۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۸۴۴۸۹

انتشار کتاب ارتباطات انسانی

خبرگزاری رسا ـ کتاب «ارتباطات انسانی» از سوی سازمان سمت منتشر شد.
ارتباط انساني

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان سمت ـ کتاب «ارتباطات انسانی»، تألیف  مهدی محسنیان راد از سوی انتشارات سازمان سمت منتشر شد.

 

کتاب ارتباطات انسانی به دنبال بیان چیستی و چگونگی فرایند ارتباط و سپس بیان مهم‌ترین ویژگی‌ها و مسائل آن به تفکیک زمینه‌های ارتباطی است که یک بار از منظر «زبان» به دو زمینه «ارتباط کلامی» و «ارتباط غیرکلامی» و بار دیگر از منظر «ارتباط‌گران» به «ارتباط با خود»، «ارتباط میان‌فردی»، «ارتباط گروهی» و «ارتباط عمومی» تقسیم می‌شود.

 

در هر قسمت نیز به بیان انتظارات درست و نادرست از کارکردهای ارتباطات و همین طور شیوه ارتقای مهارت‌ها و کارایی‌های ارتباطی پرداخته شده است. بدین ترتیب، در فصل اول ضمن ارائه تعریفی جامع از ارتباط، دستیابی به یک جمع‌بندی منسجم از هریک از واژه‌های کلیدی موجود در تعاریف، همچون فراگرد، تراکنش، پیام، نشانه، کد، نحوه ارائه، محتوا، مفهوم، معنی، رمزگذاری و رمزخوانی و منبع معنی آمده و میان ارتباط از نوع جریان، ارتباط از نوع فراگرد و ارتباط از نوع فراگرد تراکنشی تمایز گذاشته شده است. ضمن آنکه در این فصل، یک دسته‌بندی جامع و مانع جدید از انواع نشانه‌ها و نمادها ارائه شده است که نگاهی رو به آینده و تحولات فناوری ارتباطی نیز دارد.

 

در فصل دوم کوشش شده است تا درهم آمیختگی ارتباط و رابطه و تفکیک‌ناپذیری این دو از یکدیگر در بسیاری از موقعیت‌های ارتباطی روزمره نشان داده شود و سپس برای بیان نحوه تعاملات بین این دو در زندگی روزمره به توضیح فرایند ادراک، ادراک از خود و ادراک میان‌فردی پرداخته شده است.

 

در همین فصل، در بیان عوامل مؤثر بر فرایند ادراک میان‌فردی، نتایج یک تحقیق میدانی بومی در ایران نیز ارائه شده است تا وضعیت خاص ایران را به عنوان جامعه‌ای در حال گذار از سنت به مدرنیته به نمایش بگذارد.

 

در فصل سوم و چهارم با تفکیک دوگانه زمینه‌های موقعیتی ارتباط از منظر زبان به دو زمینه «ارتباط کلامی» و «ارتباط غیرکلامی»، به بیان اصلی‌ترین ویژگی‌ها و مسائل این دو حوزه پرداخته شده است. برای این کار، در کتاب ابتدا به بحث درباره ویژگی‌های زبان پرداخته و در این رهگذر، مثلث معناشناختی چارلز اوگدون از منظر اصول پذیرفته‌شده ارتباطی همچون «معنا در پیام نیست» مورد بررسی و نقد قرار گرفته و بر این اساس، یک پنج ضلعی معناشناختی پیشنهاد شده است.

 

در ادامه و در فصل بعد، معرفی کانال‌های ارتباطی غیرکلامی و ویژگی‌ها و ظرفیت‌های هریک مورد توجه قرار گرفته و سپس کارکردهای ارتباط غیرکلامی، چه همراه با ارتباط کلامی و چه به طور مستقل، توضیح داده شده است.

 

در فصل پنجم گوش دادن مؤثر یک توانایی و مهارت ارتباطی دانسته و سعی شده است تا شیوه‌هایی برای ارتقای آن ارائه گردد. بدین منظور دو مبحث شیوه‌های گوش دادن مؤثر و موانع موجود در سر راه آن دنبال شده است. در ادامه انواع گوش دادن به همراه راهبردهایی برای بهبود هریک از آنها عنوان گردیده است.

 

این کتاب در فصل ششم به دنبال انگیزه‌ها، مزایا و چگونگی شکل‌گیری روابط اجتماعی و حفظ آن است. در همین‌جاست که مفاهیمی چون صمیمیت و مهم‌تر از آن هم‌ستیزی در روابط دنبال و راهبردهایی برای مدیریت هم‌ستیزی میان‌فردی ارائه شده است.

 

سه فصل بعدی کتاب، محصول تفکیک و دسته‌بندی دیگری از ارتباطات انسانی است که آن را به «ارتباط میان‌فردی»، «ارتباط گروهی» و «ارتباط عمومی» تقسیم کرده و به بیان ویژگی‌ها و مسائل هریک و مهارت‌ها و کارایی‌های ارتباطی مورد نیاز در آنها پرداخته است.

 

آخرین فصل کتاب با مقدمه‌ای درباره هدف طراحی مدل‌های عمومی و مدل‌های خاص ارتباط آغاز و تأکید شده که این مدل‌ها در تلاش برای نمایش نقش عناصر فراگرد ارتباط و تعامل میان آنهاست. در ادامه فراگرد تراکنشی ارتباط را در نسخه جدید «مدل منبع معنی» که در جامعه علمی ایران پیشینه‌ای سی و پنج ساله دارد توضیح داده است .

 

کتاب  برای دانشجویان رشته علوم تربیتی (تکنولوژی آموزشی) و رشته علوم اجتماعی (علوم ارتباطات) در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «ارتباطات انسانی» تدوین شده است.

 

این کتاب در 448 صفحه و با قیمت هشت هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات سازمان سمت منتشر شده و در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گرفته است./998/د102/ق

ارسال نظرات