۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۸۱۱۳۵
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان شمالی:

رشد حوزه علمیه خراسان شمالی مرهون تلاش آیت الله مهمان نواز است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول واحد پژوهش نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی آیت الله مهمان نواز را استاد اخلاق و محور اصلی فعالیت های حوزه علمیه استان دانست و گفت: رشد و ارتقای حوزه علمیه خراسان شمالی مرهون تلاش‌های این عالم دینی است.
آيت الله مهمان نواز خراسان شمالي
حجت الاسلام امید سعادتی، معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برگزاری همایش نکوداشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه پیشین بجنورد، عنوان کرد: آیت الله مهمان نواز مؤسس، مدیر و محور اصلی فعالیت های حوزه علمیه استان است.
 
وی با بیان این که رشد و ارتقای حوزه علمیه خراسان شمالی مرهون تلاش های این عالم ربانی است، اظهار داشت: آیت الله مهمان نواز در نیم قرن فعالیت ارزشمند خود در استان خراسان بزرگ و پس از آن خراسان شمالی، دروس اخلاق را در حوزه های علمیه تدریس می کرد و در این زمینه نیز شاگردان بسیاری را پرورش داده است.
 
مسؤول واحد پذیرش طلبه در حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به این که در حال حاضر هزار و 700 طلبه زن و مرد در سیزده مدرسه علمیه استان تحصیل می کنند، عنوان کرد: افزون بر تلاش‌های آیت الله مهمان نواز برای ارتقای جایگاه و شمار مدارس حوزوی خراسان شمالی، وی خود حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد را تأسیس و برای چندین سال نیز آن را مدیریت کرد.
 
وی اضافه کرد: این مدرسه علمیه مهم استان، مرکز پرورش طلاب و دین پژوهان بسیاری در خراسان شمالی محسوب می شود و نقش آیت الله مهمان نواز نیز در فعالیت ها و موفقیت های آن، چشمگیر و غیرقابل انکار است.
 
حجت الاسلام سعادتی در ادامه با بیان این که بسیاری از استادان حوزه و دانشگاه و نیز مدیران و مسؤولان استان خراسان شمالی، تریبت شده این استاد اخلاق هستند، تصریح کرد: شماری از شاگردان آیت الله مهمان نواز در حال حاضر در جایگاه های کشوری مشغول فعالیت هستند.
 
وی با یادآوری این که هم اکنون حوزه های علمیه خراسان شمالی در بین 90 مدرسه خراسان بزرگ، جزء مدارس برتر به شمار می روند، تصریح کرد: طی سال های اخیر، با تلاش ها و رهنمون های آیت الله مهمان نواز، مدرسه علمیه شهرستان شیروان رتبه هفتم و مدرسه علمیه شهرستان مرزی راز و جرگلان نیز رتبه دوازدهم را در بین حوزه های علمیه خراسان بزرگ به خود اختصاص داده اند.
 
مسؤول واحد پژوهش نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی همچنین با اشاره به تخصص آیت الله مهمان نواز در زمینه ادبیات عرب، اظهار داشت: یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین پایه های تدریس و تحصیل در حوزه های علمیه و آموختن دروس دینی ادبیات عرب بوده و آیت الله مهمان نواز نیز به عنوان ادیب و صاحب نظر ادبیات عرب در مجلس خبرگان شناخته شده است.
 
حجت الاسلام سعادتی به ولایت مداری مثال زدنی امام جمعه پیشین مرکز استان خراسان شمالی نیز پرداخت و گفت: این عالم روحانی در تمام مراحل یار و یاور امام خمینی(ره) بود و پس از رحلت بنیان گذار انقلاب اسلامی نیز، همواره در رکاب جانشین راستین آن پیر سفر کرده حرکت کرد.
 
وی همچنین با اشاره به وجود وحدت ستودنی میان شیعیان و برادران اهل تسنن در خراسان شمالی، یکی از عوامل ایجاد این وحدت استوار را، مدیریت دینی و سیاسی آیت الله مهمان نواز بیان و اظهار کرد: آیت الله مهمان نواز محور وحدت اقوام و پیروان مذاهب مختلف در شمال خراسان است.
 
حجت الاسلام سعادتی اطلاق عنوان«باب الرضا(ع)، گنجینه فرهنگ ها» را به استان خراسان شمالی مؤید همین موضوع دانست و افزود: به واسطه رهنمود‌ها و بیانات پدرانه آیت الله مهمان نواز، پیروان مذاهب شیعه و سنی در خراسان شمالی، در کمال صفا و صمیمیت و وحدت با یکدیگر زندگی می کنند.
 
وی در پایان برگزاری همایش نکوداشت این مرد بزرگ را اقدامی نیک و شایسته ذکر و اضافه کرد: باید با برگزاری چنین آیین هایی، نخبگان دینی و علمی جامعه به جوانان و نوجوانان معرفی شوند تا به عنوان الگوهایی برای نسل آینده، راهنمای مسیر زندگی آیندگان باشند.  
 
گفتنی است، همایش نکوداشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه پیشین بجنورد، فردا(چهارشنبه) در محل مصلی امام خمینی(ره) مرکز استان خراسان شمالی برگزار می شود.
 
آیت الله مهمان نواز هجدهم شهریور سال 59 با حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شد و به مدت 32 سال اقامت نماز جمعه مرکز استان خراسان شمالی را بر عهده داشت.
 
وی که هم اکنون 87 سال سن دارد، تیر ماه سال گذشته با موافقت مقام معظم رهبری، به دلیل کهولت سن و وضعیت جسمانی ضعیف، از این مسؤولیت کناره گیری کرد و حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی به جای وی منصوب شد./9314/ت302/س
ارسال نظرات