۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۲
کد خبر: ۱۹۲۷۰۹
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

برپایی نماز سبب از بین رفتن تکبر در افراد می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عرفان با اشاره به راهکارهای درمان تکبر، گفت: از جمله راه های درمان تکبر که در خطبه حضرت زهرا نیز به آن اشاره شده است، برپایی نماز است.
حجت الاسلام حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق و مدرس حوزه علمیه قم، شب گذشته در مسجد جامع نجف آباد، رذایل اخلاقی را از جمله موارد نابودی انسان عنوان کرد و گفت: رذایل اخلاقی سبب می شود تا نظام گناهکاری در جامعه نهادینه شود.

 

وی کبر  و تکبر را، یکی از رذایل اخلاقی برشمرد و افزود: معنای کبر، برتر دانستن انسان بر دیگران است، که در آیات قرآن در رویارویی موسی و هارون با فرعون و ساحران و تواضعی که ساحران بعد از سال ها جادوگری نسبت به موسی با بیان تعارف نسبت به آن حضرت داشتند، از جمله نمونه های قرآنی این صفت است که آنان را به مقامات بالایی رساند.

 

حجت الاسلام عرفان با اشاره به این نکته که جادوگری از جمله گناهان کبیره است، بیان داشت: جادوگران زمان حضرت موسی، بعد از یک عمر گناه، در لحظات آخر عمرشان به مقامات بالایی چون مقام شهادت، مقام جهاد که به گفته رسول اکرم(ص) بالاترین جهاد سخن حق گفتن در برابر ظالم است و مقام ایمان رسیدند و انسان نباید هیچ گاه دیگران را به چشم گناهکار بنگرد.

 

این استاد اخلاق با اشاره به نشانه ها و آثار تکبر بیان داشت: از جمله نشانه های تکبر، سلام نکردن است که اکنون در جامعه اسلامی الفاظی دیگر جای این کلمه زیبا را گرفته است و لفظ سلام از سه جهت دارای قداست است، نامی از اسماء الهی، ذکر بهشتیان و نوعی دعا می باشد و به عنوان شعار مسلمانان نیز به کار می رود و از جمله اموری بود که پیامبر تا لحظه آخر عمرشان ترک نکردند.

 

وی از دیگر نشانه های تکبر که خطرناکتر از قسم اول است را، جواب ندادن به سلام بیان داشت و افزود: در حدیثی، پیامبر اکرم(ص) قسم یاد کردند که وارد بهشت نمی شود مگر کسی که ایمان بیاورد و ایمان نمی آورد مگر این که همدیگر را دوست داشته باشد و از نشانه های دوستی نسبت به یکدیگر بلند سلام کردن است که باعث جلب محبت بین شما می شود.

 

حجت الاسلام عرفان دوری از رفت و آمد با فقرا را، از دیگر نشانه های انسان متکبر عنوان کرد و بیان داشت: در تاریخ انبیاء شخصی چون سلیمان نبی با نشستن در کنار گدایان، خود را گدایی نشسته در کنار گدایان می دانست و از ائمه اطهار، امام حسن مجتبی(ع) با فقرا بسیار نشست و برخاست داشتند که به فرموده حضرت علی(ع) مجالست با فقرا سبب ازدیاد شکرگزاری می شود.

 

وی از دیگر آثار تکبر در زندگی، از میان رفتن دارایی و هستی انسان عنوان کرد و افزود: در تاریخ افرادی چون پادشاه حبشه با تواضع در برابر نامه پیامبر، به بالاترین درجه رسید و فرزندش جز یاران امیرالمؤمنین گردید و شخصی چون خسروپرویز که در برابر نامه پیامبر از روی تکبر آن را پاره کرد، سلطنتش از میان رفت.

 

استاد حوزه علمیه قم از دیگر آثار تکبر را، نپذیرفتن عذر دیگران، زمانی که از کردار خویش پیشمان هستند و به قصد عذرخواهی می آیند، دانست و افزود: به فرموده پیامبر حتی اگر عذرخواهی دروغ نیز هست، آن را بپذیرید.

 

این استاد اخلاق پرس و جو نکردن انسان جاهل، در مورد مسائل دینی و اعتقادی را از دیگر نشانه های تکبر دانست و گفت: سؤال نکردن سبب هلاکت انسان می شود و آن زمانی است که چیزی را نمی داند و در مورد آن نیز سؤال نمی کند.

 

حجت الاسلام عرفان با اشاره به راهکارهای درمان تکبر، گفت: از جمله راه های درمان تکبر که در خطبه حضرت زهرا به آن اشاره شده است، برپایی نماز است که بر انسان متکبر بسیار سخت است، مگر بر فروتنان و دیگری توجه به ضعف ها و کاستی های انسان است که حتی نمی تواند حیوان کوچکی چون پشه را از خود دور کند.

 

وی در ادامه افزود: توجه به این نکته که، دنیا دار تحول و انقلاب است و هر لحظه در حال تغییر و دگرگونی است و چه بسا شاهان و شاهزادگانی که دچار فقر و بدبختی شدند و گدایانی چون فرعون که به مقام پادشاهی مصر رسید و دیگر تفکر در آغاز و فرجام انسان که ابتدایش نطفه ای گندیده و پایانش جسدی بد بو است، جای هیچ تکبری برای انسان باقی نخواهد گذاشت./939/پ202/ب

ارسال نظرات