۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۷۶۵۶۷

رهبر پیشین حزب جماعت اسلامی بنگلادش به 90 سال زندان محکوم شد

خبرگزاری رسا ـ دادگاهی در بنگلادش، رهبر پیشین حزب جماعت اسلامی این کشور را به اتهام طراحی و دست داشتن در جنایات در هنگام جنگ استقلال این کشور از پاکستان در سال ۱۹۷۱ به 90 سال حبس محکوم کرده است.
رهبر اسلامي بنگلادش

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پرس تی وی، مقامات رسمی و قضایی بنگلادش می‌گویند غلام اعظم 90 ساله به اتهام دست داشتن در برنامه‌ریزی، توطئه، تجاوز و تحریک کشتارهای جمعی به 90 سال زندان محکوم شده است.

 

یکی از مقام‌های دادستانی کل بنگلاش گفت: او در همه این پنج اتهام بدون هیچ شکی گناهکار شناخته شده است. حتی دادگاه تشخیص داد که وی سزاوار مجازات مرگ است.

 

با این حال این سیاستمدار 90 ساله اتهام‌ها علیه خود را رد کرد. هواداران غلام اعظم نیز تأکید می کنند این حکم با انگیزه‌های سیاسی صادر شده است.

 

پیش از صدور حکم «دادگاه جنایت بین‌المللی» بنگلادش، درگیری‌ها بین نیروهای پلیس و طرفدارن غلام اعظم آغاز شد.

 

برخی از گروه‌ها و سازمان‌های فعال حقوق بشر می‌‌گویند دادگاهی که اعظم را محاکمه کرده است از استانداردها‌ی بین‌المللی برخوردار نیست.

 

همچنین، این دادگاه برای دست‌کم سه تن از اعضای حزب جماعت اسلامی بنگلادش احکامی صادر کرد که در این احکام، معاون رئیس و یکی دیگر از اعضای پیشین این حزب به اعدام محکوم شدند.

 

تاکنون رهبران ارشد حزب جماعت اسلامی بنگلادش به اتهام نقش داشتن در کشتارهای جمعی در جریان جنگ استقلال پاکستان شرقی و استقلال آن به عنوان کشور بنگلادش در این دادگاه جنجالی محکوم شدند.

 

این در حالی است که مخالفان می‌گویند دولت بنگلادش با محاکمه رهبران حزب جماعت اسلامی به اتهام دست داشتن در جنایاتی که بیش از 40 سال پیش رخ دادند، برای ایجاد رعب و وحشت در میان هواداران این حزب تلاش می‌کند./982/ب101/د

ارسال نظرات