۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۱۸۸۶۰۳
در قم بررسی شد؛

سکولاریزاسیون خانواده و تأثیر آن در کاهش جمعیت

خبرگزاری رسا ـ سکولاریزاسیون خانواده و تأثیر آن در کاهش جمعیت به قلم حجت‌الاسلام سیدحامد عنوانی در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه بررسی شد.
آيين روز پژوهش حوزه علميه معير

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدحامد عنوانی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه که عصر امروز در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد، به ارائه پژوهش خود با عنوان «سکولاریزاسیون خانواده و تأثیر آن در کاهش جمعیت» پرداخت.

 

براساس این پژوهش، به موازات انقلابات علمی، با تغییر در مفاهیم خدا، حیات و انسان، اخلاقیات جدیدی تعریف می‌شود که عنصر مشترک آن منش‌ها، فقدان معنویت است؛ این جریان که نگرش «سکولار» نام می‌گیرد، الگویی از حیات را ارائه می‌دهد که طبق آن، ارتباط انسان‌ها با یکدیگر براساس جلب منفعت شخصی رقم می‌خورد.

 

نزاع سکولاریسم با پایگاه زندگی بشر، یعنی خانواده که به سکولاریزیشن خانواده منجر می‌شود، از ایجاد انحراف در فلسفه وجودی خانواده آغاز می‌شود و با تغییر جهت در اهداف تأسیس آن تا تغییر محتوایی در وظایف، رفتار و تکالیف اعضای خانواده پیش می‌رود تا انسان‌ها را به جدا زیستن از یکدیگر و زوج‌ها را به دا شدن و زنان را به استقلال اقتصادی و عاطفی مجاب کند، جریانی که سرانجام به تحدید نسل بشر خواهد انجامید.

 

در این تحقیق که به روش توصیفی ـ تحلیلی در تلاش است تا نشان دهد در این جریان با خارج شدن خانواده از سیر منطقی خود، ازدیاد نسل انسان‌ها با مخاطره روبه‌رو می‌شود، تعریفی از سکولاریسم ارائه شده و سکولاریزاسیون خانواده و نقش آن در کاهش نرخ جمعیت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

نویسنده در بخشی از این پژوهش شهرنشینی سکولارمآبانه و کاهش نرخ جمعیت، تشویق به تجرد و کاهش نرخ جمعیت، طلاق و کاهش نرخ جمعیت، برهنگی و گسترش فحشا و کاهش نرخ جمعیت، اشتغال زنان و کاهش نرخ جمعیت را از موارد نقش سکولاریزاسیون خانواده در کاهش نرخ جمعیت برشمرده است.

 

وی همچنین از کاهش باروری در زنان شاغل و کاهش نرخ جمعیت سخن گفته و می‌نویسد: باروری زنان از مهم‌ترین آثاری است که در اشتغال مادران نهفته است؛ چراکه با داشتن حتی یک فرزند، حضور مستمر و منظم زن در محل کارش با مشکل مواجه می‌شود.

 

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه با تعدد فرزندان، زن از نظر روحی و جسمی آسیب خواهد دید، ادامه می‌دهد: در نگرش سکولار به اقتصاد خانواده، فرزنددار نشدن ارزش ریسک کردن را دارد؛ چراکه تولد فرزند، مساوی است با اتلاف وقت، هزینه کردن و اضطراب عصبی.

 

وی در پایان نتیجه می‌گیرد که سکولاریسم ایدئولوژی‌ای است که در آن با غفلت از ماوراءالطبیعه و امور غیرمادی، گاه تا طرد و انکار امور غیبی مرتبط با خدا و بالتبع علوم و مباحث الهیاتی و وحیانی پیش می‌رود، در این تفکر، انسان‌ها با حاکمیت معیارهای این جهانی، می‌کوشند تمام همت و قدرت خود را وقف آبادانی این دنیا و در نتیجه، کسب ثروت، قدرت و لذت حداکثری کنند./920/پ202/ن

ارسال نظرات