۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۱۸۸۶۴۵
استاد حوزه دانشجویی شهیدبهشتی مشهد مطرح کرد:

عقلانیت؛ گمشده امروز سبک زندگی جامعه ایرانی

خبرگزاری رسا ـ موسویان با اشاره به نسبت سبک زندگی با پیشرفت و تمدن سازی اسلامی خاطرنشان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از بطن عقلانیت شیعی مبتنی بر آیات و روایات به ثمر می نشیند با این وجود، عقلانیت، گمشده امروز سبک زندگی در جامعه ما است.
سبک زندگي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدوحید موسویان، استاد حوزه دانشجویی شهیدبهشتی مشهد شب گذشته در نخستین جلسه از سلسله نشست های زندگی به سبک جهادی ویژه بانوان فعال فرهنگی مشهد که در محل قرارگاه ولی امر برگزار شد، آسیب های سبک زندگی کنونی را ناشی از تغییر در تعاریف هستی شناسی و عدول از انسانیت دانست و گفت: تغییر تعریف خدا و انسان که حدود سیصد سال پیش در غرب آغاز شد در جامعه ما هم در حال وقوع است.

 

وی با بیان این که به دنبال تغییر نگاه هستی شناسانه و انسان شناسانه، طبعا تعریف زندگی و سبک آن نیز تغییر خواهد کرد، افزود: سبک زندگی هر فرد، بیانگر هویت او است.

 

موسویان تصریح کرد: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب باید از منظر آسیب شناسی به ساحت سبک زندگی ورود کرد. ایشان می فرمایند: «شاخص شما در آسیب شناسی سبک زندگی، عدم تقلید باشد؛ ببنینید کدام شیوه ها اصیل و کدام وارداتی است».

 

این استاد دانشگاه با اشاره به نسبت سبک زندگی با پیشرفت و تمدن سازی اسلامی، خاطرنشان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از بطن عقلانیت شیعی مبتنی بر آیات و روایات به ثمر می نشیند با این وجود، عقلانیت، گمشده امروز سبک زندگی در جامعه ما است.

 

وی با اشاره به تفاوت تفکر و عقلانیت، ادامه داد: انسان های متفکر، کم نداریم اما متفکران عاقل کم هستند، از مشکلات مهم اغلب مردم خصوصا جوانان این است که فکر نمی کنند و غالبا در این زمینه مصرف کننده هستند.

 

موسویان اظهارکرد: عقل به منزله انرژی اتمی است که از آن انرژی انبوهی متصاعد می شود. قیام امام خمینی(ره)، قیام عقلانیت بود.

 

مسؤول قرارگاه فرهنگی ولی امر با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که «سبک زندگی یعنی رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است وهر هدفی برای خود تعیین کنیم به طور طبیعی یک مدل زندگی به ما پیشنهاد می شود»، گفت: باید بتوانیم برای جوانان تبیین کنیم دعوای ما با غرب بر سر تعریف هستی، انسان و زندگی است چرا که مفاهیم سبک زندگی به صورت شبکه ای در زمینه های انسان شناسی، معماری، پوشش، تفریح، تغذیه و .... با هم مرتبط هستند.

 

زیرساخت بنیادین سبک زندگی، توحید ناب است

وی یادآور شد: نقطه آغازین و زیرساخت بنیادین سبک زندگی، توحید ناب است و این یعنی موحدان ناب باید تئوریسین های مدل سبک زندگی اسلامی باشند.

 

موسویان با اشاره به تکرار کلیدواژه ایمان در سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: ایمان، کلید گمشده سبک زندگی در جامعه ما است؛اکثر ما علم داریم ولی بدون ایمان و عمل.

 

مدیر کل امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: تا زمانی که کارکردهای اجتماعی ـ سیاسی سبک زندگی، گفتمان نشود، کسی برای استفاده و مصرف آن اقدام نمی کند.

 

وی با اشاره به فرهنگسازی ساده زیستی، پاسخگویی مسؤولان و عدالت گرایی در دولت های نهم و دهم گفت: محور کارکرد سبک زندگی، خانواده (نه از مسائل فردی و اجتماعی ) است و از اینجاست که سبک زندگی دچار صعود یا سقوط می شود.

 

موسویان با اشاره به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای همایش تغییرات جمعیتی، افزود: ریشه کاهش جمعیت، شرک اقتصادی و رازق دانستن غیرخدا است./930/پ202/ع

 

ارسال نظرات