۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۹۰۰۸۹
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد؛

آثار حرام خواری در روایات

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه به بیان آثار حرام خواری پرداخت و بسته شدن دل به روی خدا و انبیا(ع) را نخستین اثر آن دانست و گفت: حرام خواری انسان را از کار معنوی بازمی‌دارد و انسان دیگر میل به خدا، انبیاء(ع) و بیانات‌شان ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان سه‌شنبه بیست و هشتم آبان ماه در مسجد امین السلطان واقع در خیابان فردوسی تهران عالم خلقت را عالم اثرگذاری و اثرپذیری دانست و بیان داشت: هیچ گوشه و منطقه‌ای در جهان خلقت وجود ندارد که چیزی در آن از خود اثر پخش نکند و چیزی اثرپذیر نباشد.

وی با اشاره به این‌که انسان از عالم خلقت اثر می‌گیرد و از خود هم اثر پخش می‌کند، گفت: در روایات سفارش شده است که نگاه‌های تند و تیز به یکدیگر و به پدر و مادر نکنید، حرف‌های بی ربط و خارج از عدالت و حق نزنید، زیرا اثرگذار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه سخنان خود به بیان روایتی از پیامبراکرم(ص)‌ خطاب به امیرمؤمنان(ع) درباره آثار حرام خواری پرداخت و بسته شدن دل به روی خدا و انبیا(ع) را نخستین اثر آن دانست و اظهار داشت: حرام خواری انسان را از کار معنوی بازمی‌دارد و انسان دیگر میل به خدا، انبیاء(ع) و بیانات‌شان ندارد.

استاد حوزه علمیه در ادامه این مطلب بیان داشت: امیرمؤمنان(ع) می‌‌فرمایند کار قلب به اینجا می‌رسد که صورت، صورت انسان است اما دل حیوانی می‌شود.

این واعظ برجسته حرام خواری را اثرگذار و خورنده حرام را هم مانند بقیه عالم اثرپذیر دانست و ابراز داشت: آلمانی‌ها با انجام تحقیقات می‌گویند هرکس مشروبات الکلی استفاده کند، تا هفت نسل اثر می‌گذارد.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که طبق این روایت حرام خواری دین را کهنه می‌کند، اظهار داشت: کسی که حرام می‌خورد، نشاط دینداری را از دست می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان کاهش یقین را از آثار دیگر حرام خواری طبق این روایت دانست و گفت: کسی که حرام می‌خورد، به‌تدریج یقینش به واقعیات تبدیل به تردید می‌شود.

استاد حوزه علمیه کُند شدن در عبادت و عدم استجابت دعا را از دیگر آثار حرام خواری طبق این روایت شریف مطرح کرد./956/پ202/ی

ارسال نظرات