۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۷۷۶۲۱
سخنگوی دستگاه قضا:

فتنه‌گران به محض ورود به کشور تحت تعقیب قرار می گیرند

خبرگزاری رسا ـ دادستان کل کشور اعتدال را راه درست و مستقیم معنا کرد و با اشاره به شعار اعتدال و قانونگرایی دولت آینده، ابراز داشت: امیدوارم و یقین دارم که دولت آینده در جهت مقابله با فساد و رانت خواری که خارج از اعتدال است، تلاش بالایی خواهد داشت و قوه قضاییه هم به دولت کمک می‌کند.
حجت الاسلام محسني اژه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز دوشنبه سی و یکم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:‌ طی آخرین اخباری که کسب کردم، سه نفر از متهمان پرونده اخلال در نظام پولی و ارزی در حال محاکمه شدن هستند.

وی اعتدال را راه درست و مستقیم معنا کرد و با اشاره به شعار اعتدال و قانونگرایی دولت آینده، ابراز داشت: امیدوارم و یقین دارم که دولت آینده در جهت مقابله با فساد و رانت خواری که خارج از اعتدال است، تلاش بالایی خواهد داشت و قوه قضاییه هم به دولت کمک می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این که آقای علی مطهری رسما به قوه قضاییه شکایت نکرده است، گفت: وی خطاب به وزیر محترم اطلاعات نامه‌ای را برای پیگیری نوشته و رونوشت آن را هم به دستگاه قضایی داده است که به دادستان تهران ارجاع داده شده و درحال پیگیری هستند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: دادستانی تهران از آقای مطهری دعوت کرده تا برای ارائه توضیحات حاضر شود که در وقتی که تعیین شده بود، به‌دلیل کار دیگر نتوانسته و به هفته بعد مؤکول شده است.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه این مطلب با اشاره به این‌که اصل بر خلاف شرع و قانون بودن شنود مکالمات افراد است، مگر در مواردی که قاضی، آن هم با ضوابط و شرایطی می‌تواند اجازه  بدهد، بیان داشت: این مسأله در حال بررسی است که اصلا چه اتفاقی افتاده است و اکنون نمی‌توان اظهارنظر کرد و مشخص نیست که اصل قضیه چطور بوده است.

وی همچنین با بیان این‌که اجمالا که انسان همینطور به این قضیه نگاه می‌کند، ابهام دارد، اظهار داشت: موضوع جناب آقای مطهری چیزی نیست که باید دفترش شنود بشود و ما منتظر پاسخ نامه از سوی وزارت اطلاعات هستیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان این‌که متهم پرونده فساد بزرگ مالی از نظر ما هنوز فراری است و اینترپل هم او را دستگیر نکرده است، افزود: دولت کانادا هم او را تحویل نداد و ما تلاش‌های خودمان را کردیم و از طریق اینترپل ادامه می‌دهیم و امیدواریم که او به فکر بیفتد و برگردد زیرا به نفع خودش است و سرانجام هم گرفتار می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: پرونده شکایت از دو تن از نمایندگان مجلس هنوز به دادگاه نرفته است.

وی آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد را از چهره‌های شاخص عنوان کرد و با اشاره به این‌که قوه قضاییه از انتقادات سازنده استقبال می‌کند، ابراز داشت: ما برای نظریات و انتقادات آیت‌الله علم‌الهدی احترام قائل هستیم اما اگر آنچه آیت‌الله آملی لاریجانی و آنچه آیت‌الله علم‌الهدی گفته‌اند را با هم نگاه کنیم، می‌بینیم که مطلب متضاد با هم نیست و به یک معنا است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه این مطلب با اشاره به این‌که آیت‌الله آملی لاریجانی گفته بود «مطالب درست بیان شود»، ابراز داشت: سه مطلب از ناحیه آیت‌الله علم‌الهدی مطرح شده بود که یکی از آنها درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومان بود و گفته بودند که این پرونده از این دادگاه به آن دادگاه می‌رود.

