۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۸۶۱۷۱

چند خبر کوتاه از جامعةالمصطفی العالمیه

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نشست علمی حماسه اقتصادی، دیدار سفیر نیجریه با رییس جامعةالمصطفی و اقتصاد مقاومتی و کتاب بررسی تاریخی تعامل فکری و سیاسی امامیه، برگزیده کتاب فصل برخی از اخبار جامعةالمصطفی العالمیه است.
جامعةالمصطفي العالميه
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، نشست علمی «حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی»، به همت معاونت پژوهش و همکاری گروه فقه اقتصادی مدرسه عالی فقه تخصصی مجتمع آموزش عالی فقه، در مسجد این مجتمع برگزار شد.
حجت‌الاسلام حسین میرمعزی»، در این نشست با اشاره به تحریم‌های اقتصادی کنونی علیه کشور، اظهار کرد: هرچند که این تحریم‌ها در دهه‌های پیشین انقلاب اسلامی ایران نیز سابقه داشت، اما اجماع جهانی کنونی بر تحریم ایران در تاریخ انقلاب بی‌سابقه است.
وی افزود: تحریم نفتی و تحریم دلار که ارز جهانی به شمار می‌رود، نیز بر گستره تحریم‌های اقتصادی علیه کشور افزوده است.
این کارشناس اقتصادی محو انقلاب اسلامی از ایران را هدف مستقیم این تحریم‌ها دانست و بیان کرد: این تحریم‌ها قشر متوسط و ضعیف جامعه را هدف گرفته است تا پشتیبانان مهم این نظام را از مسؤولان و نظام حکومتی خویش ناامید سازند.
حجت‌الاسلام میرمعزی، با اشاره به راهبرد مقام معظم رهبری در مقابل این تحریم‌ها، یادآور شد: ایده اقتصاد مقاومتی که در سال 1388 از طرف رهبر معظم انقلاب تأکید شد، مبتنی بر روحیه جهاد و آموزه‌های اصیل اسلامی است که در هر کجا که دشمن از هر سویی به ملت مسلمانان حمله کند، جهاد بر همگان واجب است.
وی مفهوم واژه جهاد را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: فعالیت خستگی‌ناپذیر به قصد قربت همراه با ایثار، جهاد شمرده می‌شود که می‌تواند در عرصه‌های مختلفی همچون اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باشد، اگر این حرکت اجتماعی در جامعه شکل گیرد، به یقین با نصرت و توجه الهی نیز همراه خواهد بود.
این کارشناس اقتصادی با اظهار این‌که تولید حداکثری و هزینه حداقلی پایه اقتصاد مقاومتی شمرده می‌شود، ابراز داشت: کشوری که بخواهد استقلال در تصمیم‌گیری داشته باشد، باید دارای اقتصادی قوی خودکفایی در عرصه تولید کالاهای استراتژیک و حیاتی باشد تا بتواند قدرت چانه‌زنی و تعامل با رقبا را داشته باشد.
حجت‌الاسلام میرمعزی سیاست‌های کلی در راستای تحقق استقلال اقتصادی و اقتصاد مقاومتی از نگاه مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: مردمی کردن اقتصاد، حمایت از کار و سرمایه و تولید ملی، مدیریت مصرف و جلوگیری از اسراف و تبذیر، مدیریت بهینه منابع ارزی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.
وی افزود: در حمایت از تولید داخلی باید با الهام‌پذیری از فرهنگ جهاد اسلامی، حتی تولیدهای بی‌کیفیت ملی را قبول کنیم تا سربلند از این توطئه اقتصادی بیرون آییم.
این استاد حوزه با اظهار این که باید اقتصاد خود را از اقتصاد تک‌محصولی یعنی نفت خارج کنیم، اذعان کرد: در اقتصادی که رگه‌های فساد در آن دمیده شده است، نمی‌توان اهداف اقتصادی ملی را جاری کرد، باید این پدیده شوم را از اقتصاد ریشه‌کن ساخت.
