۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۱۷۹۶۴۲
رییس پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت:

بازتاب قرآن در رفتار و گفتار ائمه کشف شود

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع) خواستار کشف بازتاب قرآن در رفتار و گفتار ائمه اطهار‌(ع) و گردآوری و طبقه‌بندی گفتار نورانی ناظر به قرآن کریم آن بزرگواران شد.
حجت الاسلام عبدالهادي مسعودي رييس دانشکده حديث دانشگاه قرآن و حديث مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی، رییس پژوهشگاه تفسیر اهل‌بیت(ع) شب گذشته در مراسم افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث که در مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث با حضور شخصیت‌های حوزوی برگزار شد، قرآن را کتاب بین دانست و گفت: به استناد شانزده روایت از کافی و کتاب‌های روایی دیگر مصادیق حقیقی افرادی که آیات قرآن در سینه‌های آن‌ها تحقق دارد اهل‌بیت(ع)‌ هستند.

وی ادامه داد: آنچه ائمه(ع) بیان می‌کنند از قرآن برگرفته شده و به این معنا است که اگر گفتار نورانی اهل‌بیت(غ) که ناظر بر قرآن است را گرد‌آوری،‌ دسته و طبقه بندی کنیم به یک تفسیر ناب و خالص می‌رسیم.

رییس پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع) با اشاره به این‌‌که در گذشته تنها درباره روایت کاملا صحیح و ناظر بر قرآن تحقیق و بررسی صورت می‌گرفت،‌ اظهار داشت: باید بازتاب قرآن را در رفتار و گفتار ائمه(ع)‌ کشف کنیم.

وی افزود: ممکن است گاهی رفتار و گفتار اهل‌بیت(ع) در ظاهر ناظر بر قرآن نباشد ولی با یک نظر ژرف و عمیق می‌توان فهمید که بازتاب قرآنی دارد و ما باید نسبت به این مسائل توجه داشته و با دقت و تأمل در این‌گونه رفتار و گفتار اهل‌بیت(ع) را بشناسیم.

حجت‌الاسلام مسعودی در ادامه به کارهای صورت گرفته در پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: تفسیر جامعه روایی به دو زبان عربی و فارسی که 90 درصد مراحل آن طی و در دست نشر است از فعالیت‌های این پژوهشکده است.

وی تصریح کرد: همچنین تفسیر ابوجارود و تدوین شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث از اقدامات صورت گرفته در این پژوهشکده است که کارهای جدید دیگر نیز در حال بررسی و انجام است.

رییس پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع) پایان کار کتاب آسیب شناسی تفسیر روایی به صورت متن درسنامه را از دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده دانست و خاطرنشان کرد: همچنین کتاب‌های قرآن کتاب زندگی، انسان در تراز قرآن و روابط اجتماعی در قرآن از دیگر تألیفات این پژوهشکده است.

وی ادامه داد: ساماندهی مجله تفسیر اهل‌بیت(ع) در دو شماره و آماده سازی آن برای نشر در دویست و هفتاد صفحه که در آن هفت مقاله عرضه شده از فعالیت‌های است که در پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع) صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام مسعودی تدوین دانشنامه تفسر اهل‌بیت(ع) را از طرح‌های پژوهشی معاونت پژوهش خواند و تأکید کرد: این دانشنامه در پنج جلد به تفسیر شیعه اثنا عشریه و براساس مدخل‌های نسخ، هراس پیامبران، بیان و تبیان می‌پردازد.

وی افزود: تفسیر جامعه روایی سوره حمد و سوره بقره نیز از سوی گروه تفسیر جامع صورت گرفته است، گروهی احیا و بازیابی متون تفسیری نیز تفسیر ابان بن تغلب را در بیست صفحه و تفسیر کلینی در دو جلد را انجام دادند./993/پ202/ی

ارسال نظرات