۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۱۶۹۶۳۶

رونمایی از ترجمه روسی تفسیر سوره حمد امام خمینی در مسکو

خبرگزاری رسا ـ به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در مسکو، از ترجمه روسی تفسیر سوره حمد امام خمینی (ره) رونمایی شد.
همايشي در مسکو حضرت امام خميني

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آستانه بیست و چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مراسم رونمایی از ترجمه تفسیر سوره حمد در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در موسکو برگزار شد.

 

" ابوذر ابراهیمی ترکمان" رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه ، مقاله خود با عنوان" امام خمینی در سه جایگاه " توصیف امام خمینی به عنوان یکی از شخصیت های نادر تاریخ اسلام، به تفصیل در سه حوزه فقه، فلسفه و سیاست پرداخت و آن بزرگوار را دارای آرا و نظرات مهم و تاثیرگذار دانست.

 

وی سپس با ذکر این مهم که ترجمه روسی تفسیر سوره حمد به عنوان برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده است ، " ادریس اف " مترجم کتاب را به سبب تلاش در معرفی این اثر ارزشمند به جامعه روس زبان مورد تقدیر قرار داد.

 

" توفیق ابراهیم"، اسلام شناس و پژوهشگر برجسته عرفان و فلسغه اسلامی در روسیه با شایسته دانستن این کتاب برای انتخاب به عنوان کتاب سال ، به تفصیل ویژگی های این کتاب و نقش آن در معرفی اندیشه های عرفانی و فلسفی جهان اسلام به جامعه روس زبان سخن گفت.

 

وی تفسیر سوره حمد امام خمینی را با وجود کوچک و کمک حجم بودن، معرف بسیار خوبی برای اندیشه های فلاسفه و متفکرانی چون ابن سینا، سهروردی و ابن عربی دانست که جامعه فکری و فلسفی روسیه کما هو حقه با آن ها آشنا نشده است.

 

توفیق ابراهیم، رویکرد جدید تفسیر قرآن در جهان اسلام را مدیون امام خمینی و تفسیر سوره حمد ایشان خواند و با برشمردن رویکردهای ظاهرگرا و باطن گرا در تفسیر قرآن کریم، ایجاد توازن بین این دو رویکرد را از آموزه های اصلی امام خمینی در تفسیر قرآن کریم دانست.


ولادیمیر لیاکیشف، مدیر انتشارات نااوچنایا کنیگای مسکو ناشر ترجمه روسی تفسیر سوره حمد، از این که این کتاب مورد توجه اهالی فرهنگ و ادب روس قرار گرفته است اظهار خشنودی کرد و با ذکر نمونه هایی از همکاری های انتشاراتی متبوع خود با رایزنی فرهنگی ایران ، روابط فرهنگی و هنری دو کشور ایران و روسیه در همه ابعاد را رو به رشد و تعالی ارزیابی کرد./994/ب102/د

ارسال نظرات