۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۱۸۴۳۰۳
معاون آموزش حوزه خبر داد؛

طراحی سرفصل های جدید نظام آموزشی و توسعه رشته های تخصصی در حوزه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فرحانی از طراحی سرفصل های جدید در نظام آموزشی حوزه خبر داد و گفت: این سرفصل ها در سال تحصیلی جدید در چند مدرسه علمیه نمونه کشور اجرایی خواهد شد.
حجت الاسلام عبدالکريم فرحاني، معاون آموزش حوزه‌هاي علميه سراسر کشور حجت الاسلام عبدالکريم فرحاني، معاون آموزش حوزه‌هاي علميه سراسر کشور

حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش و امور حوزه‌های حوزه های علمیه کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل با بیان این که برنامه نظام آموزشی حوزه های علمیه در دو مرحله در مسیر تحول قرار دارد، گفت: مرحله اول آسیب شناسی نظام موجود بوده است که ما نظام جدید آسیب شناسی شده را به تصویب شورای عالی حوزه های علمیه رساندیم.

 

وی ادامه داد: با بیش از 300 جلسه کارشناسی، سر فصل های نظام جدید را طراحی کردیم و از امسال در چند مدرسه نمونه کشور اجرا می شود.

 

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به این که نظام جدید سطح یک که نظام آموزشی زیر دیپلم و دانشگاه را جدا کرده و دورس کلام، فلسفه و تفسیر را تقویت کردیم، بیان داشت: تلاش ما این بوده که کارایی و خروجی های نظام جدید بالا برود و نظام سطح دو را هم آسیب شناسی کردیم.

 

معاون آموزش و امور حوزه‌های حوزه های علمیه کشور، ادامه داد: نظام جامع آموزش حوزه را در یک چشم انداز بلند مدت طراحی کردیم و اصل طرح تحول نظام جامعه آموزش را شورای عالی حوزه های علمیه تصویب کرده که در حال اجرا است.

 

وی با بیان این که مطالبه دوم مقام معظم رهبری در این خصوص ایجاد شرایط ادامه تحصیل برای فضلای کوتاه مدت حوزوی در دوران سفیران هدایت است، بیان داشت: ما با طراحی دوران سفیر هدایت به سطح سه و طراحی رشته تبلیغ با گرایش های متعدد داریم امکان تحصیل آن ها را که از مطالبات رهبری است فراهم می کنیم که امسال این مسأله اجرایی می شود.

 

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به این که توسعه رشته های تخصصی در سطح یک، دو، سه و چهار را طراحی کردیم، گفت: 16 مرکز تخصصی در قم و 16مرکز معادل آن ها در استان ها فعال است.

 

معاون آموزش و امور حوزه‌های حوزه های علمیه کشور، گفت: در گذشته تنها چهار مرکز تخصصی در کشور وجود داشت، اما در حال حاضر 32 مرکز تخصصی فعال در کشور وجود دارد که این  تعداد به زودی به 34 مرکز می رسد.

 

وی با بیان این که در بحث رشته های تخصصی، آموزش های کوتاه مدت و آموزش های بلند مدت قدم های بسیاری برداشته شده است، خاطرنشان کرد: طبیعت آموزش این بوده که باید با دقت لازم حرکت کرده و نمی توان عجله کرد.

 

حجت الاسلام فرحانی با تاکید بر این که خروجی طرح تحول حوزه های علمیه به صورت تدریجی در جامعه احساس می شود، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به قم فرمودند در تحول آموزشی باید نظر بزرگان و مراجع گرفته شود که حرکت ما دقیق، پخته و کارشناسی شده است./950/پ202/ج

ارسال نظرات