۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۹۱۲۴۸
سخنگوی دستگاه قضا:

با حقوق شهروندی بازی سیاسی نشود/ هشدار جدی به عوامل فتنه

خبرگزاری رسا ـ صحیح نبودن استفاده از فیس بوک، واکنش به اظهارات رضا خاتمی، منشور حقوق شهروندی، طول کشیدن پرونده مهدی هاشمی، زمین خواری و متهم اختلاس بیمه، از جمله مواردی بود که دادستان کل کشور در گفت وگوی هفتگی خود با خبرنگاران به بررسی آنها پرداخت.
حجت الاسلام محسني اژه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور عصر امروز دوشنبه یازدهم آذرماه در پنجاه و ششمین نشست خبری به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های گروهی پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سخنان روز گذشته حجت‌الاسلام شهریاری، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مبنی بر جرم نبودن عضویت در فیس بوک و نظر خلاف پلیس فتا در این موضوع، با بیان این‌که بخشی از مطالب ایشان را مورد اشاره قرار دادید و هیچ اختلافی بین قوه قضاییه و پلیس فتا وجود ندارد، گفت: اگر موارد مجرمانه در شبکه‌ای وجود داشته باشد، نسبت به آن اقدام می‌شود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای مسائل عدیده خلاف عفت عمومی، فحشا، مسائل ضدامنیتی و آموزش‌های ناصحیح را ازجمله موارد مجرمانه شبکه اجتماعی فیس بوک مطرح کرد و با اشاره به این‌که توسط کارگروه، اقدامی نسبت به این شبکه صورت گرفته است، افزود: اگر حاضر شدند مسائل مجرمانه را حذف کنند، اقدام دیگری صورت می‌گیرد اما تا زمانی که اینطور است، از آن جلوگیری می‌شود و استفاده از آن صحیح نیست.

دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات رضا خاتمی مبنی بر این‌که سران فتنه از طلب‌شان از نظام اسلامی در سال 88 گذشتند، تأکید کرد:‌ افراد و جریانی پس از انتخابات سال 88 مرتکب جرائم بزرگی شدند، ظلم عظیمی را برای نظام و کشور درست کردند، اموال عمومی را به آتش کشیدند، اقدام افتخارآمیز حضور مردم در انتخابات را به ‌کام‌شان تلخ کردند و بهانه سنگینی را به‌دست دشمنان اسلام دادند.

اگر عوامل فتنه 88 بخواهند فضا را متشنج کنند، دادستان برخورد می‌کند

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این‌که نظام اسلامی نهایت ارفاق را نسبت به برخی از متهمین فتنه 88 انجام داد، گفت: شاید این ارفاق‌ها سبب شده که برخی چنین ادعایی کنند و شاید در زمینه برخورد جدی و قاطعی که باید با آنها می‌کردیم، کوتاهی کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: اگر عوامل فتنه 88 بخواهند فضا را متشنج کنند، با مسائل خلاف، اذهان عمومی را مشوش کنند و آب به آسیاب دشمن بریزند، طبیعی است که مدعی العموم و دادستان وارد شود و برخورد لازم را داشته باشد.

دادستان کل کشور تنظیم منشور حقوق شهروندی از سوی دولت را مورد اشاره قرار داد و با بیان این‌که این اقدام درحد پیش‌نویس است و هنوز تبدیل به لایحه نشده است، گفت: حق‌الناس و حق هرانسان، مسلمان و شهروندی ازنظر شرع مقدس، قانون اساسی برمبنای اسلام و قوانین موضوعه فوق‌العاده مورد اهتمام و اهمیت است و همه باید نسبت به اجرای تمام موارد قانون اساسی و قوانین موضوعه ملتزم باشیم.

با حقوق شهروندی بازی سیاسی نشود

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای بازی سیاسی با حقوق شهروندی را بی‌انصافی و اجحاف خواند و بر ضرورت پرهیز از این چنین اقدامی تأکید کرد و با ناقص ارزیابی کردن منشور حقوق شهروندی کنونی، خواستار پرهیز از برخورد سلیقه‌ای در این موضوع شد.

