۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۷۷۵۴۲

انتقاد آیت الله مکارم از مطرح کردن نام متهمان در رسانه‌ها قبل از اثبات جرم در دادگاه

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی از ذکر نام برخی افراد در رسانه ها به عنوان متهم و مجرم که هنوز جرم شان در دادگاه و محاکم قضایی ثابت نشده است، انتقاد کرد و این شیوه را بر خلاف آموزه های دینی دانست.
نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست های تفسیر موضوعی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر این که دولت چین روزه داری مسلمانان را جرم اعلام کرده است، گفت: امیدواریم چنین مساله ای صحت نداشته باشد، اما اگر چنین چیزی اتفاق افتاده باشد امیدواریم جبران شود و مسلمانان در انجام آیین های مذهبی و دینی خود آزاد باشند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: دولت چین با کشورهای اسلامی و از جمله جمهوری اسلامی ایران رابطه خوبی دارد و در مقابل ابرقدرت ها مقاومت می کند اما انتظار نداریم مسلمانان نتوانند در انجام مراسم معنوی و دینی خود در این کشور آزاد باشند.

 

این مرجع تقلید خطاب به دولتمردان چین گفت: روزه و ایمان مسلمانان در کشورتان به نفع شما است، شما به یک مشت وهابی تکفیری که آبروی خودشان را در دنیا برده اند، نگاه نکنید؛ مسلمانان انسان هایی سالم و وفادار به کشوری که در آن زندگی می کنند هستند.

 

وی در ادامه عمل به تعالیم قرآنی را عامل سعادت تمامی انسان ها دانست و خطابات قرآن را عمومی ارزیابی کرد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یکی از بزرگ ترین نعمت های خداوند به انسان را زبان دانست و گفت: تمام علوم، دانش ها و مسائل مختلف به وسیله زبان انجام می شود و تمام انبیا و اولیای الهی نیز با زبان مردم را هدایت کردند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: همیشه در برابر نعمت ها خطراتی نیز وجود دارد، انسانی که ثروت بیشتری دارد خطرات بیشتری نیز دارد؛ در برابر نعمت زبان نیز باید قدر آن را دانست و نحوه سخن گفتن ما پسندیده باشد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان سخنان بی پایه و اساس را دور از آموزه های دینی و سفارش انبیا و اولیای الهی دانست و خاطرنشان کرد: حضرت رسول هر زمان منبر می رفت مردم را به حفظ زبان سفارش می کردند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از حضرت امیرمؤمنان(ع) تصریح کرد: این حضرت شناخت شخصیت انسان را به زبان او می دانند، از اینجا معلوم می شود انسان هایی که روی حساب و کتاب حرف می زنند و مراقب هستند سخن شان تهمت و غیبت نباشد انسان های درست کاری هستند، اما افرادی که سخن و زبان شان حساب و کتاب ندارد انسان هایی بی شخصیتی هستند که نمی شود روی آنها حساب کرد و رفاقت و هم نشینی با آنها درست نیست.

 

مفسر برجسته قرآن کریم زبان را معرف شخصیت انسان ارزیابی و با یادآوری روایاتی در این باره، تصریح کرد: زبان فرد با ایمان پشت قلب او است و قلب منافق هم پشت زبان اوست؛ مؤمن ابتدا فکر می کند بعد سخن می گوید اما منافق ابتدا لب به سخن می گشاید و بعد به تبعات آن فکر می کند.

 

وی با بیان توصیه هایی خطاب به مردم به ویژه نسل جوان، تصریح کرد: زبان مهم ترین سرنوشت انسان را رقم می زند، گاهی یک جمله آبروی یک فرد و خانواده را می برد و پیامدهای بسیاری دارد، گاهی یک جمله آتش جنگ را می افروزد و گاهی نیز یک کلمه سخن گفتن آتش فتنه و جنگ را خاموش می کند.

این مرجع تقلید اصلاح زبان را مهم ترین و نخستین گام در مسیر سیر و سلوک الی الله دانست و بیان داشت: اگر این مساله اصلاح شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که متاسفانه برخی قبل از این که فرد در دادگاه و محاکم قضایی محکوم شود او را در رسانه ها و بین مردم محکوم و متهم می کنند، این شیوه را بر خلاف تعالیم اسلامی و مذموم دانست و تصریح کرد: تا حکم دادگاه صادر نشده است نباید اسم اشخاص را به زبان آورد و در رسانه ها او را متهم کرد؛ البته بعد از اثبات تخلف و جرم در دادگاه مساله فرق می کند. /924/پ202/ج

ارسال نظرات