۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۱۶۹۴۸۲
حدادعادل در نخستین مناظره انتخاباتی صداوسیما:

دولت آینده باید سبک زندگی اسلامی را در کشور حاکم کند

خبرگزاری رسا ـ نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که مراد از اقتصاد مقاومتی در واقع کاهش رشد اقتصادی یا فقر اقتصادی نیست بلکه منظور عوض کردن شیوه اقتصاد و نوسازی اقتصادی است گفت: فکر می‌کنم ملت ما و دولت من در آینده برای مقابله با کاهش ارز ناشی از تحریم نفت، باید سبک زندگی اسلامی را در کشور حاکم کند.
حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی صداوسیما در پاسخ به این سؤال که برنامه دولتش در مقابله با آثار ناشی از کاهش درآمدهای نفتی در سال نخست دولت چیست؟ گفت: برای مقابله با آثار ناشی از کاهش درآمد نفتی در درجه اول باید به صادرات غیر نفتی توجه کنیم.

وی افزود: کشور ما از نظر کشاورزی امتیازات بالایی چون تنوع اقلیمی دارد و می‌توانیم با افزایش صادرات کشاورزی و صادرات غیرنفتی جای خالی صادرات نفتی را پر کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد:‌ ما می‌توانیم از مزایای گردشگری برای تامین ارز به جای کاهش ارز ناشی از نفت استفاده کنیم و می‌توانیم از سایر امتیازات مانند کریدور ترانزیت شمال جنوب نیز استفاده کنیم.

حدادعادل با بیان این‌که این راه‌کارها می‌تواند ما را در مقابل کاهش درآمد ارزی مقاوم‌تر کند، ادامه داد: دولت در کنار این موارد باید انضباط مالی خود را افزایش دهد.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: ریخت و پاش و مصرف زیاد ما را به ارز بخصوص به ارز نفتی محتاج‌تر می‌کند و می‌توانیم با افزایش انضباط مالی راه‌های دیگری را هم تعقیب کنیم.

وی یکی از این امور را توجه به اقتصاد مقاومتی عنوان و تاکیدکرد: اقتصاد مقاومتی می‌تواند کشور را در مقابل مسأله نفت بیمه کند.

حدادعادل اقتصاد مقاومتی را توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توصیف کرد و گفت: مراد از اقتصاد مقاومتی در واقع کاهش رشد اقتصادی یا فقر اقتصادی نیست بلکه منظور عوض کردن شیوه اقتصاد و نوسازی اقتصادی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌در یک کلمه فکر می‌کنم ملت ما و دولت من در آینده برای مقابله با کاهش ارز ناشی از تحریم نفت، باید سبک زندگی اسلامی را در کشور حاکم کند.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: نمی‌توانیم به سبک زندگی غربی زندگی کنیم و طعمه تحریم غرب قرار بگیریم.

اما نکاتی که سایر نامزدها هریک در طول نود ثانیه در پاسخ به حدادعادل و یا در توضیح برنامه خودشان مطرح کردند به شرح ذیل است:

 

عارف:

ـ جهت‌گیری کلی ما اقتصاد بدون نفت است؛ باید وابستگی بودجه به نفت را به صفر برسانیم، ما نفت را یک ثروت ملی می‌دانیم که می‌توانیم این ثروت را از زیر زمین خارج کنیم و به ثروت مولد و ماندگار تبدیل کنیم، چرا که اعتقاد ما بر این است که نفت متعلق به نسل‌های آینده هم هست.

ـ در کوتا‌ه مدت مهمترین کارهایی که باید انجام شود، یکی انضباط مالی دولت است، دیگری کاهش هزینه‌های دولت که نقش مهمی دارد، همچنین تسریع در کاهش تصدی دولت نیز امر مهمی است که باید به آن توجه شود.

ـ باید جهت‌گیری کلی که در برنامه 5 سال پنجم در نظر گرفته شده تسریع کنیم تا واگذاری‌ها هرچه سریعتر انجام شود و تحویل تشکیلات دولت را دنبال کنیم.