حجت‌الاسلام میرمعزی، در پایان، تأکید کرد: نباید ساده‌لوحانه پنداشت که با حل کردن پرونده هسته‌ای ایران، مشکلات اقتصادی کشور نیز برطرف می‌شود، بلکه با ریشه‌یابی اقتصاد بیمار کشور، آن را به صورت بنیادی اصلاح کرد.
کشور اقتصادبنیان، قدرت چانه‌زنی جهانی دارد
کشوری که اقتصادبنیان و دارای اقتصادی سالم باشد، می‌تواند قدرت چانه‌زنی در عرصه جهانی داشته باشد.
حجت‌الاسلام مجید رضایی، در نشست علمی «حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی» با تأکید بر استفاده از فرصت تحریم‌های کنونی علیه کشور، اظهار کرد: کشوری که اقتصادبنیان و دارای اقتصادی سالم باشد، می‌تواند قدرت چانه‌زنی در عرصه جهانی داشته باشد.
وی با بیان این‌که باید از تهدید تحریم، فرصت ساخت و اقتصاد کشور را اصلاح کرد، افزود: نباید همانند عربستان به ذخایر نفتی خود تکیه کنیم، چرا که در این صورت اقتصاد ناپایدار خواهیم داشت که با اندک تهدیدی فرو خواهد پاشید.
این استاد اقتصاد حوزه با اظهار این‌که قدرت‌های کنونی جهان در عرصه اقتصادی خودکفا هستند، بیان کرد: تاریخ اسلامی در عرصه اقتصادی درس‌های بسیاری به ما می‌دهد که می‌توان از علمکرد مسلمانان صدر اسلام در مکه و در هجرت به دست آورد.
حجت‌الاسلام رضایی افزود: قرآن و نبی مکرم اسلام(ص)، بیش از هر چیز به برطرف­سازی نیازها و هم‌گرایی جامعه تأکید فراوانی می‌کنند، برای نمونه، آیه «کلا ان الانسان لیطغی» در سوره علق، که از آیات نخست نازل شده بر پیامبر(ص) است، بر جلوگیری از طغیان‌هایی همچون طغیان اقتصادی تأکید می‌کند.
وی با بیان این‌که قدرت مسلمانان صدر اسلام به اقتصاد مقاومتی آنها بود، خاطرنشان کرد: جوامع اسلامی باید از هر جهت بی‌نیاز به دشمنان خویش باشند تا بتوانند اقتدار مذهبی و ملی خود را حفظ کنند.
این کارشناس اقتصادی، دیگر ملت‌های مسلمان را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: مشکل تحریم ایران و شرایط اقتصاد کنونی کشور می‌تواند درسی برای دیگر ملت‌های اسلامی به شمار آید که تنها با اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید داخلی می‌توان دارای استقلال ملی بود.
حجت‌الاسلام رضایی، در پایان، با ابراز این‌که ژاپن یا آلمان با شرایط بد اقتصادی کنونی جهان، همچنان رشد اقتصادی خود را حفظ کرده‌اند، افزود: این همان درسی است که قرآن به ما می‌دهد که باید از هرچه که محتاج به دشمن می‌گردیم، غنی و خودکفا شویم.
دیدار سفیر نیجریه با رییس جامعةالمصطفی
سفیر نیجریه در تهران، با سفر به قم و حضور در جامعةالمصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، رییس المصطفی، دیدار و گفت وگو کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در این دیدار با اشاره به جایگاه ممتاز کشورهای آفریقایی به ویژه نیجریه نزد جامعةالمصطفی، ابراز داشت: از نظر جامعةالمصطفی به عنوان نهاد علمی و بین‌المللی، توسعه علمی کشورهای جهان سوم و در حال پیشرفت بسیار با اهمیت است.
وی بهترین راه حل مشکلات بشر جهان امروز را طی کردن مسیر علم و فناوری دانست و ابراز داشت: همه کشورها باید در مسابقه علمی و فناوری که در جهان جریان دارد مشارکت داشته باشند اما متأسفانه برخی از کشورهای توسعه یافته علاقه‌ای به توسعه علم در دیگر کشورها ندارند.
