۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۷۲۷۵۲
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

توجه به معیشت مردم نخستین قدم در خلق حماسه اقتصادی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی با تأکید بر توجه به معیشت مردم گفت: کسی که زندگی دنیوی ندارد، زندگی اخروی و معاد هم ندارد، هر چه به اقتصاد اسلامی مردم توجه شود، در واقع به آخرت آنها توجه شده است و این قدم اول در حماسه اقتصادی است.
پوند انگليس (بانک انگليس)
حجت‌الاسلام محمد قائینی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که« چه کنیم که حماسه اقتصادی محقق شود؟» معیشت مردم را مهم‌ترین مسأله در حماسه اقتصادی دانست و گفت: اگر بخواهیم که یک حماسه اقتصادی در کشور پدید آید، باید مردم طعم رفاه و عدالت اجتماعی را حس کنند و به معیشت مردم رسیدگی شود.
وی ادامه داد: در روایات اسلامی ما چنین آمده است که «من لامعاش له لا معاد له؛ کسی که زندگی دنیوی ندارد، زندگی اخروی و معاد هم ندارد»، این یک سنت الهی است که دنیا با آخرت در ارتباط است و هر چه به اقتصاد اسلامی مردم توجه شود، در واقع به آخرت آنها توجه شده است و این قدم اول در حماسه اقتصادی است.
توجه به معیشت معقول مردم
این کارشناس حوزوی با اشاره به ارتزاق مردم در جامعه اسلامی اظهار داشت: کیفیت ارتزاق مردم باید مورد توجه دولت جدید قرار گیرد و کاری کنیم که مردم هر روز مستقل تر شوند و با تولید و تلاش بیشتر احتیاج کمتری به خدمات دولت پیدا کنند.
وی تصریح کرد: مردم یک حق شرعی و قانونی در اقتصاد جامعه اسلامی دارند و دولت‌مردان اقتصادی باید سعی کنند که معیشت معقول و متعارف را برای مردم ایجاد کنند، اگر بخواهیم مردم را از صحنه تولید کنار بزنیم و عملا به آنها اجازه ندهیم که در اقتصاد کشور وارد شوند، این منافات اساسی با حماسه اقتصادی دارد.
تخصص‌گرایی در اقتصاد
این استاد سطوح عالی حوزه، استفاده از کارشناسان خبره در حل مسائل اقتصادی را یک راه‌کار اساسی در ایجاد حماسه اقتصادی برشمرد و یادآور شد: دولتی که فقط بر منویات خود عمل کند، بازدهی اقتصادی ندارد و نمی‌تواند موجب حل گره های اقتصادی کشور شود، کشور نیازمند به کارشناسان خبره و باتجربه در امر اقتصاد است.
وی ابراز داشت: تخصص‌گرایی در فضای سیاست و اقتصاد باید در کشور نهادینه شود و دولت‌مردان اقتصادی از تمام ظرفیت‌های موجود در این زمینه بهره‌مند شوند و نظرات این کارشناسان را برای ایجاد حماسه اقتصادی در کشور، مورد نظر قرار دهند.
ایجاد طرح‌های اقتصادی پربازده
حجت‌الاسلام قائینی، گناه را سبب ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور دانست و تصریح کرد: ترویج منکرات عامل اساسی در عدم رشد اقتصادی کشور است و بسیاری از این محرومیت‌ها در کشور از گناهانی است که در جامعه صورت می‌گیرد و باید برای حل مشکلات مادی در جامعه از گناه دوری کرد.
وی یادآور شد: باید توجه داشت که گناه یک جنیه از مسأله است و یک علت ناقصه در مسائل اقتصادی است، موانعی دیگر نیز وجود دارد که یکی از آن موانع، طرح‌های اقتصادی نادرست در کشور است که مسیر اقتصاد کشور را دچار بحران می‌کند، دولت جدید باید طرح های اقتصادی را که برای اقتصاد کشور مضر است، حذف و به‌جای آن طرح‌های اقتصادی پربازده را جایگزین کند.
ایجاد رفاه نسبی در کشور
این استاد حوزه در پایان خاطر نشان کرد: اگر مسؤولان کشور و دولت جدید به معیشت مردم توجه نکنند، اعتقادات مردم مورد خدشه قرار می‌گیرد و مردم از انقلاب روی‌گردان می‌شوند، در روایت است که«کاد الفقر ان یکون کفرا»؛ فقر سبب کفر می‌شود، باید در اقتصاد مردم تجدیدنظر جدی صورت گیرد و عزت مردم ایران خدشه دار نشود و مردم با یک رفاه نسبی به دین و فرهنگ اسلامی خود توجه کنند./978/ت302/ی
ارسال نظرات