۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۸۱۵۴۳
امام جمعه مرند:

کارکرد تربیتی مساجد مغفول واقع شده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نعمت‌زاده با بیان این‌که تقویت جایگاه مساجد راهکار اصلی در مقابله با تهاجم فرهنگی و عقیدتی غرب است، گفت: متأسفانه هنوز کارکرد تربیتی مساجد مغفول واقع شده است.
حجت الاسلام علي نعمت زاده، امام جمعه مرند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی نعمت زاده، امام جمعه مرند امروز در همایش ائمه جماعات و هیأت امنای مساجد این شهرستان که به مناسبت هفته جهانی مساجد برگزار شد، اظهار داشت: اگر جایگاه حقیقی مساجد در جوامع احیا شود، دیگر خبری از معضلات فرهنگی و اخلاقی نخواهد بود.


وی با بیان این‌که بسیاری از جرائم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نشأت گرفته از بداخلاقی‌ها و عدم آشنایی با مبانی دینی است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم کارکرد تربیتی و اخلاقی مساجد را احیا کنیم، به همان میزانی که تلاش کرده‌ایم از جرائم اجتماعی کاسته خواهد شد، در واقع مساجد تضمین کننده امنیت و آرامش جامعه هستند.


امام جمعه مرند مسجد را نماد تمدن اسلامی در طول تاریخ دانست و با انتقاد از این‌که متأسفانه هنوز کارکرد تربیتی مساجد مغفول واقع شده است، گفت: دوران صدر اسلام، درخشان‏ترین دوره در حیات مساجد به شمار می رود، دورانی که پیامبر اسلام همه امور فردی و اجتماعی امت مسلمان را با محوریت مساجد اداره می کردند.


حجت الاسلام نعمت‌زاده با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد در جوامع اسلامی افزود: مسجد، محل گردهمایی مسلمانان و تجلی‏گاه انسجام و یک‏پارچگی ملت مسلمان است و حضور نمازگزاران در مسجد، امید دشمنان اسلام را به ناامیدی بدل می‏سازد، از این روست که امام راحل از مساجد با عنوان سنگر اسلام یاد کرده است.


وی ادامه داد: دشمنان دین، پیوسته در کمین هستند تا با دامن زدن به اختلاف‏ها و ایجاد تفرقه، یک‏پارچگی مسلمانان را از بین ببرند و راه نفوذ و تسلط خود را باز کنند، حقیقت امر آنست که حضور پیروان مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی در صفوف نماز، مایه ناکامی آنها است.


امام جمعه مرند در بخش دیگری از سخنان خود نوگرایی، ابتکار عمل و خلاقیت در اداره امور مساجد را لازمه جذب جوانان به برنامه های مسجدی دانست و گفت: اگر نتوانیم جذابیت های لازم برای حضور جوانان در این اماکن امن الهی را فراهم کنیم، به یقین جوان ایرانی گرایش به جاذبه‌های رسانه‌های غربی خواهد داشت.


حجت الاسلام نعمت‌زاده با تأکید بر جوان‌گرایی روحانیان مساجد گفت: باید با ادبیات نسل جوان آشنا باشید و خود را مجهز به علوم روز کنید تا بتوانید در اقتضای سنی مخاطبان خود برنامه ریزی داشته باشید، در غیر این صورت برنامه های مسجد هیچ جذابیتی برای برخی از جوانان نخواهد داشت./935/پ203/ب

ارسال نظرات