۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۱۹۰۳۳۹
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

برخی به دنبال از بین بردن مسأله عقلانیت در حادثه کربلا هستند

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که برخی با تفکری غلط و باطل عنوان می‌کنند که مسأله عشق به خدا امام حسین(ع) را به میدان کربلا کشاند، گفت: برخی با این خرافات می‌خواهند مسأله عقلانیت را از بین ببرند و دین و عقل را کنار گذاشته و به دلخواه خود عمل کنند.
آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پنج شنبه شب در مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) که در مؤسسه فرهنگی بوی سیب برگزار شد، یکی از رموز عاشورا را مسأله عقل دانست و گفت: خداوند در قرآن مکرر آیات و نشانه‌های خود را بیان و پس از آن بشر را به تعقل در این باره دعوت می‌کند.
اهمیت مسأله عقل در اسلام
وی با بیان این‌که خداوند افرادی را که تعقل نمی‌کنند نهی و مذمت کرده است، ابراز داشت: انسانی که غافل از این نعمت الهی باشد حیات انسانی را درک نمی‌کند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهمیت مسأله تعقل در اسلام، اظهار کرد: اصول کافی که از کتاب‌های معتبر شیعه است قبل از بحث توحید و مسائل اعتقادی به مسأله عقل پرداخته است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در کلمات قصار حضرت علی(ع) 285 کلمه درباره عقل است، از این رو کسانی که در طریق دین گام بر می‌دارند باید از این منابع ارزشمند استفاده کرده و زندگی خود را عقلانی کنند.
توجه به عقلانیت مهمترین عامل برای رسیدن به سبک زندگی دینی است
آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه با بیان این‌که سبک زندگی دینی باید مورد توجه مردم قرار گیرد، افزود: توجه به عقل و زندگی بر پایه عقلانیت مهمترین عامل در راه رسیدن به سبک زندگی دینی است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایات به تعریف کلمه عقل پرداخت و گفت:‌ مراد از عقل قوه‌ای است که مرز بین شر و خوبی و حق و باطل است.
وی با بیان این‌که انسانی که به عقل اهتمام دارد به سمت اطاعت خدا و کسی که از عقل استفاده نکند به فساد کشیده می‌شود، افزود: مردم زمان امام حسین(ع) عقل خود را پوشاندند و سراغ تشخیص حق از باطل نرفتند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این‌که محبوب‌ترین آفریده خداوند عقل است، ابراز کرد: خداوند هر بنده‌ای را که بیشتر دوست داشته باشد عقلش را کامل تر می‌کند.
اطاعت خدا از آثار و اسباب عقل است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با استناد به روایات، دین و حیا را همراه عقل دانست و اظهار کرد: انسان با عقل قانع و شکور است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی اطاعت خدا را از آثار و اسباب کمال عقل دانست و افزود: کسی که عقل خود را به کار بیندازد به مرحله یقین می‌رسد.
شهدا عاقل‌ترین انسان‌ها هستند
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) مبنی بر این‌که عقل با تبعیت از حق کامل می‌شود، گفت:‌ کسانی که جان خود را در میدان نبرد حق علیه باطل نثار کرده و شهید شدند اعقل انسان‌ها هستند.
وی با انتقاد از کسانی که شهدای جنگ تحمیلی را به خاطر به خطر انداختن جان خود مذمت می‌کردند، تأکید کرد: این گفته‌ها بر خلاف منطق دین و امام حسین(ع) است.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که برخی با تفکری غلط و باطل عنوان می‌کنند که مسأله عشق به خدا امام حسین(ع) را به میدان کربلا کشاند، تصریح کرد: عشق تکلیف آور نیست؛ برخی با این خرافات می‌خواهند مسأله عقلانیت را از بین ببرند و دین و عقل را کنار گذاشته و به دلخواه خود عمل کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که کار امام حسین(ع) و شهادت ایشان و یارانشان مبتنی بر عقل بوده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم حادثه عاشورا را به دنیا معرفی کنیم باید بر جنبه عقلانی آن تکیه کنیم.
اطاعت خدا در گرو حمایت از دین در برابر شبهات است
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که در فرهنگ اسلامی اطاعت از خدا موجب کمال عقل می‌شود، افزود: کسی که در خانه می‌نشیند و در برابر شبهات و هجمه‌های وارد شده به دین کاری انجام نمی‌دهد، اطاعت خدا را نکرده است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عدم توجه به عقل را سبب رسیدن به کفر خواند و گفت: اگر انسان از عقل خود به درستی استفاده نکند دچار انحراف شده و به مز کفر وارد می‌شود.
وی در ادامه با بیان این‌که جامعه فاصله فراوانی با سبک زندگی دینی دارد، اظهار کرد: باید برای رسیدن به سبک زندگی دینی توجه به عقلانیت را محور قرار داد.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به روایات بر ضرورت استفاده درست از عقل تأکید کرد و ابراز داشت: این‌که انسان کار کوچک دیگران را بزرگ و کار بزرگ خود را کوچک پندارد نشانه عقلانیت است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که افراد عاقل به دنبال فراگیری علم هستند، افزود: امروز سطح علمی خانواده‌ها آنگونه که مورد انتظار باید باشد نیست و خانواده‌ها باید در فکر بالا بردن سطح علمی خود باشند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که حب دنیا سبب فساد عقل می‌شود، گفت: حب دنیا موجب شد که عده‌ای در عاشورا علیه امام حسین(ع) که می‌دانستند بر حق است، قیام کنند./927/پ201/ی
ارسال نظرات