ـ با توجه به شرایط جغرافیایی‌مان در منطقه باید بدانیم که می‌توانیم درآمد‌زایی خوبی از محل تجارت، ارتباطات و حتی پروازهایی که از طرف ایران انجام می‌شود، داشته باشیم، البته توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات نیز می‌تواند به ما در این‌باره کمک کند و درآمد‌زایی بالایی در این بخش داشته باشیم.

 

جلیلی:

ـ دو بحث اینجا حائز اهمیت است که باید به فرصت و تهدید آن توجه داشت، به نظر می‌رسد هرچقدر وابستگی ما به نفت کمتر شود، برای کشور فرصت خواهد بود چرا که به همین میزان می‌توانیم از سایر ظرفیت‌های قابل توجه کشور استفاده کنیم.

ـ ما در بسیاری از حوزه‌های غیر نفتی مزیت نسبی داریم که باید از آنها استفاده کرد، اگر ما از ظرفیت عبور و مرور ترانزیت استفاده کنیم، بیش از درآمد نفت برای ما درآمدزایی خواهد داشت.

ـ جلوگیری از خام فروشی و استفاده از ارزش افزوده در کالاهای مختلف از جمله نفت و سایر حوزه‌ ها اولویت دارد، اگر ما به این مسائل توجه کنیم درآمد ارزی برای ما حاصل می‌شود.

ـ پول نفت ما در حال حاضر به برخی از واردات غیر ضروری اختصاص دارد درحالی که برخی از کالاهای اساسی را به راحتی می‌توان در داخل تولید کرد.

 

ولایتی:

ـ می‌توانیم از ظرفیت‌های جغرافیای سیاسی خود از جمله ویژگی‌های ترانزیتی خود برای حمل و نقل، برای انتقال گاز از کشوری که ارتباط با دریا ندارد مثل ترکمنستان یا افغانستان در شمال این کشور و فروختن به آن گاز به کشوری مثل ترکیه و از آنجا به اروپا استفاده کنیم، با ارتباط بین بندرعباس و انزلی و از آن طرف خطی که از بمبئی شروع می‌شود و به بندرعباس می‌رسد و به انزلی تا سن پترزبورگ عملا ارتباط بین آسیای جنوبی و آسیای شرقی را ایجاد می‌کند و  به لحاظ زمانی 40 درصد و به لحاظ هزینه‌ای 30 درصد  صرفه‌جویی صورت می‌گیرد و از این رو هندی‌ها و برخی دیگر از کشورها طالب این هستند که از ویژگی ترانزیتی استفاده کنند.

ـ باید رابطه خود را با کشورها و دنیای خارج اصلاح کنیم. امروز نفت را تحریم کردند و کمتر می‌خرند و برای انتقال دلار مشکل ایجاد کردند و فردا اگر جنس و محصولات دیگری را تحریم کردند چه باید بکنیم؟ اگر همه مشکلات ترانزیتی را با مانع روبرو کردند چه باید بکنیم؟

 

قالیباف:

ـ اگر کاهش فروش نفت با تدبیر باشد، فرصت و اگر بدون تدبیر و برنامه باشد تهدید است، اگر سوءتدبیر در این باره داشته باشیم یک تهدید بزرگ محسوب خواهد شد و باید از آن دوری کنیم.

ـ باید نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم؛ مثلاً شهرداری تهران 50 درصد درآمد خود را از دولت تأمین می‌کرد اما امروز ما این رقم را به زیر 5 درصد رسانده‌ایم، کاهش وابستگی شهرداری به دولت نشان داد که شهرداری اکنون بدون نفت اداره می‌شود؛ چرا پروژه‌های ما در شهرداری معطل نمی‌ماند؟ به این دلیل است که ما برای آن برنامه داریم.

ـ در سال 80 و در دولت اصلاحات قیمت نفت 10-11 دلار بود، رقم صنعتی کشور دو رقمی شد و این نشان می‌دهد که در آن دوران برنامه‌ریزی کرده بودند و به بخش خصوصی و صادرات توجه کرده بودند.

