۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۸۸۲۱۶
حجت‌الاسلام تکیه‌ای خبر داد؛

فراخوان سومین جشنواره اعتکاف

حجت الاسلام سيد عليرضا تکيه اي

به گزارش خبرگزاری رسا، سنت محمدی(ص) اعتکاف عبادتی جامع است که در کلام رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای، رویش معنوی انقلاب اسلامی شمرده شده است، ستاد مرکزی اعتکاف پس از برگزاری 2 دوره جشنواره فرهنگی هنری اعتکاف در موضوعات ادبی و هنری، جشنواره سوم را جهت بازشناخت زوایای علمی و دینی این عبادت و ابعاد تاثیرگذاری آن، با موضوعات علمی و پژوهشی برگزار می کند. در همین راستا در ذیل مصاحبه با حجت الاسلام تکیه ای رئیس جشنواره اعتکاف را ملاحظه می فرمایید.

- جناب حجت الاسلام تکیه ای، برگزاری جشنواره علمی، فرهنگی با محوریت اعتکاف چه فوایدی می تواند داشته باشد؟

استقبال چشمگیر مردم متدیّن از اوج نورانیت در خلوت نشینی مسجد و تبدیل شدن به نماد معنویت خواهی در ایران اسلامی این زمینه را فراهم نموده است، تا واکاوی ابعاد تاثیر گذاری اجتماعی این عبادت، دامنه تاثیر بخشی آن را از قلوب مومنین، به ذخائر فرهنگی، هنری، ادبی و علمی و هدایت اصحاب علم و فرهنگ گسترش دهد و زمینه ماندگاری آن در فرهنگ را فراهم نماید.

فراخوان سومین جشنواره اعتکاف در چه رشته هایی است؟ و محورهای آن چیست؟

پس از برگزاری موفق اولین دوره در رشته های ادبی و دومین سال در رشته های هنری، سومین جشنواره، با عنایت به خلا علمی موجود در این سنت محمدی صلی ... علیه و آله، در بخش های پایان نامه، مقاله، پژوهش و تألیف و در سطح بین المللی به انجام برساند.

- هدف از انتخاب با این موضوعات چه بوده است؟

با توجه به غربت هزار ساله عبادت جامع اعتکاف پس ازغیبت ولی عصر(عج) به برکت انقلاب اسلامی، اعتکاف از محدودیت به عده ای از علما و مردم و جوانان گسترش یافت، اما در بخش علمی و تحقیقی همچنان این غربت آزار دهنده است خصوصا کاستی های فقهی، فلسفی و نیازهای فراوان فعلی ضرورت مجاهدت علمی محققین و اندیشمندان را می نمایاند،که ان شاالله با برگزاری جشنواره نقطه شروعی برای تولید ذخائر اسلامی خواهد بود.

- سومین جشنواره در چه سطحی برگزار می گردد؟

با توجه به اینکه مراسم معنوی اعتکاف، بحمدا... در سراسر جهان اسلام رایج گردیده و اخبار برگزاری آن از جای جای دنیا به گوش می رسد، شورای سیاستگذاری جشنواره به این نتیجه رسیده اند که سومین جشنواره را در سطح بین المللی برگزار نماید.

- پژوهشگران و نویسندگان تا چه زمانی جهت ارسال آثار خود به جشنواره زمان دارند؟

براساس فراخوان انتشار یافته، پژوهشگران و نویسندگان محترم تا پایان دی ماه مهلت دارند تا آثارشان را به دبیرخانه دائمی جشنواره ارسال فرمایند.

علاقهمندان چگونه با دبیرخانه جشنواره می توانند ارتباط برقرار کنند؟

علاقه مندان می توانند از طریق سایت www.Etekafqom.Com و یا آدرس: قم، بلوار شهید صدوقی، کوچه 56، پلاک 25، واحد 1 (صندوق پستی: 145ـ 37145) و تلفکس: 32910338 ـ 025 با دبیرخانه ارتباط داشته باشند.

در پایان لازم میدانم از همه اساتید نویسندگان، محققان، پژوهشگران و دانشجویان گرامی دعوت کنم تا با شرکت در این فراخوان معنوی سهمی عظیم در ارتقای معنویت در جامعه و ترویج معارف قرآنی داشته باشند./919/د102/ن

ارسال نظرات