۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۸۰۷۷۴
استاد حوزه و دانشگاه مشهد تأکید کرد؛

ضرورت احیای فرهنگ احساس تکلیف در عرصه فرهنگ

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهد با انتقاد از کم توجهی مردم و مسؤولان نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بر احیای نظارت همگانی و احساس تکلیف نسبت به یکدیگر در جامعه تأکید کرد و گفت: حوزه در این خصوص کم کاری نکرده بلکه برای کار میدان نداشته است؛ رسانه را در اختیار علما بگذاریم تا با بنیه قوی فرهنگی، بسیج آگاهانه نظارت همگانی را شکل دهند.
امر به معروف و نهي از منکر امر به معروف و نهي از منکر

 خانم نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در مورد رواج هتک حرمت آمران معروف و ناهیان از منکر در جامعه اظهار کرد: شرایط کنونی جسارت در بی حجابی، کار امروز و دیروز نیست بلکه از سال ها پیش بسترسازی شده چرا که امربه معروف و نهی از منکر را جدی نگرفته ایم.

وی افزود: اگر هم گاهی جدی گرفته شده، به شیوه صحیح نبوده و به زیرساخت های لازم توجه نشده است؛ حداقل کاری که می شد و می شود انجام داد، تبلیغ و تبیین فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از صداوسیما است؛ این که این فریضه نیز در کنار سایر فرایض همچون نماز، روزه و حج، از فروع دین و واجبات است. چگونه است که برای سایر فروع، بسیار تلاش می کنیم و نسبت به برخی بی تفاوت هستیم؟.

چرا واجبات دینی به اندازه بستن کمربند ایمنی اهمیت و ضرورت ندارد؟

نیک با بیان این که تنها چند طرح برای جریمه افراد بدحجاب نوشته شد اما همان هم اجرا نشد و مردم از آن بی خبر هستند، گفت: برای بستن کمربند ایمنی مدت ها تبلیغ می شود و نهادهای مختلف با همکاری منسجم خود این فرهنگ را تبیین و ترویج می کنند اما چرا برای امر به معروف و نهی از منکر به خصوص در عرصه حجاب که ضرورت دین است، چنین تلاشی نمی شود؟

 این استاد حوزه و دانشگاه مشهد ادامه داد: بدین منظور ابتدا باید از طریق تبلیغات شهری و رسانه ها، تبیین و تبلیغ انجام شود، سپس بگویند به خاطر رعایت قوانین و تأمین امنیت جامعه از یک تاریخ مشخص با افراد متخلف این گونه برخورد می شود. اما متأسفانه این کارها نشده است از این رو وقتی افرادی پیدا می شوند که احساس تکلیف کرده و با اقدام به امر به معروف، واجب دینی خود را ادا می کنند، از نگاه هنجارشکنان، مجرم تلقی می شوند.

 جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن و روایات

وی با اشاره به آیه شریفه 104 آل عمران که می فرماید: « وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، به صراحت قرآن در تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر اشاره و خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه 143 سوره بقره می فرماید: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا ..» یعنی این که شما امت نمونه هستید برای این است که امربه معروف انجام می دهید و امر به معروف و نهی از منکر را از موجبات الگو شدن جامعه اسلامی می داند در حالی که در جامعه اسلامی ما این فریضه در جایگاه قرآنی خود مورد توجه نیست.

نیک در ادامه افزود: در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در روایات آمده است که: « أنّهما فریضتان عظیمتان» و « بِهِما تُقامُ الفرایض»؛ یعنی اقامه سایر فرایض در جامعه، معطوف به اقامه این دو فریضه است زیرا امربه نیکی و نهی از بدی ها پایه و اساس اصلاح است.

