۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۱۸۷۶۴۱
کارشناس معارف قرآن:

نماز انسان را به آرامش می‌رساند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی معارف قرآن با بیان اینکه بزرگ‌ترین نعمت برای انسان داشتن آرامش و اطمینان است، گفت: از آثار و برکات بسیار عظیم نماز ایجاد اطمینان و آرامش روحی برای نماز گذار است.
نماز ظهر و عصر به امامت رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شهامت، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه تا آسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث اهمیت نماز پرداخت و گفت: از آثار و برکات بسیار عظیم نماز ایجاد اطمینان و آرامش روحی برای نماز گذار است، بزرگ‌ترین نعمت برای انسان داشتن آرامش و اطمینان است.
وی ادامه داد: امنیت در امور زندگی اجتماعی و اقتصادی یک اصل مهم است اما مهم‌تر و بزرگ‌تر از آن در بعد روحی و معنوی است، اضطراب، نگرانی و دغدغه برای انسان بزرگ‌ترین بلا است، قرآن کریم نماز را ذکر می‌داند و می‌فرماید «اقم الصلاه لذکری» نماز را برای ذکر و یاد من به پا دارید، در جای دیگری می‌فرماید به وسیله ذکر و یاد من (که یکی از نمونه های اتم ذکر خدا نماز است) شما به آرامش می‌رسید.
این کارشناس حوزوی ابراز داشت: نماز انسان را به ساحل امن می‌رساند، این امنیت بزرگ‌ترین هدیه نماز است، در میان معارف ما حج ذکر الله است، بیت الله الحرام که مرکز این عالم است و انسان‌ها شب و روز رو به سوی آن می‌ایستند خداوند این خانه را خانه امن قرار داده است، این امنیت یک امنیت ظاهری دارد که هر که به درون خانه الهی برود کسی نباید متعرض او شود.
وی ادامه داد: انسان در خانه خدا جسمش در امن و امان است، اما حقیقت و باطن آن امن روحی است، بیت الله، کعبه الهی و حج عمره به انسان آرامش روحی و معنوی می‌دهد، کسی که به حج عمره مشرف می‌شود قبل از رفتن باید برای خودش تصویر کنید که دنبال چه دستاوردی است و این دستاورد این عمل عبادی بزرگ و این ذکر الله امینت است، خدا وعده داده است که ما این خانه را برای مردم محل آرامش قرار داده‌ایم.
حجت‌الاسلام شهامت اظهار داشت: نماز به سوی این خانه به انسان آرامش می‌دهد، درباره پیامبر اکرم (ص) گفته شده است که هنگامی محزون یا غمگین می‌شد نماز می‌خواند، ما هم می‌توانیم این را تجربه کنیم، هر وقت در هر بعدی از زندگی دچار نگرانی و اضطراب شدیم وضو بگیریم با اخلاص به سوی خدا  بایستیم و نماز بخوانیم می‌بینیم که به آرامش خواهیم رسید.
این کارشناس قرآنی بیان داشت: نماز را خدا بر ما واجب کرده است، چون ما را دوست دارد می‌خواهد ما به یاد او باشیم و به آرامش برسیم و در امنیت و آرامش روحی باشیم ،خدا دوست ندارد که بندگان مؤمنش دچار اضطراب، نگرانی و دغدغه باشند، می‌خواهد به وسیله نماز آن‌ها را به ساحل امن و امان برساند.
وی ابراز داشت: مؤمن وقتی نماز می‌خواند می‌گوید خدایا من نماز نمی‌خوانم برای اینکه به بهشت بروم یا به جهنم نروم، من نماز می‌خوانم برای اینکه من عبدم و تو مولا، عبد در مقابل مولا باید نماز بخواند و نباید سرکش باشد.
حجت‌الاسلام شهامت در پایان ابراز داشت: آن کسی که خدا را خواست بهشت را دارد، وقتی می‌گوییم ایاک نعبد خودش را می‌طلبیم، چرا باید انسان طالب بهشت باشد، ما باید طالب بهشت آفرین باشیم، حضرت رسول (ص) می‌فرمایند «مبادا نماز خود را ضایع سازید زیرا هر کس نماز خود را ضایع سازد خدا او را با قارون، فرعون و هامان محشور می‌کند و بر خدا حق است که او را با منافقان به آتش بیفکند، پس وای بر کسی که بر نمازش مراقبت نکند»./9194/پ202/ی
ارسال نظرات