۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۱۹۲۱۵۴
استاد حوزه و دانشگاه:

تعقل مقدمه بندگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام معمارمنتظرین، شیطان را دشمن انسان های شاکر خواند و گفت:مقدمه بندگی کردن بنابر روایات و آیات قرآن تعقل و استفاده از قوه عقل است.
حجت الاسلام معمارمنتظرين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد معمار منتظرین، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مجتمع فرهنگی رضوان اصفهان با اشاره به آیاتی در قرآن کریم شیطان را دشمن قسم خورده انسان ذکر کرد و گفت: خداوند انسان را امر به بندگی و شکرگذار بودن کرده است و این مسأله بیانگر رابطه عبودیت و شاکر بودن است.
وی لازمه شکرگزاری را بندگی عنوان کرد و ابراز داشت: مقدمه بندگی کردن بنابر روایات و آیات قرآن تعقل و استفاده از قوه عقل است، در قرآن اکثر بنی آدم فاقد تعقل ذکر شده اند و این موضوع بیانگر استفاده نکردن انسان ها از نور عقل است که در فطرت انسان قرار داده شده است و علت اصلی انحرافات انسان ها نیز همین تعقل نکردن در جهت بندگی خداوند است.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: خداوند قوه عقل را به انسان عطا کرده است تا از طریق تعقل بتواند به درجه عبودیت و بندگی برسد و از راه بندگی کردن بتواند شاکر نعمات الهی باشد، کسانی که تحصیل علم می کنند لزوما در حال تعقل نیستند و اگر می خواهند به عبودیت برسند باید علم را در اختیار قوه عقل قرار دهند تا بتوانند بندگی خداوند را به جای آورند.
حجت الاسلام معمار منتظرین خاطرنشان کرد: کسب منفعت کردن هدف اشخاصی است که بندگی غیر خدا را می کنند در حالی که خدا از بندگی غیر کردن به شدت نهی می کند و تأکید می کند که انسان مالک ضرر و نفع خود نیست و حتی ضرر و منفعت بشر نیز از دست خودش خارج است و همه چیز در اختیار خداوند است.
وی در پایان تصریح کرد: خداوند مالک ضرر و نفع است و این که کسی توانایی مقابله با اراده الهی را ندارد نشان از مخلوق بودن همه چیز دارد، در قرآن سفارش شده است که نباید کسی را به خاطر کسب منفعت و یا پرهیز از ضرر عبادت کرد زیرا همه چیز از آن خداست و همه چیز در اختیار خداوند است، قوه ای که این مالکیت بی چون و چرای خدا را درک می کند قوه عقل است و به همین علت است که در قرآن انسان دعوت به تعقل شده است./939/پ202/س
ارسال نظرات