 

غرضی:

ـ بنده 4 سال وزیر نفت بودم و نسبت به مسأله نفت از اشراف کاملی برخوردارم، در دولت اخیر هزینه‌های سنگینی در دولت حاصل و مقدار ارز زیادی صرف واردات شد، زمانی که وضعیت به این صورت باشد، کشورهای غربی به این فکر می‌افتند که می‌توانند با این حربه جلوی ایران را بگیرند.

ـ‌ صادرات غیر نفتی قابل تحسین است، تولید را باید افزایش دهیم و آن را به سامان برسانیم و در این صورت نیازی به ارز اضافی نخواهیم داشت.

 

رضایی:

ـ بحث تحریم‌ها و فروش نفت تهدید است اما ما می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و راه‌حل تبدیل کردن این تهدید به فرصت این است که پای دولت را از اقتصاد بیرون بکشیم و مردم را در پروژه‌های اقتصادی فعال کنیم، پروژه‌های زیادی در استان‌های کشور است که دولت به آن توجه نمی‌کند. 800 هزار هکتار زمین‌های خوزستان که رهبر انقلاب نیز نسبت به آبادانی آن دستور داده است و یا بازارچه‌های مرزی و یا شرایط کشاورزی، اینها نشان می دهد که ما ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی داریم.

ـ حالا که دولت در بحث درآمد نفت دچار مشکل شده است انشاءالله پای دولت را از این مسأله بیرون می‌کشیم و مردم را وارد اقتصاد می‌کنیم تا بتوانند یک تحول جدی در اقتصاد ایجاد کنیم.

ـ استفاده از گردشگری می‌تواند یک منبع ارزی بسیار خوب باشد. ما حجم زیادی نفت داریم که می‌توانیم آن را به فروش برسانیم. ما ظرف یک یا دو سال اول با وارد کردن پالایشگاه‌های موبایل که از خارج وارد خواهیم کرد و در داخل هم نمونه‌های قابل تکثیر وجود دارد، ظرفیت‌های بسیار خوبی از فرآورده‌های نفتی به وجود می‌آوریم که می‌توانیم آن را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

 

غلامعلی حدادعادل در جمع‌بندی بحث خود در خصوص راه‌های مقابله با آثار ناشی از کاهش درآمد نفتی، اظهار داشت‌: ملت ایران بدانند که ما می‌توانیم بدون وابستگی به نفت هم اقتصاد خوبی داشته باشیم.

وی در این خصوص به ارائه آمار و ارقامی پرداخت و گفت: کل واردات کشور در سال 91، 53.3 میلیارد دلار بود و صادرات غیرنفتی ما 32.4 میلیارد دلار، از این مبلغ 30 میلیارد دلار صرف واردات کالاهای واسطه‌ای مفید برای اقتصاد کشور شد اما 8 میلیارد دلار آن صرف واردات کالاهای عمدتا تجملاتی شد، این 8 میلیارد دلار به عنوان نمونه صرف واردات خودروهای سواری گران قیمتی شد که عده‌ای با آن در خیابان‌ها مانور تجمل می‌دهند که اگر وارد نمی‌شدند لطمه‌ای به اقتصاد کشور وارد نمی‌شد و لذا این رقم هدر رفت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: 15 میلیارد دلار برای سایر گروه‌ها هزینه شد که اگر 8 میلیارد دلار را حذف کنیم و 15 میلیارد سایر گروه‌ها را نیز به 10 میلیارد دلار برسانیم، می‌توانیم عدم توازن بین صادرات غیرنفتی و واردات را حل کنیم.

حدادعادل گفت: این کار را می‌توانیم از طریق راه‌های مختلف از جمله استفاده از خود نفت انجام دهیم و کشاورزی نیز منبع بزرگی در این خصوص است به عنوان نمونه روستایی در اطرف آزادشهر بدون اخذ دیناری از دولت، 60 هکتار زمین را در منطقه رامنان زیر کشت زعفران برده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که ظرفیت‌های عظیمی در کشاورزی کشور ما وجود دارد، تصریح کرد: می‌توانیم بدون نفت هم زندگی کنیم به شرط آنکه جلوی بلبشوی واردات را بگیریم و انضباط اقتصادی داشته باشیم./959/پ202/ص

 

ارسال نظرات