رییس المصطفی، هدف از توسعه علمی را توسعه در تمام رشته‌ها از جمله علوم انسانی، اجتماعی، فلسفی و الهی برشمرد و یادآور شد: در پاره‌ای از شاخه‌های علوم انسانی و الهی، ایران و برخی دیگر از کشورهای آسیایی و آفریقایی هم‌اکنون از ذخائر بیشتری نسبت به کشورهای غربی برخوردار هستند.
وی قم را یکی از قطب‌های بزرگ علوم عقلی و فلسفی در جهان خواند و خاطرنشان کرد: ایران، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، رشد سریعی در حوزه‌های مختلف علم و دانش داشته است، هم اکنون بیش از دو هزار شعبه دانشگاهی در سراسر ایران وجود دارد که بیش از چهار میلیون دانشجو و یکصد هزار استاد و عضو هیأت علمی در آنها مشغول به فعالیت علمی هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به پیشرفت ایران در تمامی رشته‌ها و فناوری‌های روز جهان، تصریح کرد: ایران اسلامی در تمام رشته‌ها به ویژه علوم فلسفی و اسلامی صاحب جایگاه ممتازی در جهان است.
وی با بیان این‌که در قم بیش از 200 مرکز علمی فعال هستند که حدود صد هزار دانش پژوه از ایران و سایر کشورها در آن‌ها تحصیل می‌کنند، خاطرنشان کرد: در قم، هزاران استاد سطوح عالی و ده‌ها چهره برجسته و مرجع علمی حضور دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر لزوم توسعه روابط علمی میان المصطفی و کشورهای آفریقایی، گفت: جامعةالمصطفی یکی از بزرگترین پایگاه‌های علوم دینی، فلسفی و انسانی در ایران و جهان به شمار می‌آید، المصطفی بیست هزار دانش آموخته و سی هزار دانش پژوه از 100 کشور دارد و بیش از 120 رشته در آن ارائه می‌شود.
رییس المصطفی با اشاره به انتشار بیش از پنجاه عنوان نشریه به زبان‌های مختلف از سوی جامعةالمصطفی، ابراز داشت: المصطفی علاوه بر مؤسسات و واحدهای داخل ایران، ‌در بسیاری از کشورهای دیگر نیز مراکز و واحدهایی را تأسیس کرده است.
وی زنده کردن گرایش‌های اخلاقی، معنوی و الهی در کنار توسعه علمی را یکی از وظایف المصطفی برشمرد و افزود: المصطفی به رابطه، تعامل و احترام میان کشورها، ادیان، مذاهب و فرهنگ‌ها اهتمام دارد و دانش پژوهان خود را به پرهیز از تعصبات تند و افراطی توصیه می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به این‌که دانش‌آموختگان المصطفی نیروهایی سودمند و مفید برای کشورهای خود خواهند بود، بیان داشت: دانش پژوهان بسیار خوبی از آفریقا در المصطفی مشغول به تحصیل هستند و المصطفی در تعدادی از کشورهای آفریقایی نمایندگی دارد، بیش از صد دانش‌پژوه نیز از نیجریه در جامعةالمصطفی حضور دارند که تعدادی از آنان در سطوح عالی و مقطع دکتری هستند و سرمایه گران‌بهایی برای نیجریه به شمار می‌آیند.
وی رویکرد جامعةالمصطفی برای حضور در کشورهای جهان را بر اساس فعالیت علمی، دینی، شفاف و رسمی برشمرد و ادامه داد: ایران و نیجریه از روابط خوبی برخوردار هستند و المصطفی نیز به عنوان یک مجموعه علمی، به گسترش روابط فکری و معرفتی میان دو کشور تأکید دارد چراکه روابط علمی، زیرساخت و پایه دیگر روابط و مناسبات است.
رییس المصطفی آمادگی همیشگی المصطفی برای همکاری با سفارت نیجریه در تهران را اعلام و خاطرنشان ساخت: ما به تمام طلاب خود توصیه می‌کنیم روابط خوبی با سفارت کشورهای خود برقرار کنند و امیدواریم این سفر، آغازی برای روابط بهتر میان ما و شما باشد.
