۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۸۰۳۳۵
از سوی شعرای انقلابی؛

شخصیت و شعر مشفق کاشانی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ سه نفر از شعرا و اساتید ادبیات به بررسی شخصیت و شعر مشفق کاشانی پرداختند.
قزوه، سنگري، موسوي گرمارودي

به گزارش خبرنگار خبرنگاری رسا، علیرضا قزوه، سید علی موسوی گرمارودی و محمدرضا سنگری از شعرای معاصر شامگاه دوشنبه بیست ویکم مردادماه در مراسم آیین نکوداشت شاعر معاصر عباس کی‌منش (مشفق کاشانی) که در تالار وحدت برگزار شد به تقدیر از جایگاه و شخصیت این شاعر بزرگ و توصیف ویژگی‌های وی پرداختند.

بر اساس این گزارش قزوه گفت: از خدمات بی دریغ دکتر حسینی کمال تشکر را داریم امروز مراسم وداع با آقای دکتر حسینی را داریم ما برای ایشان عکسی با امضای استاد مشفق تهیه کردیم که به ایشان هدیه می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: استاد مشفق در کشورهای فارسی زبان سرشناس است و بسیاری از شاعران این کشورها مشتاق دیدار با وی هستند، ما تا کنون مجموعه‌ای از خوبی‌ها را در استاد دیده‌ایم، خاصیت فرش کاشان بودن را در استاد می‌بینیم که هر چه عمرش می‌گذرد تازه‌تر و جوان‌تر است در شعر گفتن.

همچنین موسوی گرمارودی گفت: استاد پیش‌کسوت مشفق کاشانی از چهره‌های نامداری است که در زمره شاعرانی چون رهی معیری، شهریار، هوشنگ ابتهاج و نوذر فرهنگ و.... و امثال آنها قرار دارد.

وی در ادامه افزود: اگر چه خود استاد در شعرش اظهار پیری می‌کند اما با این‌که در آغاز دهه دهم عمر با برکتش است غزل‌هایی می‌گوید که خون جوان در آن جاری است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که هرچند ترجیع‌بند مشفق کاشانی مثل ترجیع‌بند محتشم مشهور است اظهار داشت: غزلیات استاد مشهورتر است و بهترین و پخته ترین اشعارش را باید در غزل‌های وی دید، سبک او عراقی است با گوشه چشمی به هندی با همان ایهام و نظیری که در شعر حافظ می‌بینیم.

گرمارودی گفت: مشفق کاشانی اشعاری دارد که از هر جهت ویژه خودش است و هیچ تکیه‌گاهی ندارد، وجود این گونه ابیات که مثلش وجود ندارد بیانگر این ‌است که استاد شعر نو دارد.

در ادامه سنگری گفت: باید به دو نکته درباره مشفق کاشانی بپردازیم، یکی این‌که در صده اخیر به خصوص در پنجاه، شصت سال اخیر بلد کاشان عجیب شاعرخیز بوده است.

وی در ادامه افزود: نخستین اثر استاد در نوزده سالگی به چاپ می‌رسد، در آن روزگار کسی چندان به ارزش‌های دینی نمی‌پرداخت در حالی‌که ایشان به ترجیع بند محتشم می‌پردازد و در سن بیست و سه  سالگی اثر دوم استاد به چاپ می‌رسد، یعنی سی و چند سال قبل از انقلاب.

سنگری با بیان اینکه وقتی حسان بن ثابت در غدیر پیش پیامبر(ص) شعر خواند پیامبر (ص) فرمود این شعر شما خاستگاهش روح‌القدوس است اظهار داشت: اگر جانی پاک نباشد نمی‌تواند شعر پاک بگوید، بین شاعران روزگار ما شاید هیچ شاعری به اندازه مشفق کاشانی این‌گونه شعر نسروده است./9595/پ201/ص

ارسال نظرات