۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۱۸۵۱۶۲
رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تبیین کرد؛

لزوم تفکیک محققان از غرض‌ورزان در مواجهه با خاورشناسان

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: یک عده‌ در بین مستشرقان هستند که با عنوان مستشرق عمدتا به القای شبهه می‌پردازند؛ یعنی سعی آنها بر این است که به نوعی اعتقادات و اندیشه‌های جامعه اسلامی را متزلزل کنند.
حجت الاسلام محمد صادق يوسفي مقدم
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، خاورشناسان دو گروه هستند؛ یک گروه که در حقیقت محقق هستند و برای کشف مجهول به بررسی‌ اسلام می‌پردازند و لو اینکه از یک منظر مادی به حقایق دین ما می‌نگرند، ولی یک عده دیگر نیز هستند که از روی غرض‌ورزی فعالیت خود را به القای شبهه در دین معطوف کرده‌اند.
حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا به تبیین روش کار مستشرقان پرداخت و در این زمینه گفت: مستشرقان یا خاورشناسان یک جریان فکری هستند که نه تنها در بحث اسلام و قرآن تحقیقاتی دارند، بلکه در سایر حوزه‌های فکری و فرهنگی دنیا نیز مشغول به مطالعه هستند.
وی افزود: بخشی از مستشرقان بدون شک محقق هستند، ولو اینکه با یک نگاه ماتریالیستی یا اومانیستی به قرآن نگاه می‌کنند و قرآن را یک حقیقت ماوراء مادی و وحیانی نمی‌دانند، اما به عنوان یک محقق مشغول تحقیق هستند. این دسته از مستشرقان و تحقیقاتشان قابل توجه است، اما با لحاظ این موضوع که قرآن را کتابی وحیانی نمی‌دانند بلکه با آن مواجهه تاریخی دارند که جریان‌سازی فکری خاصی را صورت داده است.
تقسیم‌بندی رویکرد مستشرقان در مواجهه با اسلام
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یک عده‌ در بین مستشرقان هستند که با عنوان مستشرق عمدتا به القای شبهه می‌پردازند؛ یعنی سعی آنها بر این است که به نوعی اعتقادات و اندیشه‌های جامعه اسلامی را متزلزل کنند، ولی با روش‌های ماهرانه‌ای شبهه‌افکنی می‌کنند که ممکن است حتی افراد تحصیل‌کرده هم متوجه نشوند؛ آن ها حتی در مطالعه زندگی پیامبر صلیاللهعلیهوآله هم نقاط شبهه‌دار را بزرگ می‌کنند.
محمدصادق یوسفی مقدمتاکید کرد: مشهور محققان ما بر این باور هستند که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نه قبل از بعثت و نه بعد از آن خواندن و نوشتن نمی دانستند.
رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: این عوامل باعث می‌شود که با دیدی دقیق و حساس به این قشر از خاورشناسان نگاه کنیم و در هرصورت عامل تحقیق و پژوهش یک واقعیتی است و انسان باید این مسئله را بپذیرد که صاحب‌نظران دیگر به خود اجازه می‌دهند که در حوزه‌های مختلف دین ما وارد شوند و تحقیق، اظهار نظر و نقد کنند.
این پژوهشگر عرصه قرآن و حدیث گفت: از طرف دیگر، ما نیز باید در تحقیقات و بررسی‌های خودمان این دقت‌نظر را داشته باشیم که این خاور‌شناسان دو گروه هستند؛ یک گروه که در حقیقت محقق هستند و برای کشف مجهول به این بررسی‌ها می‌پردازند ولو اینکه از یک منظر مادی به حقایق دین ما می نگرند، ولی عده دیگری نیز هستند که به غرض‌ورزی و القای شبهه در دین اسلام می‌پردازند، ولی حتما باید این دو گروه را مورد مداقه قرار دهیم.
القای شبهه در زندگی پیامبر صلیاللهعلیهوآله
یوسفی مقدم در ادامه با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال راجع به ناخوانا و نا‌نویسا بودن پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله بحثی وجود دارد که آیا پیامبر صلیاللهعلیهوآله قبل از بعثت خواندن و نوشتن می‌دانستند یا خیر؟ که این بحثی کلیدی در حوزه فکری است؛ البته مشهور محققان ما بر این باور هستند که پیامبر صلیاللهعلیهوآله نه قبل از بعثت و نه بعد از آن خواندن و نوشتن نمی‌دانستند.
وی افزود: عده‌ای از خاورشناسان براین باور هستند که پیامبر صلیاللهعلیهوآله قبل از بعثت خواندن و نوشتن نمی‌دانستند. فردی نظیر رژی بلاشر چنان حرفی را میزنند، ولی برخی دیگر ادعا می‌کنند که پیامبر خود را بی‌سواد جلوه می‌دادند و عده‌ای نیز هستند که معتقد هستند پیامبر سواد نداشتند و آن چه را که آورده‌اند، فوق بشر است ولو اینکه ما اعتراف نکنیم که وحی است، اما از توان بشر عادی خارج است./9191/101/ی
ارسال نظرات