در ادامه این دیدار، حاجی توکورمانی، سفیر نیجریه، با اشاره به دیدار خود با نماینده جامعةالمصطفی در سفارت این کشور در تهران، ابراز داشت: این دیدار سبب افزایش علاقه‌مندی برای بازدید از جامعةالمصطفی و دیدار با طلاب نیجریه‌ای شد.
وی با اشاره به اهمیت تحصیل علم در تربیت افراد، ابراز داشت: ما از بابت تحصیل طلاب نیجریه‌ای در جامعةالمصطفی احساس نگرانی نداریم چرا که یادگیری علم برای زندگی بسیار مهم بوده و بدون آن هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
سفیر نیجریه با تأکید بر آمادگی سفارت این کشور برای تعامل با جامعةالمصطفی و مساعدت و رفع مشکلات طلاب نیجریه‌ای، تصریح کرد: ما از تحصیل طلاب نیجریه‌ای در جامعةالمصطفی بسیار خرسندیم چراکه حضور آنان تأثیر بسیار مناسبی در روابط خوب و در حال پیشرفت ایران و نیجریه خواهد داشت.
شایان ذکر است، در ادامه این سفر، سفیر نیجریه با طلاب این کشور دیدار و درباره مسائل مختلف گفت وگو کرد.
کتاب بررسی تاریخی تعامل فکری و سیاسی امامیه، برگزیده کتاب فصل
کتاب بررسی تاریخی تعامل فکری و سیاسی امامیه، تألیف دکتر محمدرضا بارانی، استاد همکار گروه تاریخ اسلام جامعةالمصطفی، در جمع برگزیدگان و شایستگان تقدیر بیست و پنجمین دوره جایزه کتاب فصل قرار گرفت.
مؤلف این کتاب که به عنوان اثر برتر فصل در حوزه تاریخ برگزیده شده است، گفت: نگاه نوین تطبیقی به فرقه‌‌های اسلامی قرن‌‌های چهارم و پنجم سبب شد تا این اثر به‌ عنوان اثر شایسته تقدیر جایزه کتاب فصل شناخته شود.
محمدرضا بارانی اظهار داشت:‌ من در این کتاب از دیدگاهی تطبیقی، تعاملات فکری و سیاسی و فرقه‌های دوره آل‌بویه را بررسی کرده‌ام که از این نظر تاکنون کتابی در این حوزه و در چنین سطحی نوشته نشده بود و تصور می‌کنم علت انتخاب تألیف من نیز به همین جهت بوده باشد.
وی ادامه داد: محور بحث در این کتاب شیعه امامیه و فرقه‌های مهم بغداد طی قرن‌های چهارم و پنجم هجری از جمله حنابله،‌ اشاعره و معتزله است که تأثیر و تأثرات فراوانی بر سیر فکری آن دوره بر جای نهادند.
استاد همکار گروه تاریخ جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌‌که در آن زمان بغداد به ‌عنوان پایتخت جهان ‌وطنی و مرکز خلافت اسلامی برای مسلمانان محسوب می‌شد افزود:‌ قدرت‌گیری آل‌بویه شیعی در بغداد و حضور فرقه‌هایی همچون امامیه، معتزله، حنابله و اشاعره سبب شد تا تحولات شتاب بیشتری یابند و در نتیجه می‌توان چنین قلمداد کرد که بغداد در این دوره زمانی شهر پیروان اندیشه‌های مذهبی و کلامی بوده است.
نویسنده کتاب «بررسی تاریخی تعامل فکری و سیاسی امامیه با فرقه‌های حنابله،‌ اشاعره و معتزله در عصر آل‌بویه» در پایان اظهار کرد:‌ بررسی تحولات فکری اعتقادی و فکری سیاسی امامیه در ارتباط با سه فرقه مهمی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردم، پژوهشی است که تاکنون از بعد تأثیرگذاری و تأثیرپذیری امامیه از این فرقه‌ها‌ سابقه نداشته است./907/پ203/ن
ارسال نظرات