وی با اشاره به این‌که مصادیق حقوق شهروندی در قانون اساسی مطرح شده، آنچه مربوط به حیات انسان می‌شود مانند آلودگی هوا و محیط زیست، بهداشت و امنیت اخلاقی را ازجمله مهم‌ترین حقوق شهروندی دانست و با تأکید بر این‌که تنظیم کنندگان این پیش نویس باید این موارد را در آن لحاظ کنند، باید بیان داشت: باید مطابق قانون مشخص باشد که اجراکننده و نظارت کننده بر اجرای این قانون کیست، اگر همه اینها اجرا شد، حقوق شهروندی رعایت می‌شود و پایدار می‌ماند.

دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که در گزارش صد روزه رییس جمهور مسبب گرانی‌ها دولت قبل دانسته شد، آیا قوه قضاییه برای رییس دولت قبل پرونده‌ای درباره این موضوع تشکیل می‌دهد، گفت: قوه قضاییه براساس مستندات رسیدگی می‌کند، اگر مسؤولان دولت‌ قبل، نسبت به گزارش صد روزه رییس جمهور و انتقادات مطرح شده در آن از خود دفاعی دارند و صلاح می‌دانند، توضیح و پاسخ می‌دهند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: تقریبا هر دولتی که می‌آید، نسبت به دولت قبل حرف‌هایی دارد، وقتی دولت آقای هاشمی به پایان رسید، دولت بعد حرف‌هایی داشت.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به پرونده کهریزک اشاره کرد و با بیان این‌که این پرونده در دو سه مرحله رسیدگی و اکنون هم درحال رسیدگی است، افزود: پرونده کهریزک یکی از مسائلی بود که به‌صورت قوی با آن برخورد شد و حتی برخی تا قصاص پیش رفتند، برخی منفصل شدند و برخی دیگر به حبس محکوم شدند.

وی خواستار توجه بیشتر شهرداری نسبت به ساخت و ساز در زمین‌های تصرف شده به‌صورت غیرمجاز شد و با تأکید بر این‌که قوه قضاییه به این موضوع اهتمام دارد و اقداماتش نسبتا خوب بوده است، اظهار داشت: دادستان در دو استان اراک و قزوین 140 مورد زمین تصرف شده را رفع تصرف کرده است.

دادستان کل کشور با تأکید بر این‌که قوه قضاییه باید درباره زمین‌خواری طوری برخورد کند که اثرگذار باشد، گفت: در هفت هشت استان کشور ده‌ها هکتار زمین با حکم قضایی رفع تصرف شده، برخی محکوم شده‌اند و برخی در زندان هستد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به یکی از کلاهبرداری‌های صورت گرفته در زمینه مسکن، هوشمندی بیشتر مردم هنگام ثبت‌نام در این پروژه‌ها را خواستار شد و افزود: مسؤولان یک کشور خارجی که یکی از کلاهبرداران که آنجا فرار کرده، از تحویل وی خودداری کردند اما دستگاه قضایی و وزارت امور خارجه پیگیر آن هستند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به تشکیل چند سال گذشته ستاد حقوق بشر با مصوبه شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: رییس این ستاد، رییس قوه قضاییه است و جزو تشکیلات این قوه نیست.

دادستان کل کشور با بیان این‌که بخش مهم پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیاردی این است که متهمین آن شناسایی و مواردی که باید ردمال و جزای نقدی داده شود، وصول شود، گفت: در دو نوبت به محکوم علیه برای وصول این موارد فرجه داده شد اما به‌دلیل عدم اقدام، به ناچار دادستان وارد شد.

