاط غیربرخوردار و مرزی در توسعه داد و فاصله پیشرفت را در نقاط مختلف با مرکز کشور کم کنیم؛ متاسفانه خط فقر بالا رفته است.

ـ باید تلاش کرد حتی‌الامکان تعداد فقرا را کمتر کنیم و اولویت را به اقشار آسیب‌پذیر دهیم تا این که خط فقر در وضعیت قابل قبولی قرار گیرد.

 

 

قالیباف:

 

ـ عدالت به نظر من نه گفتنی نیست و نه شنیدنی بلکه عدالت مجموعه اقداماتی است که باید اتفاق بیفتد و مردم باید آن را بچشند.

ـ ما یک عدالت فردی داریم که براساس قانون اساسی آحاد این ملت از هر مذهب و قومیتی که دارند باید در برابر قدرت برابر باشند، عدالت بعدی باید در عدالت جغرافیایی خود را نشان دهد بالاخره ما به مرکز حکومت برسیم و بقیه هر چقدر از مرکز حکومت دورتر می‌شوند محروم‌تر شوند.

ـ ما عدالت اجتماعی در خصوص قشرهای مختلف را باید مد نظر قرار دهیم؛ واقعا زنان، کارگران، کشاورزان را ببینید، ما باید بدانیم هر حرفی که در خصوص عدالت بزنیم اما بدون رشد اقتصادی باشد یک شعار بیشتر نیست و بعد ما هر چقدر بگوییم که به مناطق محروم بیشتر می‌رسیم درست نیست.

ـ من زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می‌کردم عدالت را در نیروی انتظامی این برقرار کردم که پلیس 110 را درست کردم تا از یک بچه و کودک تا افراد مسن بتوانند به پلیس دسترسی داشته باشند. در شهرداری تهران نیز بر توسعه مناطق محروم تأکید شد. ما در شهرداری عملکرد شهرداری را بالا بردیم و رشد شمال شهر را متوقف نکردیم اما جنوب شهر را چند برابر کردیم.

 

 

حدادعادل:

 

ـ دهه کنونی دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده که این نامگذاری بی‌سبب نبوده است.

ـ متاسفانه شاهد برخی از این انحراف‌ها و کج روی‌ها در مبانی برنامه چهارم بودیم، وقتی این برنامه در مجلس ششم به تصویب رسید در برخی موارد در اسناد بالادستی عدالت را فرودست انگاشته بودند و به پیشرفت ولو از دست رفتن محرومان تاکید کرده بودند.

ـ یکی از نمونه‌های تامین عدالت، هدفمندسازی یارانه‌هاست که باید تعقیب شود.

ـ لازمه عدالت اقتصادی،تامین زیرساخت‌ها بوده و دولت باید این زیرساخت‌ها را در کشور تامین کند تا عدالت اقتصادی محقق شود.

 

 

رضایی:

 

ـ نباید تبعیض و رشوه در سیستم اقتصادی ما نفوذ کند.

ـ نباید بین اقشار مختلف مردم فاصله طبقاتی زیاد شود و دوره شعار دادن تمام شده است.

ـ بنده در 14 برنامه که توضیح داده‌ام همه برنامه‌هایم ناظر بر این بوده است که چگونه عملا به عدالت برسیم و چگونه بتوانیم ثروت را در بین مردم به طور عادلانه توزیع کنیم.

ـ ما در تئوری و در شاخص در بحث عدالت مشکل داریم که باید این مشکل را برطرف کنیم.

 

 

حجت الاسلام حسن روحانی در جمع‌بندی چهارمین سوال مناظره با بیان این‌که در مسأله عدالت باید به مقوله رانت و فساد توجه کنیم، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر با مسأله رانت و فساد مواجه بودیم و مسأله فساد، مسأله‌ای است که مقام معظم رهبری نیز به مقابله با آن تاکید دارد.

 

وی با بیان این‌که عدالت به این معنا است که برای کل مردم و اتباع ایرانی اعم از زن و مرد فرصت یکسان فراهم شود، افزود:‌طبق فصل سوم قانون اساسی باید شرایط عادلانه‌ای برای همه ایرانیان فراهم شود.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که باید عدالت اجتماعی را در اولویت قرار دهیم، خاطرنشان کرد: اکنون ما شاهد بیکاری زنان هستیم و 66 درصد از زنان بین 20 تا 29 سال جزء افراد بیکار هستند.

حجت الاسلام روحانی توزیع یکسان امکانات را از دیگر اهداف عدالت خواند و افزود: باید شرایطی فراهم شود که همه افراد در توزیع عدالت شرایط یکسانی داشته باشند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بحث تمرکززدایی گفت:‌ اکنون برخی استان‌های ما احساس می‌کنند که توانایی استان را دارند اما متاسفانه اداره استان‌ها به تهران متمرکز شده است. باید بار را از دوش تهران برداریم./959/پ202/ص

 

ارسال نظرات