۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۱۷۶۸۸۶
رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان:

شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام است

خبرگزاری رسا ـ شورای نگهبان وظیفه دارد همه قوانین و مقررات را بر اساس موازین اسلامی بررسی، از اسلامیت قوانین حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران حفاظت و با نظارت بر انتخابات از جمهوریت نظام دفاع کند.
شوراي نگهبان

حسن معماری، رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به رأی قاطع مردم در 12 فروردین سال 58 به جمهوری اسلامی بیان داشت: در 12 فروردین سال 58 امت اسلامی ایران به نظام جمهوری اسلامی با رأی قاطع 2/98 درصد آری داد و مورد تأیید ملت قرار گرفت.

وی افزود: پس از آن قانون اساسی تدوین شد و در تاریخ 12 آذر 58 این قانون به تصویب و تدوین نهایی رسید.

معماری به صدور مهم‎ترین احکام در نخستین روزهای تشکیل جمهوری اسلامی از سوی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: در روزهای نخست اسفند 58 برای حاکمیت بخشیدن به ارگان‎ها و نهاد‎های یادشده شده در قانون اساسی نخستین نهادی که شکل گرفت و نخستین ابلاغ هایی که حضرت امام(ره) صادر کرد نصب 6 فقیه شورای نگهبان بود و پس از آن حکم رییس دیوان عالی کشور بود.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان اختصاص نخستین ابلاغها و احکام از سوی حضرت امام(ره) به شورای نگهبان را دلیل بر اهمیت جایگاه این شورا دانست و اظهارداشت: بر اساس قانون، شورای نگهبان از 6 فقیه منصوب ولی فقیه و 6 نفر حقوقدان تشکیل شده و شیوه انتخاب حقوقدانها از سوی رییس قوه قضاییه و معرفی آنها به مجلس برای اظهار نظر نمایندگان منتخب مردم بوده که در نهایت به عضویت شورای نگهبان در می آیند.

وی با اشاره به اصل چهار، پنج و ششم قانون اساسی تصریح کرد: در قانون اساسی 3 اصل وجود دارد که ماهیت نظام جمهوری اسلامی در آنها مشخص می شود و نخست اصل پنجم است که در آن آمده «در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده ولی فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع و مدیر و مدبر است که بر اساس اصل 107 قانون اساسی عهده دار آن می گردد».

معماری افزود: اصل 4 قانون اساسی یکی دیکر از مهم‎ترین اصول قانون اساسی بوده که در آن «همه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی و سیاسی باید بر اساس موازین اسلامی باشد و تشخیص این امر بر عهده شورای نگهبان است»؛ یعنی شورای نگهبان محافظ اسلامیت نظام است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان در ادامه به اصل 6 قانون اساسی اشاره کرد و اظهارداشت: در این اصل از قانون اساسی آمده که در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود که از راه انتخابات حاصل می شود و شامل انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگاه مجلس شورای اسلامی و اعضای شوراها که منظور آن حفظ جمهوریت نظام بوده و اجرای آن بر عهده شورای نگهبان است.

وی تصریح کرد: در اصل پنجم قانون اساسی مشروعیت نظام به ولی فقیه است اما همه ارکان نظام و اجزای آن باید  مبنای شرعی و قانونی داشته باشند.

معماری درباره مشروعیت مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی که به انتخاب مردم تشکیل می شود باید منشأ مشروعیت آن از سوی ولی فقیه باشد که برای این موضوع در اصل 93 قانون اساسی آمده «مجلس بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و بنابراین مشروعیت آن به واسطه فقهای شورای نگهبان است»./9462/ت302/غ

ارسال نظرات