طول کشیدن رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی

وی پرونده مهدی هاشمی را مورد اشاره قرار داد و با بیان این‌که درباره چنین پرونده‌هایی که حساسیت بیشتری دارد، توقعات بیشتری در جامعه وجود دارد و بجاست، گفت: اگر قوه قضاییه بتواند این توقع‌‌‌ به‌حق را زودتر پاسخگو باشد، بهتر است این پرونده از حدی که انتظار می‌‌رفت، بیشتر طول کشیده و امیدواریم زودتر تکمیل و در دادگاه تعیین تکلیف شود.

سخنگوی قوه قضاییه عملکرد شوراهای حل اختلاف را در دو نوبت ارزیابی، مثبت و موفق دانست و با اشاره به این‌که این وجود این شوراها باید ادامه پیداکند و نظارت بیشتری بر آنها باشد، اظهار داشت:‌ این نگاه لحاظ شد که شوراهای حل اختلاف غلبه کارشان بر صلح و سازش باشد و اکنون عمده کارشان همین‌طور است.

باقیمانده متهمان پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیاردی زودتر محاکمه شوند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از سراج،‌ رییس سازمان بازرسی کل کشور و دیگر دستگاه‌های مسؤول خواست تا دادگاه خاوری و دیگر متهمان پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیاردی را زودتر برگزار و تتمه این پرونده را زودتر تمام کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به عدم حضور احمدی نژاد در موعد دادگاه، گفت: اکنون به‌دلیل این‌که موجه بودن یا غیرموجه بودن نیامدن وی مشخص نشده، قاضی برای بار دوم او را در تاریخ 16/9/92 احضار و تجدید وقت دادگاه کرده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که قوه قضاییه درباره این‌که برخی در اظهارات اخیر خود برای سران فتنه حکم صادر کرده‌اند و صدور حکم وظیفه قوه قضاییه است، چه اقدامی می‌کند، گفت: اظهارنظر دوگونه است؛ اگر اظهارنظر موجب تشویش اذهان شود، قوه قضاییه وارد می‌شود و اگر شخص خاصی متضرر شده می‌تواند شکایت کند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدام قوه قضاییه درباره انتشار مطلبی خطاب به خانواده شهید احمدی روشن، با بیان این‌که کینه‌‌توز ترین دشمنان ما به سراغ دانشمندان هسته‌ای رفتند، اظهار داشت: امیدوارم همه موظف باشیم و قدر شهدا به‌ویژه شهدای هسته‌ای را بدانیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به این‌که وزارت امور خارجه و روابط بین‌الملل قوه قضاییه حق و حقوق تبعه‌های ایرانی که در خارج از کشور زندانی هستند را پیگیری می‌کنند، گفت: آمریکا دشمن ما است و درحالی‌ که ادعای حقوق بشر دارد، به بهانه‌های واهی ایرانی‌ها را دستگیر می‌کند.

قتل معاون وزیر صنعت سیاسی و امنیتی نبود

دادستان کل کشور با بیان این‌که قتل معاون وزیر صنعت به هیچ وجه امنیتی و سیاسی نبوده است، اظهار داشت: زن و شوهری درباره این قتل بازداشت شدند و این پرونده باید انحصار وراثت شود و سپس به دادگاه برود.

وی شهادت دادستان زابل را به‌دست افراد معاند دانست و با اشاره به این‌که شش نفر دراین رابطه دستگیر شده‌اند که یکی از آنها زن است، افزود: این پرونده در مرحله تحقیقات است و هنوز به دادگاه نرفته است.

 سخنگوی قوه قضاییه به پرونده متهم پرونده اختلاس بیمه اشاره کرد و اظهار داشت:‌ این متهم قرار بود امروز برای بیان ادامه پاسخ‌هایش حاضر شود که اگر حاضر شده باشد، دادسرای او مرحله نهایی را طی می‌کند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به این‌که پرونده کرسنت بسیار طول کشیده و اطاله قضایی در دستگاه قضایی نبوده است، افزود: گاهی طرفین قضیه یا مسؤولین مراجعه می کردند و می‌خواستند حل و فصل کنند و اکنون مرحله نهایی را طی نکرده است./956/پ201/ج

ارسال نظرات