۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۱
کد خبر: ۱۷۶۱۸۸

سومین نشست معنوی اسرار حج و آداب حضور در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه درباره مقدمات ورود به مهمانی حج، گفت: اگر آه دل‌شکسته‌ای به دنبال زائر خانه خدا باشد، یک ماه عبادت او در مسجدالحرام و مسجدالنبی پذیرفته نخواهد شد.
 صحراي عرفات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست سوم از سلسله نشست‌های معنوی اسرار حج و آداب حضور به همت دفتر نمایندگی حوزه ولی فقیه در امور حج و زیارت منطقه خراسان، شب گذشته با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی، مبلغ برجسته دینی و با حضور زائران حج امسال در عرصه میدان شهدای مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسینی قمی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) درباره مقدمات ورود به میهمانی حج به یادآوری نکاتی پرداخت و گفت: اگر آه دل‌شکسته‌ای به دنبال زائر خانه خدا باشد، یک ماه عبادت او در مسجدالحرام و مسجدالنبی پذیرفته نخواهد شد. 

وی افزود: از امام علی(ع) در نهج‌البلاغه آمده است که وصیت کردند: «برقرار کردن دوستی بین دو نفر بالاتر از تمام نمازها و روزه‌های عمر انسان است»؛ البته در اینجا بعضی مترجمین کلمه «عامه» را به معنی یک سال ترجمه کرده و با کلمه «عام» اشتباه گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: نکته پنجمی که امام رضا(ع) برای ورود به حج فرمودند این است که قبل از رفتن از گناهانت توبه کن؛ زیرا برای میهمانی باید از قبل آماده شد و نباید توبه را برای مدت حج گذاشت.

این کارشناس مذهبی، خاطرنشان کرد: یکی از وسوسه های شیطان این است که توبه را آنقدر بزرگ جلوه می‌دهد که انسان جرأت نکند نزدیک آن شود، در صورتی که برای سنگین‌ِترین گناهان نیز کافی است انسان برگشته و توبه کند؛ البته از وسوسه‌های دیگر شیطان این است که گناه را کوچک جلوه می‌دهد.

وی افزود: امام صادق(ع) در مورد اسرار حج در جواب کسی که گفت: اگر مهم ترین زمان و مکان در حج عرفات است، چرا خداوند مهمانان خود را از محدوده حرم بیرون می‌کند (مکه، مشعر و منی جزء حرم است و فقط صحرای عرفات بیرون حرم محسوب می شود)، فرمودند: انسان مثل کسی است که می‌خواهد وارد دربار سلطانی شود، باید گریه کرده، توبه کند و یقین به پاکی خود داشته باشد تا وارد شود. 

استاد حوزه علمیه توضیح داد: بعد از عرفات نیز زائر خانه خدا نخست به مشعر می‌رود، بعد قدمی جلوتر رفته، وارد منی شده و در آخر به حرم وارد شده و طواف می‌کند که مقدمه همه این مقامات، توبه است.

حجت‌الاسلام حسینی قمی در پایان گفت: دستور ششم و آخر نیز این است که زائر خانه خدا باید در تمام طول سفر به خدا توکل کرده و به امام زمان امیدوار باشد، یعنی طوری پاک وارد بیت‌الله‌الحرام شود که روز آخر، امام زمان(عج) حج او را امضاء کنند./9315/پ202/پ

ارسال نظرات