همه در سرنوشت هم شریک هستیم؛ امر به معروف و نهی از منکر، نظارت است نه دخالت

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از امر به معروف و نهی از منکر به «واجب فراموش شده»، این تعبیر را تعبیری بسیار به جا و در خور دانست و گفت: برای ترویج این فریضه باید از خود شروع کنیم. امروز اگر کسی به ما تذکری بدهد دخالت تلقی می کنیم در حالی که امر صریح پیامبر(ص) است که «کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته»؛ همه ما در برابر یکدیگر مسؤولیت داشته و در سرنوشت و خیر و شر همدیگر دخیل هستیم به گونه ای که اگر کشتی جامعه غرق شود، همه اعم از نیک و بد با هم غرق می شوند.

وی در پاسخ شبهه ای که امربه معروف را به دخالت در کار دیگران تعبیر می کند، یادآور شد: امر به معروف ونهی از منکر به هیچ وجه دخالت نیست بلکه چنان که اشاره شد با توجه به این که همه افراد اجامعه در سرنوشت یکدیگر دخیل و مسؤول هستند، باید بدانند تحت نظارت همگانی همنوعان خود قرار دارند و اگر خلاف شرعی یا قانونی مرتکب شوند به مراکر مربوطه ارجاع خواهند شد.

وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر بن مایه فقهی و اخلاقی دارد، تصریح کرد: فقها در کتب خود امر به معروف و نهی از منکر و ابعاد و شرایط آن را به خوبی تبیین کرده اند. اما در اثر بی توجهی به این مبانی، یک پدیده شوم اومانیستی و لیبرالیستی که معتقد است انسان اختیار دار خود و کاملا آزاد است، بر جامعه ما سایه انداخته است.

همه شهروندان نظام اسلامی موظف به رعایت ارزش ها هستند

نیک با تأکید بر این که ظاهر جامعه اسلامی باید عاری از گناه باشد، یادآور شد: در اسلام در عین این که انسان در پذیرش دین مجبور نیست اما وقتی پذیرفت باید به قیود آن مقید باشد در حالی که امروز هنجارشکنان از همه مزایای شهروندی جامعه اسلامی استفاده می کنند اما مقید به رعایت ارزش ها و هنجارهای آن نیستند.

وی گفت: این افراد حتی اگر ایمان هم ندارند، چون در ذمه جامعه اسلامی زندگی می کنند موظف به رعایت آداب و هنجارها در جامعه هستند چرا که فضای جامعه اسلامی باید سالم و عاری از مظاهر گناه و فساد باشد.

 

امید برخی فرصت طلبان به آزادی های نامشروع در دولت جدید بیهوده است/ دولت یازدهم راهکاری اساسی برای وضعیت حجاب بیندیشد

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بدحجابی قطعا گناه و حرام است، به سوء استفاده برخی فرصت طلبان از تغییر دولت اشاره کرد و افزود: رییس جمهور جدید نه تنها در نام، بلکه در واقع و ظاهر هم روحانی، طلبه علوم دینی و فرزند حوزه هستند بنابراین کج اندیشان، این تفکر غلط خود از آزادی در دولت بعد را کنار بگذارند.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد از رییس جمهور دولت جدید در خواست کرد تا برنامه اساسی برای وضعیت حجاب، سالم سازی ظاهر جامعه و نیز ترویج و تبیین احکام اسلام از جمله امر به معروف و نهی از منکر بیندیشد به گونه ای که احساس تکلیف در مردم پیدا شود.

وی با اشاره به این که بی تفاوتی ها از یک سو و اباحه گری ها از سوی دیگر سبب از بین رفتن قبح گناه در جامعه شده است، گفت: از رییس جمهور جدید انتظار داریم برای جلوگیری از ادامه این روند فکر جدی داشته باشند.

لزوم حمایت قضایی جدی از آمران و ناهیان

نیک با بیان این که چون سال ها به بدحجاب ها اعتراض نشده، به این وضع عادت کرده اند و وقتی یک باره مورد اعتراض قرار می گیرند، برایشان تعجب آور است، گفت: وقتی همه نسبت به منکرات تذکر بدهند، فرهنگسازی می شود و فرد بدحجاب فکر نمی کند که چون آمر، وضع او را نمی پسندد پس آمر، مجرم است و او شاکی و مظلوم.