دادستان کل کشور در توضیح مطلب گفته شده از ناحیه آیت‌الله علم‌الهدی، بیان داشت: این پرونده در اهواز تشکیل شده بود و سپس متوجه شدند که قضیه فراتر از این است که در اهواز اتفاق افتاده و تعداد زیادی از متهمین خارج از حوزه قضایی اهواز هستند و به‌همین دلیل پس از این‌که به تهران منتقل شد، در یک شعبه بود و به جای دیگری نرفت.

وی رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ مالی را یکی از افتخارات دستگاه قضایی فارغ از این‌که خودش ناظر آن بوده، دانست و با اشاره به این‌که متهمین اصلی این پرونده را "یک دادگاه" رسیدگی کرد و حکم داد، گفت: این نقد نیست بلکه شاید مقداری اطلاعات اشتباه و ناقص است که به‌دست آنها رسیده است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به این‌که آیت‌الله علم‌الهدی درباره مواد مخدر گفته‌اند که فقط قوه قضاییه می‌تواند جلوی اینکار را بگیرد، ابراز داشت: با مبارزه‌ای که در طول سه چهار سال اخیر با مواد مخدر شد، به عوامل اصلی آن نزدیک شدیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان این‌که قوه قضاییه به‌تنهایی قادر نیست که جلوی مواد مخدر را بگیرد، اظهار داشت: در این مسأله، بخشی باید درمان شوند که درمان به‌دست ما نیست و همچنین برخی دستگاه‌ها موظف هستند که اقداماتی را در راستای پیشگیری انجام دهند.

وی در ادامه این مطلب افزود: در زمینه مواد مخدر اقدامات پیشگیری، درمان و مبارزه باید انجام شود که بخشی مبارزه، مجازات مجرمین است که در این خصوص در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی کردیم اما مبارزه، درمان، پیشگیری و اصلاح افراد یقینا از قدرت قوه قضاییه خارج است.

دادستان کل کشور مسائل فرهنگی بی‌حجابی را از مطالب دیگر مطرح شده از ناحیه آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد و با اشاره به این‌که همه ما موظف هستیم تا امر به معروف و نهی از منکر کنیم، بیان داشت: دستگاه‌های تحقیقاتی فرهنگی موظف هستند تا اقدام ایجابی انجام دهند و باید با آن مبارزه شود اما بی‌حجابی صرف ورود قوه قضاییه و گرفتن و زندان کردن حل نمی‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا با تأکید بر این‌‌‌که در این راستا باید مجموعه دستگاه‌های فرهنگی کشور وارد میدان شوند، گفت: ضمن تشکر، خواهشمان از سروران بزرگوار ائمه جمعه این است که آنجا که لازم است اطلاعات بگیرند و با توجه به آن اطلاعات بگویند قوه قضاییه درباره مواد مخدر چکار می‌کند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به این‌که شکاینی که از پلمپ خانه سینما شده در حال بررسی است، گفت: شکایت گنندگان اقدامی خلاف قانون انجام ندهند زیرا کار پیچیده می‌شود.

دادستان کل کشور حمله افرادی به یکی از بندهای زندان اوین را دورغ دانست و گفت: اگر زندانیان مطلبی را نوشته‌اند، بررسی می شود.

وی با بیان این‌که طبق یکی از اصول قانون اساسی زمانی که مسؤولی بخواهد پستی را قبول کند، قوه قضاییه دارایی‌های او را بررسی می‌کند، و سپس هم بررسی کند که اموالش از طریق غیر متعارف و غیر مشروع زیاد شده یا نه، ابراز داشت: در این دولت هم اینکار صورت گرفته و متأسفانه هنوز پنج یا شش نفر از افراد جواب دفترچه مربوطه را به قوه قضاییه ارسال نکرده‌اند که اگر جواب ندهند، طبق ضوابط باید عمل شود.

سخنگوی دستگاه قضا درباره افرادی که در فتنه 88 نقش داشتند و در خارج از کشور به سر می‌برند، گفت: این افراد اگر به داخل کشور برگردند، به محض ورود، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

 حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای اظهار داشت: وقت اولیه برای رسیدگی به پرونده خانم فائزه هاشمی شانزدهم مرداد تعیین شده است./956/پ201/ج

ارسال نظرات