استاد حوزه و دانشگاه مشهد ادامه داد: اگر قوه قضاییه حمایت جدی و نیروی انتظامی متعهدانه احساس مسؤولیت داشته باشد باید مکانی مخصوص آموزش و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و مجازات معترضان و هتاکان ایجاد شود.

وی با اشاره به تسامح در محاکمه هتاکان به آمران معروف، گفت: وقتی مجرمان به راحتی و با کوچکترین وثیقه آزاد می شوند، جری تر می شوند. باید برای این ها حکم تعلیقی و جریمه در نظر گرفت نه زندان که بدتر فرد را فاسد کند. همچنین می توان برای آن ها جریمه فرهنگی و آموزشی در نظر گرفت.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)  تأکید کرد: فضای جامعه اسلامی باید برای شهروندانی که مطابق موازین اسلامی زندگی می کنند، امن و برای گناهکاران و هنجارشکنان ناامن باشد.

وی با بیان این که ادب بندگی خدا این است که انسان در همه امور تسلیم خواست خدا بوده و مورد پسند او رفتار کند، اضافه کرد: در عین حال، خشونت کار مردم نیست و در امر به معروف اصلا خشونت مطرح نیست بلکه ملایمت، نرمش و عطوفت و استدلال از روی دلسوزی است.

بیش از قوانین، مجریان دچار کاستی هستند

نیک در مورد کافی و جامع بودن قوانین پوشش اسلامی، یادآور شد: قوانین کامل نیست اما بیش از قانون، مجریان مشکل دارند که ناآگاه بوده و با تعالیم اسلام ناب فاصله دارند. بنابراین باید طی دوره هایی آموزش لازم را ببینند در غیر این صورت امر به معروفشان نتیجه عکس می دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به ضرورت بحث منطقی با افرادی که از روی نااگاهی بدحجابی می کنند، افزود: عده ای دیگر دچار بحران هویت هستند و برای پر کردن خلأ هویتی خود اقدام به خودنمایی و بدحجابی می کنند. گروهی نیز مزدور بیگانه برای رواج فحشا هستند بنابراین باید پس از یافتن علل و ریشه های بدحجابی، متناسب با هر گروه اقدام مناسب صورت گیرد.

لزوم تشکیل اتاق فکر حجاب و تخصیص بودجه مشخص/ برای بسیج آگاهانه نظارت همگانی، رسانه در اختیار علما بگذاریم

وی با تأکید بر ضرورت تشکیل اتاق فکری در این خصوص و تخصیص بودجه مشخص گفت: دشمن برای نابود کردن ما خیلی وقت می گذارد ولی ما متأسفانه برای اصلاح و رشد خود حاضر نیستیم هزینه کنیم. امروز کسانی که کمترین زحمت را برای انقلاب کشیده اند، بیشترین ادعا را دارند.

وی در مورد نقش حوزه علمیه در مقابله با جنگ نرم، خاطرنشان کرد: حوزه  در این خصوص کم کاری نکرده بلکه برای کار میدان نداشته و حمایت نشده است.

نیک تأکید کرد: برای ترویج و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر سراغ علمای دین و رسانه ها برویم؛ رسانه را در اختیار علما بگذاریم تا با بنیه قوی فرهنگی و علمی برای مردم تبیین کنند و یک بسیج نظارت همگانی علمی و آگاهانه در این زمینه شکل گیرد.

گفتنی است، در سال های اخیر و از جمله سال جاری، روند هتک حرمت و حتی به قتل رساندن آمران به معروف و ناهیان از منکر در جامعه شدت گرفته است که آخرین نمونه های آن را در هتک حرمت دو بانوی تهرانی و نیز شهادت نوجوان شیرازی شاهد بودیم./930/ت301/س

ارسال نظرات